
Krzysztof Ho³owczyc - to jeden z najbardziej utytu³owanych polskich kierowców rajdowych, maj±cy w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytu³y Mistrza Polski, Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw ¦wiata. Sukcesy sportowe w po³±czeniu z wyj±tkow± osobowo¶ci± zaowocowa³y ogromn± popularno¶ci± jego postaci oraz przyczyni³y siê do prawdziwego rozkwitu rajdów samochodowych w Polsce.
Swoj± przygodê ze sportem motorowym popularny Ho³ek zacz±³ od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasê swojego pierwszego rajdu wyruszy³ Fiatem 125p w 1984r. Ju¿ w kolejnym sezonie zdobywa tytu³ Mistrza Polski gr. N, pó¼niej do 1987 roku olsztynianin startowa³ w MP - Fiatem 125p, borykaj±c siê z licznymi problemami technicznymi i finansowymi.
W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach jedynego wówczas w Polsce zespo³u fabrycznego FSO SPORT. Krzysztof w³a¶nie przygotowywa³ siê do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracê w charakterze kaskadera w s³ynnej wytwórni filmowej Paramount Pictures. Jednak rajdowa pasja zwyciê¿y³a. Ho³ek zmienia swoje plany, zostaje w kraju i ¶ciga siê dalej. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwa³a tylko pó³tora roku. Po rozwi±zaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami 'Ho³ka' by³a Mazda 323, któr± zdoby³ w 1991r. tytu³ Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica, któr± reprezentuj±c Toyota Motor Poland wywalczy³ tytu³ Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej na rok 1994.
Sezon '95 okaza³ siê dla Ho³owczyca prze³omowym w karierze. Startuj±c wraz z Maciejem Wis³awskim A-grupow± Toyot± Celic± 4WD TURBO w barwach zespo³u Stomil Olsztyn - Mobil 1 zdoby³ tytu³ Mistrza Polski, dorzucaj±c do niego, dziêki udanym zagranicznym wystêpom, tytu³ Wicemistrza Europy. Drugie miejsce w Rajdzie Polski i wywalczony w piêknym stylu tytu³ Wicemistrza Europy by³y najlepszymi osi±gniêciami polskiego kierowcy od czasów Sobies³awa Zasady.Rok 1996 rozpocz±³ od debiutu w RSM¦, który nast±pi³ w Rajdzie Szwecji. Do¶wiadczenia, zdobyte na trudnych, zagranicznych trasach zaowocowa³y pasmem zwyciêstw w piêciu eliminacjach Mistrzostw Polski i kolejnym tytu³em mistrzowskim. Jego supremacjê podkre¶la fakt wygrywania a¿ 109 ze 112 rozegranych odcinków specjalnych. Krzysztof Ho³owczyc zwyciê¿a min. w Rajdzie Polski prze³amuj±c trwaj±c± od 20 lat seriê zwyciêstw kierowców zagranicznych.W 1997 po spektakularnych zwyciêstwach odniesionych za kierownic± Subaru Impreza 555 w rajdach: Albeny, Elpy i Cypru, stan±³ wraz ze swoim pilotem Maciejem Wis³awskim na najwy¿szym podium Mistrzostw Europy. Po osi±gniêciu tak ogromnego sukcesu, jego nazwisko pojawia siê na elitarnej li¶cie priorytetowej 'A' Miêdzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), w¶ród najwiêkszych s³aw sportu rajdowego. Zdobycie tytu³u Mistrza Europy sta³o siê najwiêkszym sukcesem polskiego sportu samochodowego od ponad 25 lat (!!!), a Krzysztof Ho³owczyc staje siê prawdziwym idolem kibiców i ulubieñcem mediów.W sezonie '98, za kierownic± Subaru Imprezy WRC, Krzysztof Ho³owczyc wy-startowa³ w piêciu eliminacjach Mistrzostw ¦wiata, odnotowuj±c, bardzo dobre wyniki, a jego 7-ma pozycja w Rajdzie Argentyny jest jak dotychczas najlepszym miejscem wywalczonym przez polskiego kierowcê w historii Rajdowych Mistrzostw ¦wiata..W roku 1999 'Ho³ek' skoncentrowa³ siê na startach w Mistrzostwach Polski. Dziêki zwyciêstwom w piêciu rajdach wywalczy³ po raz trzeci w swojej karierze tytu³ Mistrza Polski startuj±c samochodem Subaru Impreza WRC.
W 2000 roku zespó³ Turning Point, w którym startowa³ Ho³owczyc uczestniczy³ w Rajdowych Mistrzostwach ¦wiata, a celem jaki sobie wyznaczy³, by³o koñcowe zwyciêstwo w FIA Teams' Cup (Puchar Zespo³ów FIA). Sezon rozpocz±³ udanie, od zwyciêstwa w Szwecji. Niestety pó¼niej na skutek licznych problemów technicznych, 'Ho³ek', nie ukoñczy³ wymaganej ilo¶ci rajdów i nie zosta³ ostatecznie sklasyfikowany.W sezonie 2001 startowa³ w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudno¶ci z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonuj±cej rywalizacji wywalczy³ tytu³ Wicemistrza Polski 2001. W sezonie 2002 wystartowa³ tylko w rajdzie Kormorana (2 miejsce). W 2003 r. wystartowa³ w Mistrzostwach ¦wiata Samochodów Seryjnych. Po udanym pocz±tku sezonu (5 miejsce w Rajdzie Szwecji) w kolejnych rajdach mia³ mniej szczê¶cia (wypadek i awarie techniczne), a w drugiej czê¶ci sezonu na skutek k³opotów rodzinnych wycofa³ siê z dalszych startów w PCWRC. W 2004 roku wystartowa³ w szutrowym Rajdzie Kormoran, wygrywaj±c go po raz szósty. W tym samym roku zosta³ cz³onkiem Orlen Team, grupy sportowej sponsorowanej przez PKN ORLEN S.A. startuj±cej w rajdach terenowych. Zadebiutowa³ w rajdzie Dakar 2005 startuj±c samochodem Mitsubishi Pajero. Pomimo trapi±cych go powa¿nych problemów technicznych za³oga Ho³owczyc/Fortin ukoñczy³a ten legendarny maraton w swoim pierwszym starcie, a ósme miejsce zajête na przedostatnim etapie jest najlepszym jak dotychczas wynikiem etapowym osi±gniêtym przez polskiego kierowcê. W czerwcu 2005 Ho³owczyc po raz trzeci w swojej karierze triumfuje w Rajdzie Polski, eliminacji Mistrzostw Europy, po raz pierwszy rozegranej na mazurskich trasach. Ho³ek wystartowa³ te¿ Peugeotem 206 WRC w s³ynnym warszawskim klasyku 43.Rajdzie Barbórka, wygrywaj±c w widowiskowym, bezapelacyjnym stylu s³ynne Kryterium Karowa. Sezon 2006 rozpocz±³ od kolejnego startu w rajdzie Dakar, tym razem za kierownic± Nissana Pick-up. Po znakomitym pocz±tku (15-te i 11- te miejsca) za³oga Ho³owczyc/Fortin, na skutek awarii silnika, zmuszona jest wycofaæ siê z rajdu po czwartym etapie.Krzysztof Ho³owczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: 'Im gorzej, tym dla mnie lepiej'. Utar³o siê przekonanie, ¿e preferuje nawierzchnie szutrowe. Czêsto okre¶lany jest mianem „Króla Szutrów”, choæ równie¿ w rajdach asfaltowych odnosi³ spore sukcesy. Wraz z debiutem w rajdzie Dakar Ho³owczyc rozpocz±³ nowy etap swojej kariery - starty w rajdach terenowych. Jego marzeniem jest zwyciêstwo w tym najtrudniejszym rajdzie ¶wiata.Ho³owczyc cieszy siê ogromn±, nies³abn±c± popularno¶ci± w¶ród kibiców. Sta³ siê tak¿e osobowosci± medialn±, a potwierdzeniem tego faktu by³ jego wybór w 1997r. przez telewidzów TVP1 na Najpopularniejszego Sportowca Polski. Od tego czasu pozostaje w czo³ówce najbardziej znanych i popularnych sportowców w Polsce.
W 2000 roku zespó³ Turning Point, w którym startowa³ Ho³owczyc uczestniczy³ w Rajdowych Mistrzostwach ¦wiata, a celem jaki sobie wyznaczy³, by³o koñcowe zwyciêstwo w FIA Teams' Cup (Puchar Zespo³ów FIA). Sezon rozpocz±³ udanie, od zwyciêstwa w Szwecji. Niestety pó¼niej na skutek licznych problemów technicznych, 'Ho³ek', nie ukoñczy³ wymaganej ilo¶ci rajdów i nie zosta³ ostatecznie sklasyfikowany.W sezonie 2001 startowa³ w RSMP Peugeotem 206 WRC w barwach Jan III Sobieski Rally Team. Pomimo trudno¶ci z dostosowaniem specyfikacji samochodu do polskich warunków, po pasjonuj±cej rywalizacji wywalczy³ tytu³ Wicemistrza Polski 2001. W sezonie 2002 wystartowa³ tylko w rajdzie Kormorana (2 miejsce). W 2003 r. wystartowa³ w Mistrzostwach ¦wiata Samochodów Seryjnych. Po udanym pocz±tku sezonu (5 miejsce w Rajdzie Szwecji) w kolejnych rajdach mia³ mniej szczê¶cia (wypadek i awarie techniczne), a w drugiej czê¶ci sezonu na skutek k³opotów rodzinnych wycofa³ siê z dalszych startów w PCWRC. W 2004 roku wystartowa³ w szutrowym Rajdzie Kormoran, wygrywaj±c go po raz szósty. W tym samym roku zosta³ cz³onkiem Orlen Team, grupy sportowej sponsorowanej przez PKN ORLEN S.A. startuj±cej w rajdach terenowych. Zadebiutowa³ w rajdzie Dakar 2005 startuj±c samochodem Mitsubishi Pajero. Pomimo trapi±cych go powa¿nych problemów technicznych za³oga Ho³owczyc/Fortin ukoñczy³a ten legendarny maraton w swoim pierwszym starcie, a ósme miejsce zajête na przedostatnim etapie jest najlepszym jak dotychczas wynikiem etapowym osi±gniêtym przez polskiego kierowcê. W czerwcu 2005 Ho³owczyc po raz trzeci w swojej karierze triumfuje w Rajdzie Polski, eliminacji Mistrzostw Europy, po raz pierwszy rozegranej na mazurskich trasach. Ho³ek wystartowa³ te¿ Peugeotem 206 WRC w s³ynnym warszawskim klasyku 43.Rajdzie Barbórka, wygrywaj±c w widowiskowym, bezapelacyjnym stylu s³ynne Kryterium Karowa. Sezon 2006 rozpocz±³ od kolejnego startu w rajdzie Dakar, tym razem za kierownic± Nissana Pick-up. Po znakomitym pocz±tku (15-te i 11- te miejsca) za³oga Ho³owczyc/Fortin, na skutek awarii silnika, zmuszona jest wycofaæ siê z rajdu po czwartym etapie.Krzysztof Ho³owczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: 'Im gorzej, tym dla mnie lepiej'. Utar³o siê przekonanie, ¿e preferuje nawierzchnie szutrowe. Czêsto okre¶lany jest mianem „Króla Szutrów”, choæ równie¿ w rajdach asfaltowych odnosi³ spore sukcesy. Wraz z debiutem w rajdzie Dakar Ho³owczyc rozpocz±³ nowy etap swojej kariery - starty w rajdach terenowych. Jego marzeniem jest zwyciêstwo w tym najtrudniejszym rajdzie ¶wiata.Ho³owczyc cieszy siê ogromn±, nies³abn±c± popularno¶ci± w¶ród kibiców. Sta³ siê tak¿e osobowosci± medialn±, a potwierdzeniem tego faktu by³ jego wybór w 1997r. przez telewidzów TVP1 na Najpopularniejszego Sportowca Polski. Od tego czasu pozostaje w czo³ówce najbardziej znanych i popularnych sportowców w Polsce.
Krzysztof Ho³owczyc - onboard - Rajd Wielkiej Brytanii
Krzysztof Ho³owczyc | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 04.06.1962 Olsztyn |
Rajdowy debiut | 1984 |
Pierwszy sukces | Mistrz Polski gr. 1985 |
Debiut w RSM¦ |
Rajd Szwecji 1996 (Toyota Celica Turbo 4WD - 15 miejsce) |
Piloci | Maciej Wis³awski, £ukasz Kurzeja, Jean-Marc Fortin |
Krzysztof Ho³owczyc - przebieg kariery | |
1985 | - Debiut w Rajdzie Kormoran - Mistrz Polski w klasie N-02 |
1986 | - II wicemistrz w klasie A-14 - 5-ty w klasyfikacji generalnej |
1989 | - Mistrz Polski w klasie A-14 - 6-ty w klasyfikacji generalnej |
1991 | - I wicemistrz w klasie N-04 - 11-ty w klasyfikacji generalnej |
1994 | - Mistrz Polski w gr. N - II wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej |
1995 | - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej - wicemistrz Europy |
1996 | - Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej - 6-te miejsce w mistrzostwach Europy |
1997 |
Mistrz Europy |
1998 |
- starty w Mistrzostwach ¦wiata - 10 miejsce Rajd Portugalii - 13 miejsce Rajd Katalonii - 7 miejsce Rajd Argentyny - 8 miejsce Rajd Wielkiej Brytanii |
1999 |
Mistrz Polski w klasyfikacji generalnej |
2000 |
Starty w Mistrzostwach ¦wiata |
2001 |
I wicemistrz Polski w klasyfikacji generalnej |
2002 |
- Starty w rajdach regionalnych - 1 miejsce Rajd Moto 2002 - 2 miejsce Rajd Kormoran |
2003 |
- Starty w Mistrzostwach ¦wiata Samochodów Seryjnych (PCWRC) - 5 miejsce Rajd Szwecji - 1 miejsce Rajd Agapit - 3 miejsce Rajd Kormoran |
2004 | 1 miejsce Rajd Kormoran |
2005 |
- debiut w Rajdzie Dakar - 1 miejsce w Rajdzie Polski - 1 miejsce Kryterium Karowa |
2006 |
- wycofanie po czwartym etapie Rajdu Dakar - awaria na Rajdze Polski |
2007 |
- 2 miejsce w Rajdzie Polski - 2 miejsce w Rajdzie Orlen - wypadek na Rajdzie Dakar |
2008 |
- 1 miejsce w Rajdzie Orlen - 19 miejsce w Rajdzie Polski |
2009 |
- awaria na Rajdzie Dakar - 6 miejsce w Rajdzie Polski |
Krzysztof Ho³owczyc - samochody | |
Polski Fiat 125p | |
Toyota Celica GT4 | |
Ford Escort RS Cosworth | |
Subaru Impreza 555 | |
Subaru Impreza WRC | |
Peugeot 206 WRC | |
Seat Cordoba WRC evo III | |
Mitsubishi Lancer Evo VI | |
Ford Focus WRC | |
Mitsubishi Lancer Evo VII | |
Subaru Impreza WRX STI N10 (Spec. C) | |
Mitsubishi Pajero V60 T2 4.0 Fuel SWB | |
Subaru Impreza WRX STI N11 (Spec. C) | |
Peugeot 207 S2000 | |
Nissan Pick-up T1 Rally-Raid |
¼ród³o: holek.pl
Dodaj komentarz
Aby komentowaæ pod zarezerowanym, sta³ym nickiem, bez potrzeby
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
Zaloguj siê
1
Komentarze do:
Krzysztof Ho³owczyc
Podobne: Krzysztof Ho³owczyc




Podobne galerie: Krzysztof Ho³owczyc
Najczê¶ciej czytane w tym miesi±cu
Tapety na pulpit
Galerie zdjêæ
Newsletter