Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Hirvonen: O 2. miejsce w Katalonii też nie będzie łatwo
Hirvonen Latvala

Hirvonen: O 2. miejsce w Katalonii też nie będzie łatwo

2009-10-01 - Ł. Lach     Tagi: Ford, Latvala, Hirvonen, Rajd Katalonii, Ford Focus
Zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team kończy przygotowania do przedostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, która odbędzie się w nadchodzący weekend w Hiszpanii

Ponieważ sezon zbliża się do końca, a emocje sięgają zenitu, zespół przedłużył do siedmiu dni swoje tradycyjne czterodniowe testy na nawierzchniach asfaltowych przed Rajdem Hiszpanii (1 - 4 października), a obydwaj kierowcy - Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala przeszli krótkie szkolenie z jazdy na asfalcie, aby umocnić szanse Forda na mistrzowski tytuł.   Po czterech z rzędu zwycięstwach Hirvonen i jego pilot Jarmo Lehtinen mają 5 punktów przewagi nad rywalami przed 11 rundą tegorocznego serialu.  Wspierać ich będą koledzy z zespołu Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy rozpoczęli passę 5 wygranych rajdów Forda, zwyciężając w majowym Rajdzie Sardynii. Seria 5 kolejnych zwycięstw to rekord w historii startów marki spod znaku błękitnego owalu w WRC. Hirvonen odwiedził Wielką Brytanię, aby odbyć treningi na asfalcie pod okiem byłego mistrza Europy w długodystansowych wyścigach samochodów turystycznych Roba Wilsona.  Następnie odbył dwudniowe testy na asfaltowych drogach Katalonii, niedaleko bazy rajdu, a w poniedziałek w ubiegłym tygodniu zaliczył dodatkowy dzień testów.  Latvala z kolei pobierał lekcje u byłego mistrza Finlandii samochodów turystycznych Olli Haapalainena, zanim odbył swoją dwudniową sesję testową w ubiegłym tygodniu.
W hiszpańskich testach towarzyszył kierowcom były kierowca zespołu Forda Markko Märtin, który za kierownicą Forda Focus RS WRC wygrał dwa kolejne rajdy asfaltowe we Francji i w Hiszpanii w roku 2004.  Estończyk spędził z zespołem dwa dni, przekazując kierowcom swoje asfaltowe doświadczenie i rady w kwestii ustawienia samochodu i niewielkich modyfikacji, które powinny jeszcze bardziej poprawić osiągi Forda Focus RS WRC.  Trójka kierowców pokonała w ciągu sześciu dni łącznie 1450 km.Baza rajdu znajduje się w kurorcie Salou, na turystycznym wybrzeżu Costa Daurada, na południe od Barcelony.  Odcinki specjalne wytyczone w rejonie Tarragony są szybkie i często porównuje się je do charakterystyki toru wyścigowego.  Trasy OS-ów, przeważnie równe, szybko stają się śliskie, ponieważ kierowcy tną zakręty, aby urwać ułamki sekund i narzucają przy tym na drogę kamienie i żwir.  Dlatego podczas drugich przejazdów odcinków specjalnych warunki będą dużo trudniejsze.Hirvonen, który do tej pory sześciokrotnie startował w Rajdzie Hiszpanii, po raz pierwszy stanął na podium rundy WRC w tym rajdzie w roku 2005.  Pomimo 5-punktowej przewagi nad Sébastienem Loebem, nie może sobie pozwolić na relaks.  "Wiadomo, jak szybki jest Loeb na asfalcie.  Sądzę, że realny plan dla mnie to walka o drugie miejsce.  Osiem punktów bardzo wzmocniłoby moje szanse na tytuł.  Ale i to nie będzie łatwe.  Czeka nas ciężki bój na hiszpańskich asfaltach, ale wierzę, że będę na tyle szybki, by walczyć o drugie miejsce," powiedział."Przygotowania przebiegły pomyślnie.  Jeździłem w Wielkiej Brytanii pod okiem Roba Wilsona, aby przestawić się na jazdę po asfalcie.  Podobny program miałem w ostatnich trzech latach przed rajdami asfaltowymi.  Testy były udane.  Sądzę, że udało mi się nauczyć sporo nowych rzeczy, które przydadzą się w nadchodzący weekend.  Wyczucie samochodu było bardzo dobre.  Zobaczymy na ile to wszystko przełoży się na jazdę podczas rajdu.  W ciągu zaledwie jednego dnia pokonałem 350 km, a zatem dystans całego trzydniowego rajdu.   

"Nie czuję presji, czuję za to ekscytację.  Mam wielką szansę na tytuł, ale stąpam twardo po ziemi.  Nie mam żadnych oczekiwań i takie podejście pozwala mi skutecznie walczyć z presją.  W ostatnich pięciu rajdach czułem się znakomicie i przekonałem sam siebie, że stać mnie na szybką jazdę i dobry wynik," dodał 29-letni Hirvonen.

Dla Latvali, który pokonał podczas testów 550 km, będzie to szósty w karierze start w Hiszpanii.  "Trening na torze wyścigowym w Finlandii był bardzo cenny.  Z każdym rokiem jest coraz mniej możliwości cięcia zakrętów, bo stopniowo ustawiane są bariery przy drogach.  Dlatego hiszpańskie odcinki coraz bardziej przypominają tor wyścigowy, a trening, który odbyłem był doskonałym przygotowaniem do rajdu.

"To będzie najtrudniejszy rajd dla naszego zespołu od dłuższego czasu, ale jestem zadowolony z wyników testów i z ustawienia samochodu.  W zeszłym roku ukończyłem Rajd Hiszpanii na szóstym miejscu i mam nadzieję, że uda mi się poprawić ten wynik, ale moim podstawowym celem jest pomóc Mikko, który walczy o tytuł mistrzowski.  Zrobię wszystko, co mogę, aby zapewnić mu wsparcie,"
dodał Latvala.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focus RS WRC w trzecim starcie w Hiszpanii kierowcy z Abu Dhabi.  "Rajd asfaltowy to zupełnie nowe wyzwanie i inny styl jazdy.  Odcinki są naprawdę szybkie i rytmiczne.  Zrobię wszystko aby ukończyć rajd na punktowanym miejscu," powiedział Al Qassimi.



źródło: Ford

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Hirvonen: O 2. miejsce w Katalonii też nie będzie łatwo

Podobne: Hirvonen: O 2. miejsce w Katalonii też nie będzie łatwo
Podobne galerie: Hirvonen: O 2. miejsce w Katalonii też nie będzie łatwo
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Ford