Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  WRC: Ogier o włos lepszy od Neuville'a w Rajdzie Monte Carlo
WRC

WRC: Ogier o włos lepszy od Neuville'a w Rajdzie Monte Carlo

2019-01-27 - G. Filiks     Tagi: Wyniki, Neuville, Ogier, WRC, Rajd Monte Carlo, Hyundai, Citroen
Sebastien Ogier wygrał zacięty pojedynek z Thierry'm Neuville'em o triumf w Rajdzie Monte Carlo. Nowy-stary kierowca Citroena zwyciężył alpejski klasyk już siódmy raz - i rozpoczął w ten sposób walkę o siódme mistrzostwo świata WRC.

Inauguracyjna runda sezonu 2019 Rajdowych Mistrzostw Świata przyniosła wielkie, emocjonujące starcie dwóch najlepszych kierowców ostatnich lat. Francuz oraz Belg rywalizowali o pierwsze miejsce niemal przez całą imprezę. Rajd miał liczyć 16 odcinków specjalnych, ale został skrócony do 15. Jeden odwołano w reakcji na niebezpieczne zachowania kibiców. Tradycyjnie, zawodnicy musieli stawić czoła zmiennym warunkom. Był śnieg, lód, błoto pośniegowe, jak i suchy asfalt. Dużą rolę odgrywał dobór opon, zwłaszcza na początku.
WRC - skrót Rajdu Monte Carlo

Najpierw prowadził Ott Tanak. Kierowca Toyoty otwierał klasyfikację po dwóch nowych, nocnych, czwartkowych oesach. Ale w piątek od razu oddał inicjatywę. Na fotel lidera wskoczył wtedy Neuville, jednak zawodnik Hyundaia też nie cieszył się nim długo. Trzy oesy później został wyprzedzony przez Ogiera. Może nie doszłoby do tego, gdyby wicemistrz świata nie popełnił błędu na jednej z prób. Pojechał złą drogą i zawracał. Szacował, że stracił wtedy około 15 sekund.
Tymczasem konkurentów do wygranej dzieliło w tabeli łącznej przeważnie nie więcej niż parę sekund. Reszta zaś była w tyle.

Dwaj bohaterowie rajdu do samego końca walczyli na żyletki. Dramaturgii całej sytuacji dodały problemy Ogiera ostatniego dnia zmagań. Czempion skarżył się dzisiaj na niewłaściwie działającą przepustnicę.Przed ostatnim odcinkiem jego przewaga stopniała do zaledwie 0,4 sekundy. Jednak obronił się na Power Stage. Pokonał finałową próbę szybciej niż Neuville o 1,8 sekundy i zwyciężył w ostatecznym rozrachunku o 2,2 sekundy. Na marginesie, to najmniejsza różnica między pierwszym i drugim kierowcą w całej historii Rajdu Monte Carlo.Ogier triumfował w debiucie za sterami Citroena C3 WRC. Żeby było jeszcze lepiej, dał rodzimej marce jubileuszową, 100. wygraną w MŚ.

Na najniższym stopniu podium stanął Tanak. Estończyk odrobił w ten sposób straty poniesione wskutek przebicia opony i zatrzymania się na zmianę koła na przedostatnim piątkowym odcinku. Spadł wówczas o cztery lokaty, ale do mety wszystkie odzyskał. Niemniej jednak złapany dwa dni temu kapeć przekreślił jego szanse na powalczenie z Ogierem oraz Neuville'em. A miał szybkość, aby spróbować ich skontratakować, bo zapisał na swoje konto najwięcej oesów - siedem.Tanak wrócił na 3. miejsce dwa odcinki przed metą, gdy przeskoczył w klasyfikacji nikogo innego, jak Sebastiena Loeba. Były dziewięciokrotny mistrz świata, który zadebiutował za kierownicą Hyundaia i20 Coupe WRC, musiał zadowolić się 4. pozycją - i wygraniem dwóch oesów.

Loeb miał swoje kłopoty. Już na OS2 stracił 44,5 sekundy, ponieważ było sucho, a jechał na oponach z kolcami. Potem jeszcze na jednym z odcinków złapał kapcia (na szczęście tuż przed metą), a na innym zgasł mu silnik na starcie.O podium rywalizował również Jari-Matti Latvala (Toyota), lecz zakończył rajd na 5. lokacie. Fin uległ Loebowi o zaledwie 1,7 sekundy.

Pretendendem do miejsca w czołowej trójce był jeszcze Andreas Mikkelsen (Hyundai). Norweg cieszył się nim po piątku. Jednak w sobotę odpadł, urywając koło na samej mecie pierwszego oesu dnia.Pewnie zastanawiacie się, jakie przygody miał nowy zawodnik Toyoty - Kris Meeke. Znany z wypadków Irlandczyk, który wrócił do startów po przerwie, też nie zaliczył czystego występu, bądź co bądź ponosił straty raczej w pechowych okolicznościach. Na drugim odcinku przebiła mu się opona, na siódmym uszkodziła felga (i podobnie jak Tanak stanął, żeby wymienić koło), a na ósmym zepsuł amortyzator.Ważne, że 39-latek osiągnął metę, bez korzystania z systemu Rally2. Zajął 6. miejsce. Ponadto kolejny raz pokazał swoją nieprzeciętną szybkość - wygrał Power Stage. Dzięki temu jest czwarty w klasyfikacji generalnej sezonu.

Resztę czołowej dziesiątki w klasyfikacji rajdu zajęli kierowcy spoza WRC, startujący samochodami klasy R5. Siódmy był Gus Greensmith, który wygrał w nowej kategorii WRC 2 Pro, ósmy Yoann Bonato, który pierwszy raz okazał się najlepszy w WRC 2, dziewiąty Stephane Sarrazin, a dziesiąty Adrien Fourmaux.

Fatalnie poszło kierowcom zespołu M-Sport Ford. Żaden nie przejechał wszystkich odcinków. Teemu Suninen już na pierwszym oesie wypadł z trasy i utknął w rowie. Elfyn Evans nie sprostał dziesiątemu oesowi. On opuścił drogę i wylądował na drzewie. Z kolei zaliczający dopiero trzeci występ w samochodzie WRC Pontus Tidemand odpadł po uszkodzeniu wahacza na cięciu zakrętu w trakcie szóstej próby.Szósty odcinek specjalny wyeliminował również drugiego obok Ogiera nowego kierowcę Citroena - Esapekkę Lappiego. Fin zakończył jazdę praktycznie w identycznych okolicznościach co Szwed.

Potem niektórzy wrócili w Rally2. Suninenowi udało się w ten sposób zdobyć jeden punkt na Power Stage. W klasyfikacji rajdu zajął 11. miejsce. Natomiast Lappi wznowił jazdę i od razu odpadł ponownie, wskutek problemu z silnikiem.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - Rajd Monte Carlo - klasyfikacja końcowa po 15 odcinkach specjalnych (TOP 10)

Kierowca
(Pilot)
Samochód
Czas
1. Sebastien Ogier
(Julien Ingrassia)
Citroen C3 WRC
3h 21m 15,9s
2. Thierry Neuville
(Nicolas Gilsoul)
Hyundai i20 Coupe WRC
+2,2s
3.
Ott Tanak
(Martin Jarveoja)
Toyota Yaris WRC
+2m 15,2s
4. Sebastien Loeb
(Daniel Elena)
Hyundai i20 Coupe WRC
+2m 28,2s
5. Jari-Matti Latvala
(Miikka Anttila)
Toyota Yaris WRC+2m 29,9s
6.
Kris Meeke
(Sebastian Marshall)
Toyota Yaris WRC+5m 36,2s
7. Gus Greensmith
(Elliott Edmondson)
Ford Fiesta R5
+13m 4,6s
8. Yoann Bonato
(Benjamin Boulloud)
Citroen C3 R5
+13m 56,5s
9.Stephane Sarrazin
(Jacques-Julien Renucci)
Hyundai i20 R5
+14m 6,8s
10.Adrien Fourmaux
(Renaud Jamoul)
Ford Fiesta R5
+16m 3,4s
Power Stage (TOP 5):
1. Kris Meeke 9m 37,3s
2. Sebastien Ogier +3,9s
3. Thierry Neuville +5,7s
4. Ott Tanak +5,8s
5. Teemu Suninen +8,5s
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - klasyfikacja generalna kierowców po 1 z 14 rajdów (TOP 10)

Kierowca
Samochód
Pkt.
1. Sebastien Ogier
Citroen C3 WRC
29
2. Thierry Neuville
Hyundai i20 Coupe WRC
21
3.
Ott Tanak
Toyota Yaris WRC
17
4. Kris Meeke
Toyota Yaris WRC
13
5. Sebastien Loeb
Hyundai i20 Coupe WRC
12
6.
Jari-Matti Latvala
Toyota Yaris WRC
10
7. Gus Greensmith
Ford Fiesta R5
6
8. Yoann Bonato
Citroen C3 R5
4
9.Stephane Sarrazin
Hyundai i20 R5
2
10.Adrien Fourmaux
Ford Fiesta R5
1
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2019 - klasyfikacja generalna producentów po 1 z 14 rajdów (TOP 10)

Zespół
Samochód
Pkt.
1. Hyundai
Hyundai i20 Coupe WRC
30
2. Citroen
Citroen C3 WRC
25
3.
Toyota
Toyota Yaris WRC
25
4. M-Sport Ford
Ford Fiesta WRC
14
Druga tegoroczna runda WRC zostanie rozegrana w połowie lutego. Będzie nią oczywiście Rajd Szwecji.

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid na torze Gotland Ring


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

WRC: Ogier o włos lepszy od Neuville'a w Rajdzie Monte Carlo