Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Czy Loeb wygra Rajd Polski?

Czy Loeb wygra Rajd Polski?

2009-06-23 - Ł. Lach     Tagi: Citroen, Loeb, Sordo, Rajd Polski, Citroen C4
Rajd Polski, włączony w tym roku do programu Rajdowych Mistrzostw Świata, jest dla Citroën Total World
Rally Team ważnym i wymagającym zadaniem. Załoga Sébastien Loeb/Daniel Elena i cały zespół stają na starcie
8 rundy bieżącego sezonu WRC jako liderzy obu klasyfikacji, z silną motywacją, by znowu zacząć wygrywać i
powiększyć przewagę nad rywalami. Dani Sordo i Marc Martí starać się będą o zajęcie miejsca na podium, by
nie pozostawiać wątpliwości, że umacniają swoją pozycję i że stać ich na coraz więcej.
W tym roku Rajd Polski jedna z najbardziej charakterystycznych rund w kalendarzu Mistrzostw Europy, awansowała doformatu WRC. Rajd, którego bazą jest miejscowość Mikołajki, położona na Mazurach, na północ od Warszawy,
odbywać się będzie na trasach wytyczonych niedaleko od granic Polski z Białorusią i Litwą. W ten sposób świat WRC
trafia na nowo do tej części Europy, w której cieszy się ogromną popularnością. Rajd Polski z pewnością zasługuje na to wyróżnienie, ma bowiem wielkie tradycje: po raz pierwszy odbył się w 1921 r., a rundą Rajdowych Mistrzostw Świata stał się w roku 1973!

Załogi Citroën Total World Rally Team, podobnie, jak większość zawodników WRC, do tej pory nie miały okazji walczyć na polskich trasach. Sébastien Loeb i Dani Sordo odbyli natomiast niedawno sesję testową - każdy z nich trenował po dwa dni w okolicy Mikołajek. „Skupialiśmy się na tym, by porządnie poćwiczyć, więc Polski jako kraju jeszcze właściwie nie widziałem” - mówi Sébastien Loeb.
"Podczas testów trenowałem prowadzenie Citroëna C4 WRC na polskich oesach zarówno po suchych, jak i po mokrych nawierzchniach. Są to trasy dość szybkie, ciekawe, bardzo mało niszczące samochód. Mam wrażenie, że to będzie przyjemna walka i że polubię ten rajd.”

„Mazurskie drogi trochę przypominają odcinki Rajdu Finlandii, z tym, że są węższe i mniej wyboiste, a nawierzchnia bardziej sprężysta, z wieloma partiami pokrytymi piaskiem” - uzupełnia Dani Sordo. „Podobają mi się te trasy. Czuję, że czeka nas piękny rajd.”

Obydwie załogi mają za sobą dwie nieudane rundy na Sardynii i w Grecji. Niemniej, Sébastien Loeb nadal prowadzi w
Klasyfikacji Kierowców z przewagą 7 punktów nad Mikko Hirvonenem. Z kolei w Klasyfikacji Konstruktorów różnica
punktowa pomiędzy Citroënem a Fordem stopniała do 15 pkt. „W tej sytuacji oczywiście jesteśmy teraz pod większą
presją” - przyznaje Loeb. „Mamy za sobą wspaniały początek sezonu, po którym jednak nastąpiły dwa potknięcia na półmetku. Trzeba to naprawić, bo byłoby wielką stratą, gdyby osiągnięta przez nas przewaga poszła na marne.”


„Jeśli o mnie chodzi, pragnę jak najszybciej znaleźć się za kierownicą mojego CItroëna C4, aby pozbyć się uczucia
rozczarowania, jakim skończył się dla nas Rajd Grecji”
- dodaje Dani. „Naprawdę czuję, że stać mnie na wygranie tej
rundy, bo jej charakter bardzo mi odpowiada. Nie mogę się doczekać, by to udowodnić, choć pamiętam zarazem, że Citroën przede wszystkim potrzebuje kolejnych punktów w tabeli zespołowej.”

Podczas Rajdu Polski Citroëny C4 WRC ozdobione będą dwoma chińskimi ideogramami na górnym pasie przedniej
szyby. Oznaczają one po prostu C4 i podkreślają fakt osiągnięcia przez ten model doskonałych wyników sprzedaży na rynku chińskim.

Trzy pytania do Sébastiena Loeba
Wróćmy do twojego wypadku na trasie Rajdu Akropolu. Starasz się zapomnieć o nim jak najszybciej, czy
przeciwnie - analizujesz jego przyczyny i przebieg?

„Nie mam obsesji roztrząsania takich zdarzeń, ale dogłębnie przemyślałem ten wypadek, żeby zrozumieć, co tak
naprawdę zaszło. Ważne jest, aby nie popełniać dwukrotnie tego samego błędu. Wypadłem z drogi na odcinku,
którego nigdy przedtem nie pokonywaliśmy jadąc na czas. Skorygowałem jeden z zapisów w notatkach i zaraz potem uderzyliśmy w kamień, który wybił nas z drogi w pole, co skończyło się dachowaniem. Być może zdekoncentrowałem się na ułamek sekundy… Trudno mi podać jednoznaczne wytłumaczenie, ale nie mam wrażenia, że pojechałem za szybko. W przeszłości na wielu oesach jechałem bardziej ryzykownie niż akurat na tym w Grecji.”


Zdjęcia i filmy pokazujące wasz wypadek wyglądają przerażająco, tymczasem i ty i Daniel wyszliście z tego
zdarzenia bez najmniejszego draśnięcia…

„To prawda. Nawet nazajutrz rano nie czułem ani śladu bólu w karku. W całym wypadku nie było zresztą żadnego
silnego uderzenia. Samochód rolował „czysto” czyli równo bokiem, wokół osi podłużnej, a wszystkie elementy
bezpieczeństwa biernego zadziałały prawidłowo. Klatka spełniła swoją rolę deformując się i absorbując w ten sposób
energię; fotel kubełkowy z zabezpieczeniem bocznym doskonale chronił moją głowę przed obijaniem się na boki. W ten sposób C4 WRC pokazał, że jest samochodem nie tylko konkurencyjnym w walce i niezawodnym, ale również mocnym i bezpiecznym!”


Zbliżający się Rajd Polski to zupełna nowość w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata. Jak
podchodzisz do tego wyzwania?

„Podczas obu przejazdów zapoznawczych musimy być jeszcze bardziej skoncentrowani i zrobić dobre notatki. Każdy
rajd w tej serii ma swoją specyfikę. Trzeba nauczyć się czytać daną trasę i przewidywać zagrożenia. Ta zdolność jest
absolutnie niezbędna, by kończyć rajdy na dobrych miejscach. Im mniej poprawek trzeba nanosić do notatek już w
trakcie jazdy na czas, tym lepiej. Od samego startu pojadę tak, jak zwykle: na tyle szybko, na ile pozwala mi wyczucie. Zobaczymy, jaką pozycję nam to da względem naszych konkurentów.”



źródło: Citroen Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Czy Loeb wygra Rajd Polski?

Czy Loeb wygra Rajd Polski?
Esond 2009-06-26 21:02
"na polskich oesach zarówno po suchych, jak i po mokrych nawierzchniach. Są to trasy dość szybkie, ciekawe, bardzo mało niszczące samochód." no tak mało niszczą bo tylko my w Europie dbamy o stan wszystkich drog w kraju, nie tylko autostrad xP