Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Ford na śniegu i lodzie w Norwegii

Ford na śniegu i lodzie w Norwegii

2009-02-12 - Ł. Lach     Tagi: Ford, Latvala, Hirvonen, Rajd Norwegii, Ford Focus
W nadchodzący weekend zespół Forda wystąpi w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA - zimowym Rajdzie Norwegii (12 - 15 lutego) z nadzieją na powtórkę sukcesu sprzed 2 lat, gdy załogi Fordów Focus RS WRC zajęły wszystkie stopnie podium.

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy będą bronić barw zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team doskonale czują się na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. W 2007 roku Hirvonen wygrał w Norwegii, a Latvala - w zeszłym roku w Szwecji, zostając najmłodszym w historii zwycięzcą rundy WRC.
W okolicach Kongsvinger i Lillehammer, gdzie odbędzie się impreza panują idealne zimowe warunki. Trasy drugiej rundy mistrzostw świata pokryte są grubą warstwą śniegu i lodu i otoczone wysokimi śnieżnymi bandami. Prognozy przewidują na rajdowy weekend spadek temperatury do -8ºC, co oznacza, że doskonałe warunki powinny się utrzymać.

Na zmrożonych, śliskich trasach kierowcy zespołu BP-Ford Abu Dhabi mogą liczyć na doskonałą przyczepność kolcowanych opon Pirelli. Metalowe kolce wbijają się w śnieg i lód, zapewniając przyczepność niemal taką, jak na nawierzchni szutrowej, a kierowcy „podpierają się” w zakrętach o śnieżne bandy, pokonując łuki z niewiarygodnymi szybkościami.
W ubiegłych latach samochody jeździły po śniegu i lodzie na bardzo wąskich oponach, zastąpionych obecnie znacznie szerszym ogumieniem. Kierowcy Forda testowali nowe opony w grudniu. 28-letni Mikko Hirvonen był zadowolony z przyczepności, jaką zapewniały one Fordowi Focus RS WRC.

„Opona trzyma bardzo stabilnie, a podczas hamowania nowe ogumienie spisywało się nawet lepiej, niż poprzednie” powiedział Hirvonen. „Myślę, że w typowo zimowych warunkach możemy jechać nawet szybciej, niż dawniej. Kolejność startu może mieć spory wpływ na wynik. Nowe opony powinny lepiej spisywać się na nieco oczyszczonej trasie, dlatego kierowcy startujący w dalszej kolejności będą mieli lepszą przyczepność. Można spodziewać się jazdy efektownymi poślizgami. Z pewnością tor jazdy nie musi być tak precyzyjny jak na innych nawierzchniach. To wielka frajda, gdy idziemy w zakręcie w głębokim poślizgu przy pełnej szybkości!"

„W Irlandii udało mi się zdobyć sporo punktów, ale teraz chcę pokazać, na co naprawdę mnie stać w warunkach, które bardzo mi odpowiadają. W 2007 roku norweskie OS-y podobały mi się, chociaż były niezwykle trudne. Pamiętam, że jeden odcinek jechałem po raz pierwszy w karierze w zamieci śnieżnej. W Irlandii jazdę utrudniały ulewne deszcze. Jestem pewien, że w Norwegii będę czuł się pewniej - Focus świetnie się spisuje na śniegu” dodał Hirvonen.

23-letni Latvala również nie ukrywa, że lubi jeździć w zimie. „Zimowe rajdy dają wielką frajdę z jazdy” powiedział. „Nawierzchnia pozwala na bardzo agresywną jazdę. Na śniegu samochód większość czasu jedzie poślizgiem, zwłaszcza przed wejściem w zakręt. Jazda jak po sznurku czystą linią nie sprawdza się. Trzeba ufać oponom, które na szczęście zapewniają dobrą przyczepność i korzystać ze śnieżnych band, aby utrzymać prędkość i pokonywać zakręty.”

Podczas rajdów zimowych Latvala używa żółtych okularów, które stały się już niemal jego znakiem rozpoznawczym. „Kiedy wszystko wokół jest białe, trudno czasem dostrzec, gdzie jest droga. Żółte okulary zapewniają większą wyrazistość obrazu. Pomagają rozróżnić szczegóły i dokładniej widzieć trasę. Naprawdę znacznie ułatwiają jazdę” wyjaśnił.

Pirelli oddaje do dyspozycji kierowców nowe zimowe opony Sottozero, wyposażone w kolce o długości 7 mm, które przebijają warstwę śniegu i wbijają się w lód. Opony są szersze, niż te, których zazwyczaj używano podczas zimowych rajdów, co pozwoli zespołom na używanie takich samych 15-calowych felg, na jakie zakłada się opony szutrowe. W rezultacie odstępy pomiędzy klockami bieżnika są większe, niż dawniej. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

W rajdzie wystartuje sześć innych Fordów Focus RS WRC. Henning Solberg i Cato Menkerud oraz Urmo Aava i Kuldar Sikk będą zdobywać punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport, w barwach którego pojadą również Matthew Wilson i Scott Martin. Peter Van Merksteijn i Erwin Mombaerts oraz Peter Van Merksteijn Jr i Eddy Chevaillier zgłosili Fordy Focus RS WRC odpowiednio w specyfikacjach 2007 i 2006, a Jouni Arolainen i Tapio Suominen wystartują Fordem w wersji z 2005 roku.

We wszystkich dwunastu rundach tegorocznego serialu w Fordach Hirvonena i Latvali zamontowane będzie zabezpieczenie absorbujące siłę uderzenia w razie wypadku. Drzwi samochodów zostały wypełnione specjalną pianką, której zadaniem jest pochłonięcie energii w razie uderzenia bocznego. Pianka została umieszczona także pomiędzy drzwiami, a fotelami kierowcy i pilota, aby zwiększyć bezpieczeństwo.



źródło: Ford Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Ford na śniegu i lodzie w Norwegii

Ford na śniegu i lodzie w Norwegii
Skoczek120 2009-02-12 19:39
Oby w następnych rajdach samochód nie był tak awaryjny.