Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!

Wideo: Żegnamy generację aut WRC!

2010-11-15 - M. Zabolski     Tagi: Citroen, Ford, Hyundai, Mitsubishi, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota, WRC, wideo-wspomnienie
Rajd Wielkiej Brytanii zakończył erę dwulitrowych samochodów WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Od Rajdu Monte Carlo w 1997 r., gdy Piero Liatti po raz pierwszy wygrał Subaru Imprezą WRC, popularne „WuRCe” skutecznie rywalizowały przez 202 rajdy.
  
Wszystkie modele możecie zobaczyć na wideo powyżej. Na przestrzeni 13 lat budową ich kolejnych ewolucji zajęło się 10 producentów z 6 państw: Citroen, Ford, Hyundai, Mitsubishi, Peugeot, SEAT, Skoda, Subaru, Suzuki i Toyota. Samochody WRC zastąpiły rajdówki grupy A8. Zasadniczą różnicą było to, że World Rally Cara można było zbudować nie posiadając auta z napędem 4x4, zasilanym silnikiem turbo w seryjnej produkcji. To zwiększyło zainteresowanie budowaniem nowych, acz drogich samochodów rajdowych.
Sonda: Który samochód WRC przypadł Ci najbardziej do gustu?

Mistrzostwo świata wśród producentów, dzięki autom WRC zdobyły fabryczne zespoły Subaru, Toyota, Peugeot, Ford oraz najwięcej, bo aż 6 razy Citroen. Sam Sebastien Loeb wygrał w tym czasie (Xsarą i C4) 62 rajdy oraz 743 odcinki specjalne. To pozwoliło mu zdobyć 7 razy tytuł mistrza świata z rzędu. Tylko jeden Polak w historii miał zaszczyt zostać kierowcą fabrycznym. Był to Tomasz Kuchar, który po imponujących występach prywatną Toyotą Corollą WRC w 2002 r., został zaangażowany przez Hyundaia. Niestety przygoda nietrwała zbyt długo, a przez cały czas Accenta WRC nękały problemy techniczne, które dość szybko wycofały zespół z RMŚ.
Generacja aut WRC odchodzi na rzecz nowej z silnikami 1.6 turbo. Wysokie koszty sprawiły, że w ostatnich sezonach ścigały się jedynie 2 zespoły fabryczne. Najlepsze lata przypadły na przełom XX i XXI wieku, gdzie o punkty walczyło aż 6-7 zespołów fabrycznych.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

Wideo: Żegnamy generację aut WRC!

Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Pioykowsky 2010-11-15 22:44
Zastąpienie "WuRCów" słabszą, mniej widowiskową klasą to - oprócz tego, że zwyczajnie żal - dyshonor dla sportu jako takiego. Grupę B wycofano, bo była niebezpieczna, dochodziło do wypadków, owszem, jest to logiczne działanie i z perspektywy czasu wydaje się logiczne. Ale WRC? Dzisiaj dzięki technologii auta gruby B byłyby w stanie śmigać bezpiecznie po OSach, tymczasem wycofuje się konstrukcje o połowę słabsze, bo się to nie kalkuluje? Paranoja. Nawet sport się już musi opłacać :/ Owszem, nie wszystkie konstrukcje były super udane (Escort WRC był cieniutki, pierwszy Focus też umiarkowanie błyszczał, a Mitsubishi mimo takiej sportowej tradycji i wyników nigdy nie udało się zrobić dobrego WRC), ale niektóre zbudowały swój dzisiejszy status na tej serii. Nie tylko Subaru (zaliczam się do grona, dla którego Impreza WRC jest ikoną, niemal świętością - oczywiście nie ta najnowsza), ale i Pug 206, czy Focus dzięki uporczywej walce z Citroenami do samego końca... A dla panów z Totala wielki szacun - po udanym 206, gdy wzięli się za Xsarę (a później C4), sprawili że niemal połowa ery WRC była erą Citroena (a ogólniej większa część - ery francuskich konstrukcji). Może by tylko ciekawym wytworem była drogowa C4'ka kierowana w segment np. Imprezy STI. Nie wierzę, że się nie da - a byłoby to bardzo ciekawe. Zatem auta te przechodzą do historii, dołączając do legendarnej grupy B ;-)
Zabolxp
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Zabolxp 2010-11-15 23:22
Rozwój idzie dalej. Jeśli nikt nie chciał dołączyć do wyścigu zbrojeń, to w końcu cierpliwość Citroena i Forda by się skończyła, bo ileż czasu można rywalizować jedynie we dwóch. Żalem to było robienie pseudofabrycznych zespołów juniorskich, tylko po to, żeby było więcej nazw w klasyfikacji konstruktorów. Nowe auta WRC nie będą słabsze, będą miały też około 300 KM i w dodatku będą lżejsze. Co prawda znika środkowy dyferencjał, ale to już jest właśnie wyzwanie dla przyszłych zespołów fabrycznych, aby dalej się rozwijać. Następny sezon będzie fantastyczny, a dwulitrowe WRC zapamiętajmy jako magiczne, tak jak nieśmiertelną grupę B. To nie pierwsza i ostatnia rewolucja oraz na pewno nie żal i nie krok w tył moim zdaniem.
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Pioykowsky 2010-11-16 11:35
Środkowy aktywny dyferencjał, tak?
Zabolxp
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Zabolxp 2010-11-16 14:18
Tak. Nowe WRC, tak samo jak S2000 w ogóle nie mają ani aktywnego, ani pasywnego centralnego dyfra - nie istnieje w konstrukcji. Tylko przedni i tylny.
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Pioykowsky 2010-11-16 16:23
Jak nie mają dyfra? Przecież w każdym czteronapędowym aucie dyferencjał musi być, tak samo jak między kołami jednej osi?
Zabolxp
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Zabolxp 2010-11-16 16:34
Najpopularniejszy typ napędu w autach 4x4 owszem jest oparty na trzech dyferencjałach, ale nie zawsze tak jest. Czasem jest tylko przedni i tylny - daje to po prostu efekt szpery centralnego dyfra. Tak też jest mniej więcej w tym przypadku.
Wideo: Żegnamy generację aut WRC!
Pioykowsky 2010-11-16 22:24
No to rajdy na asfalcie będą ciekawe ;-) I to pewno w ogóle w ramach akcji "więcej boków" na rajdach.