Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
Leobowi nie podoba się, że aby wygrać trzeba.. hamować

Kontrowersyjne zwycięstwo Forda

2008-06-16 - Ł. Lach     Tagi: Ford, Rajd Turcji
Sposób w jaki zespół Forda wywalczył podwójne zwycięstwo w Rajdzie Turcji wzbudził ogromne kontrowersje. Kibice i obserwatorzy podzielili się na dwa stanowiska: tych którzy uważają, że taktyka Forda była właściwa, bo nie naruszała regulaminu, oraz tych, którzy określają to jako nie sportowe zachowanie psujące widowisko. Przypomnijmy, że Sebastien Loeb pełnił rolę "odkurzacza" przez dwa etapy rajdu, kiedy cztery załogi jadące Focusami WRC, dwie z fabrycznego zespołu i dwie ze Stobarta hamowały przed metą ostatniego piątkowego oesu wypuszczając Loeba na prowadzenie.

W wyniku tego manewru Loeb musiał jechać w najgorszych możliwych warunkach, przez co szybko stracił pierwsze miejsce. Kończąc rajd na 3. miejscu Francuz stracił także prowadzenie w mistrzostwach po ośmiu eliminacjach. "To nie jest miłe kiedy musisz odkurzać drogę, ale jeśliby spojrzeć jak działa taka taktyka to okazuje się, że bardzo dobrze. Fordy są na mecie na pierwszym i drugim miejscu. Regulamin nie jest najlepiej przemyślany" - powiedział Loeb, który w piątek zasugerował, że na miejscu kierowców Forda postąpiłby tak samo.
"Takie zagrywki psują widowisko, ale Ford już nie pierwszy raz zrobił coś takiego. Rozegrali to dobrze, my przegraliśmy. Tak to już bywa. Ciągle mówią się tylko o taktyce, a ja bym wolał, żeby mówiło się o prawdziwym ściganiu. Wydaje mi się, że coś tu jest nie tak".

Zagranie Forda zdecydowanie potępił szef zespołu Citroena, Olivier Quesnel, choć nie należy zapominać, że Dani Sordo również uciekał się do podobnych sztuczek podczas Rajdu Akropolu.

"To co się stało to jest generalnie dla nas dobra wiadomość, bo to oznacza, że Seb i Citroen są bardzo trudni do pokonania i Ford musi uciekać się do specjalnych zagrań. Uważam, że taka walka nie jest fair" - powiedział Quesnel.

"Malcolm powiedział mi w Grecji, że Seb jest najsprytniejszym kierowcą, więc już chyba wiem czemu to zrobili. Co muszę powiedzieć, to że na siedem tegorocznych rajdów wygraliśmy pięć i zawsze kazaliśmy Sebastienowi jechać najszybciej jak potrafi - po prostu. Ale rozumiem Malcolma. Przecież oni też muszą czasem wygrać!".

Malcolm Wilson, szef zespołu BP-Ford Abu Dhabi World Rally Team, odpiera ataki rywali twierdząc, że to co zrobił było w pełni zgodnie z obowiązującym regulaminem.

"Rozumiem co czuje Olivier, ale trzeba pamiętać, że nie wspomniał o tym, iż Dani wykonał na jednym z rajdów podobny manewr" - mówi Wilson.

"My nie tworzymy przepisów, my się tylko do nich dostosowujemy. Jeśli mam być szczery, to wolałem system, który obowiązywał w ubiegłym roku" (przed kolejnym etapem nie odwracano kolejności startowej pierwszej 15. - przyp.red.). Jednak wszystkim zależy na jak najwyższym poziomie rywalizacji, a z tego co słyszałem od ludzi, to mistrzostwa są teraz ciekawsze".

"Stosowanie taktyki też nie jest takie proste. Wymagało od nas wiele odwagi, zaryzykowaliśmy poświęcając pewne prowadzenie w rajdzie".



V10.pl fot. Ford, McKlein

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
5

Komentarze do:

Kontrowersyjne zwycięstwo Forda

Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
michal-555 2008-06-17 09:59
pretensje można mieć jedynie do tych którzy wymyślili ten przepis a nie do Malcolma Wilsona. Należałoby raczej pomyśleć co można zmienić w regulaminie. Zgadzam się, że coś tu jest nie halo, gdy wygrywa się w taki sposób, ale takie są zasady, więc trzeba kalkulować tak, aby wygrać.
Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
subarak 555 2008-06-17 10:54
Tylko jest jeszcze druga strona medalu, chyba to ma na myśli Wilson, gdyby nie ta odwrocona kolejnosc to obawiam sie, ze Loeb miazdzylby wszystich non stop prowadzac od startu do mety. W tym roku dzieki zasadom wyrobil sie rodzaj handicapu, tak jak w WTCC, gdzie im lepsze masz wyniki, tym wiecej balastu wieziesz w nastepnych wyscigach (moze to by sie spradzilo w rajdach???). Przykre jest niestety to, ze zeby wygrac, trzeba hamowac. Wyobraza sobie ktos, ze w F1 na pewnym etapie wyscigu sie specjalnie hamuje puszczajac rywala do przodu, po to zeby pozniej wygrac? Regulamin do poprawki
Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
poweRally 2008-06-17 14:28
Chociaż kibicuje Loeb'owi wcale nie potępiam taktyki jaką zastosowal ford bo w rajdach jak to w rajdach wiadomo ze nie zawsze sie cisnie jak to sie mowi ile fabryka dala, zwalnia sie przed duzymi kamieniami czy tez watersplash'ami i w tym przypadku trasa byla zasyfiona wiec wiadomo ze nikt nie chcial jej odkurzac nastepnego dnia> dlatego kazdy mogl hamowac na koncu 2-go etapu ale tylko ford wpadl na ten pomysl co tez wzbudzilo zazdrosc u innych. W kazdym sporcie jest jakas taktyka i slaby punkt rywala dlatego jezeli regulaminy tego nie przeczą to wiadomo ze trzeba to wykorzystac optymalnie jak sie tylko da.
Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
fiacik22 2008-06-25 22:12
Zgadzam sie z powerRally Taktyka to nieodłączna cześc wogóle sprtów samochodowych. Szutry zawsze maja to do siebie ze pierwsi robia za odkurzacze dróg. Taki dosiwadczony zespol jak Citroen mogl rowniez to przewidziec. Podobna sytuacje juz widzielismy chyba to bylo 2002 albo 2003 r podczas rajdu Australii. Kierowcu tez zatrzymywali sie na OSie min Carlos Sainz.
Kontrowersyjne zwycięstwo Forda
fiacik22 2008-06-25 22:19
A wogole mysle ze rozwiazaniem tego typu sytuacjom moglo byc premowianie punktami za wygranie w najwiecej OSów. To moze motywowac zespoly do walki na osie i zatrzymanie sie a nim nie bedzie sie opłacac. Taki tam luzny pomysł