Rajdy  »  Mistrzostwa Polski  »  Aktualności  »  Wywiad z dyrektorem Rajdu Dolnośląskiego
Rajd Dolnośląski

Wywiad z dyrektorem Rajdu Dolnośląskiego

2010-09-27 - Ł. Łuniewski     Tagi: Wywiady, RSMP, Rajd Dolnośląski, RPP
W Automobilklubie Ziemi Kłodzkiej trwają ostatnie przygotowania do finałowej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski - 20. Rajdu Dolnośląskiego. Zawody te odbędą się w dniach 8-10 października i pojadą również jako podwójna runda Rajdowego Pucharu Polski (tzw. druga liga). Dzięki takiej koncepcji organizatorzy spodziewają się frekwencji ponad stu najlepszych załóg rajdowych w kraju. W tej stawce nie zabraknie mistrzów kierownicy m.in. Kajetana Kajetanowicza, Tomka Kuchara, Michała Sołowowa czy Michała Bębenka. O historii zawodów i tegorocznej koncepcji opowiada Leszek Biegus, dyrektor rajdu. W Tym roku Rajd Dolnośląski obchodzi swój jubileusz. Jakie były najważniejsze punkty w jego historii?

Historia Rajdu Dolnośląskiego sięga roku 1957, ale ówczesnym organizatorem był nie istniejący już Automobilklub Dolnośląski, a rajdy w tamtych latach miały inną formułę. Obecna numeracja rozpoczyna się w roku 1985, kiedy to odbył się pierwszy Zimowy Rajd Dolnośląski w ramach Rajdowych Mistrzostw Polski ze startem w Kłodzku. Przygotowali go w dużej mierze działacze ówczesnej delegatury Automobilklubu Dolnośląskiego w Kłodzku. Zimowych Rajdów Dolnośląskich otwierających sezon rajdowy tamtych lat odbyło się kolejno 16, z czego 14 w istotnie zimowych warunkach. Podczas kilku z nich, jako organizatorzy zastanawialiśmy się czy podołamy, zmierzając się nawałnicą śniegów i mrozów, ale wszystko zakończyło się dobrze. Trzy rajdy zimowe pojechały, jako rajdy międzynarodowe - w ramach Mistrzostw Europy Centralnej FIA. W 1998 roku powstał Automobilklub Ziemi Kłodzkiej, który w całości przejął organizację Rajdu Dolnośląskiego. W 2000 roku, gdy otrzymaliśmy z Zarządu Głównego PZM organizację "Rajdu Polski", równolegle z tym rajdem odbyły się jeszcze dwa rajdy zimowe. W 2002 roku Zimowy Rajd Dolnośląski pojechał ostatni raz. W 2004 roku po organizacji pięciu edycji "Rajdu Polski" i po decyzji ZG PZM, że ze względu na zmianę formuły tego rajdu z "asfaltowego" na "szutrowy" zawody te zostały przeniesione na Mazury. My po trzyletniej wtedy przerwie wróciliśmy do organizacji Rajdu Dolnośląskiego i tak jest do dziś i stąd ten jubileusz. Kiedyś Dolnośląski organizowany był zimą, dlaczego ten termin został zmieniony na jesień?

Głównym z powodem są przepisy, a konkretnie Prawo o Ruchu Drogowym, które nie uwzględnia używania opon tzw. oklolcowanych. Ma to istotny wpływ na uprawianie tej konkurencji sportu i dotyczy to bezpieczeństwa w warunkach zimowych. Tu mogę dodać, że z inicjatywy ZG PZM ma wejść poprawka, umożliwiająca używanie opon okolcowanych w sporcie na drogach publicznych. Jak sądzę, pozwoli to PZM-otowi ponowne przyznanie któremuś z automobilklubów organizacji rajdu zimowego. Być może tym szczęściarzem będzie nasz klub. Jednak póki co, ciszymy się z tego, że mamy przyjemność organizowania finałowej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski właśnie jesienią i że to u nas odbywa się decydujące starcie najlepszych kierowców w kraju.
Kto w tym roku, w tak trudnych dla biznesu czasach, zdecydował się na wsparcie zawodów?

Z roku na rok coraz trudniej o sponsorów. Mając na uwadze jeszcze kryzys gospodarczy to pozyskanie sponsora jest nie lada wyczynem. Na szczęście są jeszcze sympatycy tej konkurencji, którzy wspierają organizatorów. Działania poczynił też Zarząd Główny PZM, który na cały cykl pozyskał partnera jakim jest Platinum Oil, to w dużej mierze pomogło też nam, jako organizatorom. W przypadku 20. Rajdu Dolnośląskiego, na pewno trzeba to podkreślić współpracę z samorządami. Układa się ona bardzo dobrze, począwszy od Urzędu Marszałkowskiego, poprzez Starostwo Powiatowe w Kłodzku i Urząd Miasta w Kłodzku oraz inne gminy, przez które wiedzie trasa rajdu. Wsparły nas również następujące firmy: Leroy Merlin, Mercedes-Benz Frączak, Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku, Pro Auto, Specjalistyczne Centrum Medyczne w Polanicy Zdroju, Studio Salwador, Jarex, Rapmet, Toyota Wałbrzych Nowakowski. I bardzo istotne jest także to, że w Kłodzku powstało z prawdziwego zdarzenia Centrum Handlowe, a miejsce wokół „Galerii Twierdza” jest bardzo dobre do zorganizowania tam Parku Serwisowego i Parku Zamkniętego. Udało nam się nawiązać owocną i mam nadzieję długoterminową współpracę z Dyrekcją Galerii Twierdza i stąd też baza rajdu w Kłodzku. Za wsparcie wszystkim firmom i instytucjom bardzo dziękuję.

Ile osób i od jakiego czasu pracuje, żeby zawody odbyły się zgodnie z założeniami?

Od około 6 miesięcy przed rajdem, ekipa w składzie 5 osób przygotowuje koncepcję, następnie prowadzi konieczne uzgodnienia i wszystko to, co jest związane z przebiegiem zawodów - włącznie z planem organizacji ruchu zastępczego, planem zabezpieczenia i regulaminem uzupełniającym. W ostatnim, około 3 miesięcy, liczba osób zaangażowanych w rajd wyraźnie rośnie, bo i rosną też zadania. Generalnie, w końcowej fazie, w zależności od ilości odcinków specjalnych i ukształtowania terenowego oraz infrastruktury, podczas rajdu pracuje blisko 500 osób. Na tą liczbę składają się osoby funkcyjne samych zawodów oraz sędziowie zabezpieczenia, a także policja, służby medyczne, ratownictwo drogowe i straż pożarna.

Jak scharakteryzuje Pan trasę 20. Rajdu Dolnośląskiego?

W stosunku do roku ubiegłego nastąpiło kilka zmian. Strat do superoesu kłodzkiego odbędzie się z ul. Korytowskiej. Wprowadzono nowy odcinek pod nazwą Kolonia Gaj - mam nadzieję, że spodoba się on zawodnikom i kibicom. Pozostałe odcinki pierwszego dnia to kultowa Spalona ze startem w Nowej Bystrzycy i metą w Mostowicach oraz Niemojów - Międzylesie. Drugi dzień to dwa nowe odcinki. Radkowska Perła ze startem spod ratusza, biegnie ulicami Radkowa i dalej do Wambierzyc, gdzie usytuowano metę. Następny to OS „Bazylika”, który startuje z parkingu właśnie przy Bazylice w Wambierzycach, prowadzi przez Studzienną do Chocieszowa i tu fragmentem ubiegłorocznym, do drogi wojewódzkiej nr 388, gdzie zlokalizowano metę. Kolejny odcinek Krosnowice przez Starków i z metą w Starkówku został odwrócony i skrócony. A „ Dębowina” pozostaje bez zmian w stosunku do roku ubiegłego. Wiedzie przez Młynów Wojbórz , Podtynie, Morzyszów i Dębowinę, gdzie przed skrzyżowaniem z drogą krajową nr 8 zlokalizowano metę tego odcinka. W sobotę zawodnicy przejeżdżają te odcinki trzykrotnie, dotyczy to Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, bo 10A runda Rajdowego Pucharu Polski ominie ostatni przejazd odcinka Kolonia Gaj. W niedzielę, zarówno pierwsza liga jak i druga pokonuje trasę dwukrotnie.

Co zrobić, aby bezpiecznie oglądać rajd?

Zwracam się z prośbą do kibiców o zachowanie rozsądku podczas oglądania zawodów. Proszę nie wybierać do oglądania rajdu miejsc zabronionych, wytaśmowanych, z tzw. kopertą. Apeluję o ustawianie się z dala od drogi, nie blokowanie swoimi samochodami dróg dojazdowych do odcinka, ponieważ niejednokrotnie drogi te stanowią drogę ewakuacyjną np. dla karetek pogotowia, czy też trasę alternatywną dla załóg, w razie nieprzewidzianych zdarzeń. Bezmyślność kibiców niejednokrotnie, jak pokazuje doświadczenie, utrudnia korzystanie z tych dróg. Samochody na trasach dojazdowych powinno się ustawiać po jednej stronie drogi, tak aby była ona przejezdna. Kibiców proszę również, dla ich własnego bezpieczeństwa, o podporządkowanie się wszystkim służbom organizatora. W przypadku nie przestrzegania tych zasad, będziemy zmuszeni odwoływać takie odcinki. Nie możemy ryzykować zdrowia i życia osób nieodpowiedzialnych. Mam jednak nadzieję, że kibice 20. Rajdu Dolnośląskiego do takich sytuacji nie będą nas zmuszać.

Czego życzyć organizatorom jubileuszowego rajdu?

Słonecznej pogody, prawdziwej sportowej rywalizacji zawodników, wielu pozytywnych wrażeń i emocji wśród kibiców oraz przebiegu zawodów bezpiecznie, zgodnie z ich założeniami.

Dziękuję za rozmowę.



źródło: informacja prasowa

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Wywiad z dyrektorem Rajdu Dolnośląskiego