
Można śmiało powiedzieć że Mikko ma rajdy już we krwi. Już od najmłodszych lat jeździł na kolanach taty ucząc się rajdowego rzemiosła na zamarzniętym jeziorze koło domu.
Mikko od początku poważnie myślał o rajdach i naukę chciał zacząć od przednionpędówki. W 1998r kupił pierwsze auto, dwulitrowego Opla Kadetta. Razem z kuzynem na prawym fotelu wystartowali w pierwszym rajdzie. Pomimo zwiedzania rowów, wielu kar oraz zdemolowanej skrzyni Hirvonen urzjał metę w swoim debiucie.
Przez kolejne 2 lata starty miały charakter bardziej rodzinny ponieważ na prawym fotelu zmieniali się kuzyn oraz siostra, a reszta familii pomagała w przygotowaniu samochodu.
W 2000 roku Mikko stanął przed nowym wyzwaniem. Pierwszy pełny sezon startów w Fińskich Mistrzostwach Juniorów. Przygotował N-grupowego Opla Astrę i zakończył sezon 7 na 20 startujących.
Jak większość Skandynawów zawsze doskonale jeździł na szutrach, jednak na asfalcie jeszcze dużo mu brakowało. W związku z tym przejechał pełny sezon Asfaltowych Mistrzostw Włoch za kierownicą Citroena Saxo Kit Car, oraz kilka rund Włoskiego Subaru Trophy.
Zgodnie z umową rok 2003 to 14 rund MŚ w Focusie RS 2002. Najlepszym wynikiem było 6 miejsce w Rajdzie Cypru, a ceną jaką zapłacił za zbieranie doświadczeń było nie skończenie prawie połowy rajdów.
Subaru podjęło jednak zaskakującą decyzję i nie przedłużyło współpracy z rozwijającym się Finem (na rzecz Chrisa Atkinsona), co jak wiemy dziś nie było najlepszym posunięciem.Kolejny sezon to 5 startów Focusem RS WRC 2003 oraz jeden start Skodą Fabią WRC. Prywatnie zgłoszony Mikko, mimo to osiągnął kilka bardzo dobrych rezultatów- piąte miejsce w Grecji i Finlandii oraz szokujące trzecie miejsce w Katalonii.
Dzięki świetnym wynikom młodym finem ponownie zainteresował się Malcolm Wilson i Mikko podpisał trzy letni kontrakt z Fordem.W pierwszym sezonie w Fordzie na wyraźne polecenie szefostwa zespołu Mikko miał po prostu regularnie dojeżdżać do mety i zbierać doświadczenie. Hirvonen spisał się celująco i 8 rajdów ukończył na podium, oraz wygrał swój pierwszy rajd WRC w karierze - Telstra Rally Australia. Cenna punkty zdobywane przez Mikko pozwoliły zespołowi Forda cieszyć się mistrzostwem konstruktorów.
Godny odnotowania jest fakt, że Mikko był jednym kierowcą oprócz Loeba i Gronholma który wpisał się na listę zwycięzców w 2006 roku.
W końcowej klasyfikacji został trzecim kierowcą świata. Potwierdził że już jest w stanie walczyć o podium w każdym rajdzie, a prawdopodobnie wkrótce Marcus i Seb mogą mieć coraz większe problemy w walce o zwycięstwo z powodu Mikko.
Mikko Hirvonen | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 31.07.1980, Kannonkoski, Finlandia |
Zespół |
BP-Ford World Rally Team |
Pilot | Jarmo Lehtinen |
Mikko Hirvonen Statystyki WRC | |
Startów |
56 |
Zwycięstw | 1 |
Podium | - |
Punktów | 111 |
Debiut | Finlandia 2002 |
Pierwsze zwycięstwo |
Australia 2006 |
Osiągnięcia | Drugi v-ce Mistrz Świata 2006 |
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Mikko Hirvonen




.jpg)
