Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  WRC: Rajd Meksyku dla Ogiera (AKTUALIZACJA)
WRC

WRC: Rajd Meksyku dla Ogiera (AKTUALIZACJA)

2018-03-11 - G. Filiks     Tagi: Ford Fiesta WRC, M-Sport, Ogier, WRC, Rajd Meksyku
Sebastien Ogier zwyciężył Rajd Meksyku, trzecią tegoroczną rundę WRC. Dzięki wygranej na szutrze mistrz świata odzyskał fotel lidera klasyfikacji generalnej sezonu 2018 od Thierry'ego Neuville'a.

Obrońca tytułu był jedynym kierowcą, który uniknął większych problemów na dystansie dwudziestu dwóch odcinków specjalnych wymagającej imprezy. Niemniej jednak po piątku plasował się tylko na piątym miejscu i tracił pół minuty do pierwszego. Głównie przez "czyszczenie" trasy (ruszał do oesów jako drugi). Dodatkowo raz się obrócił. W przedarciu się na czoło tabeli pomogły Francuzowi kłopoty konkurentów.

Pierwszym liderem rajdu został Neuville, wygrywając czwartkowego wieczoru uliczny superoes w mieście Guanajuato. Jednak następnego dnia as Hyundaia zupełnie przepadł. Jechał jako pierwszy i odkurzał drogę jeszcze bardziej niż Ogier, poza tym niedomagał mu samochód.

Zwycięzcą piątku okazał się inny zawodnik południowokoreańskiego koncernu Dani Sordo. Hiszpan, wracający do akcji po ominięciu poprzedniego rajdu, wykorzystał swoją dogodną pozycję startową. Aczkolwiek kończył dzień z niewielką, bo tylko 7,2-sekundową przewagą nad gwiazdą rajdu Sebastienem Loebem. Były dziewięciokrotny czempion globu pokazał, że mimo 44 lat na karku i długiego rozbratu z WRC nadal jeździ rewelacyjnie.
Najbardziej utytułowany rajdowiec w historii wygrał trzy oesy i w sobotę rano nawet wysunął się na prowadzenie. Jednak na drugim przejeździe próby, która dała mu pozycję lidera, przebił oponę na kamieniu i zatrzymał się na zmianę koła. Reprezentant Citroena stracił blisko dwie i pół minuty, w efekcie spadł o cztery pozycje. Szanse na bajkowy triumf prysły.Co ciekawe, w tym samym momencie kapcia złapał też Sordo - w podobnych okolicznościach. On niemniej jednak stracił dużo mniej, bo pół minuty. Dlatego utrzymał się na podium. Ale też ma czego żałować. Gdyby nie ta wpadka, niewątpliwie odzyskałby pierwsze miejsce.

Właśnie czternasty oes, pechowy dla Loeba i Sordo, wywindował na szczyt Ogiera. Kierowca Forda Fiesty WRC w sobotę zwyciężył cztery próby z rzędu. W całym rajdzie zapisał na swoje konto pięć.Przed trzema niedzielnymi oesami reprezentant M-Sportu prowadził z przewagą 35,9 sekundy nad Krisem Meekiem. Ostatecznie rozmiary jego wygranej okazały się dwukrotnie większe. Na mecie pokonał drugiego kierowcę o 1 minutę i 13,6 sekundy.

Drugie miejsce niemal rzutem na taśmę przejął Sordo. Meeke spadł na trzecie, ponieważ na pierwszym niedzielnym odcinku zsunął się z drogi i przewrócił auto na bok.Wszystko mogło się jeszcze odwrócić na Power Stage, bo Sordo złapał drugiego kapcia. Lecz Meeke nie wykorzystał problemu rywala, gdyż sam stracił na ostatniej próbie kilkanaście sekund.

Zespołowy kolega Loeba powiedział, że jeszcze nigdy nie był tak sfrustrowany najniższym stopniem podium. On również miał szanse opuścić Meksyk jako zwycięzca. W przypadku Irlandczyka byłaby to druga z rzędu wygrana w tym rajdzie. 38-latek nawet prowadził przez chwilę, po uzyskaniu najlepszego czasu na drugim oesie. Stracił fotel lidera od razu na następnym odcinku, bo się obrócił. W całych zawodach popełnił trzy takie błędy. Przed trzecim, który wydarzył się na OS14, remisował z Ogierem w tabeli łącznej.

Ogierowi pomógł w triumfie także dramat Otta Tanaka. Kierowca Toyoty po piątku był trzeci i wyprzedzał późniejszego zwycięzcę o 19,2 sekundy, ale odpadł w sobotę rano, wyeliminowany przez awarię turbo.Na pocieszenie, dzisiaj Estończyk jadąc w systemie Rally 2 zgarnął 5 punktów za wygranie Power Stage. Pomógł sobie celowym spóźnieniem na start próby, aby mieć lepszą pozycję startową. Była to kopia zagrywki Ogiera w Szwecji.

Ogier też istotnie wzbogacił swoje konto podczas finałowego oesu, zdobywając 4 oczka.

W upale i rozrzedzonym powietrzu (rajd jest rozgrywany na dużych wysokościach) Toyota miała kłopoty z silnikiem we wszystkich trzech swoich samochodach. Dwaj pozostali zawodnicy zespołu - Jari-Matti Latvala oraz Esapekka Lappi - również odpadli. W piątek. Starszego Fina pokonał defekt alternatora, zaś młodszy miał wypadek. Aczkolwiek oni w momencie wycofywania się i tak byli znacznie w tyle za czołówką.Piątkowego etapu rajdu nie ukończyli jeszcze obaj zespołowi partnerzy Ogiera - Elfyn Evans i Teemu Suninen.

Evans rolował przy dużej prędkości na OS4. Dotarł do mety odcinka, ale stracił mnóstwo czasu, a później wycofał się ze względu na podejrzenie wstrząśnienia mózgu u pilota Daniela Barritta. Walijczyk ma czego żałować, ponieważ na poprzednim oesie awansował na trzecią pozycję.
wypadek Elfyna Evansa

Suninen zaś uderzył w coś na OS6 i uszkodził sobie zawieszenie. Na kolejnym oesie jadąc niesprawnym autem znów miał wypadek, który pogrążył go na dobre. Nim popadł w tarapaty, Fin wygrał uliczną próbę w Leon, ale w klasyfikacji łącznej był tylko ósmy i tracił już blisko minutę do lidera.

Bezpośrednio za zdobywcami podium do mety rajdu dotarł Andreas Mikkelsen (Hyundai). Norweg był wolny, ale skorzystał na niepowodzeniach innych. W niedzielę sam znalazł się w opresji - miał przygodę na przedostatnim oesie - lecz wyszedł ze zdarzenia obronną ręką.Na piątym miejscu sklasyfikowano Loeba.

Kolejne przypadło Neuville'owi. Belg odkurzał trasę przez cały rajd, do tego walczył z całą masą innych problemów. Miał spadek ciśnienia paliwa (i chcąc zaradzić problemowi zranił sobie rękę, gdy próbował jechać z otwartymi drzwiami), potem pojawiła się usterka wspomagania kierownicy, następnie zgasł mu silnik na ponad minutę po przejechaniu przez wodę, a na dokładkę auto 29-latka tak jak wóz Sordo dwa razy złapało kapcia.W tych okolicznościach szósta lokata to całkiem niezły wynik. Niemniej jednak o ile przed rajdem Thierry cieszył się 10-punktową przewagą nad Ogieriem, o tyle teraz ma stratę wynoszącą 9 oczek.

Byłoby lepiej, gdyby wicemistrz świata pojechał odrobinę szybciej na Power Stage. Na jedenastokilometrowej próbie przegrał z najszybszym kierowcą o 1,4 sekundy i na swoje nieszczęście zajął tylko czwarte miejsce. Musiał zadowolić się dwoma punktami, chociaż tak jak Tanak zyskał dogodniejszą pozycję startową poprzez umyślne spóźnienie.

Siódme miejsce w klasyfikacji rajdu wywalczył najszybszy kierowca z kategorii WRC 2 - Pontus Tidemand.

Ósmy był Latvala.

Ostatnie dwie punktowane lokaty zdobyli kolejni zawodnicy z WRC 2 - Gus Greensmith i Pedro Heller.

AKTUALIZACJA: Ogier stracił bonusowe punkty na Power Stage, dostając 10-sekundową karę za potrącenie szykany. Jego przewaga w klasyfikacji łącznej sezonu stopniała z 9 do 4 oczek. Więcej dowiecie się TUTAJ.

Poniższe klasyfikacje zostały poprawione.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - Rajd Meksyku - klasyfikacja końcowa po 22 odcinkach specjalnych (TOP 10)

Kierowca
(Pilot)
Samochód
Czas
1. Sebastien Ogier
(Julien Ingrassia)
Ford Fiesta WRC
3h 54m 8s
2. Dani Sordo
(Carlos Del Barrio)
Hyundai i20 Coupe WRC
+1m 3,6s
3.
Kris Meeke
(Paul Nagle)
Citroen C3 WRC
+1m 19,2s
4. Andreas Mikkelsen
(Anders Jaeger)
Hyundai i20 Coupe WRC
+1m 38,4s
5. Sebastien Loeb
(Daniel Elena)
Citroen C3 WRC
+2m 24,6s
6.
Thierry Neuville
(Nicolas Gilsoul)
Hyundai i20 Coupe WRC
+9m 3s
7. Pontus Tidemand
(Jonas Andersson)
Skoda Fabia R5
+10m 24,7s
8. Jari-Matti Latvala
(Miikka Anttila)
Toyota Yaris WRC
+15m 37,1s
9.Gus Greensmith
(Craig Parry)
Ford Fiesta R5
+17m 9,3s
10.Pedro Heller
(Pablo Olmos)
Ford Fiesta R5
+24m 18,1s
Power Stage (TOP 5):
1. Ott Tanak 6m33,1s
2. Jari-Matti Latvala +1,3s
3. Thierry Neuville +1,4s
4. Andreas Mikkelsen +2,9s
5. Sebastien Loeb +5,8s
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna kierowców po 3 z 13 rajdów (TOP 10)

Kierowca
Samochód
Pkt.
1. Sebastien Ogier
Ford Fiesta WRC
56
2. Thierry Neuville
Hyundai i20 Coupe WRC
52
3.
Andreas Mikkelsen
Hyundai i20 Coupe WRC
35
4. Kris Meeke
Citroen C3 WRC
32
5. Jari-Matti Latvala
Toyota Yaris WRC
31
6.
Ott Tanak
Toyota Yaris WRC
26
7. Esapekka Lappi
Toyota Yaris WRC
23
8. Craig Breen
Citroen C3 WRC
20
9.Dani Sordo
Hyundai i20 Coupe WRC
18
10.Sebastien Loeb
Citroen C3 WRC
11
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - klasyfikacja generalna producentów po 3 z 13 rajdów (TOP 10)

Zespół
Samochód
Pkt.
1. Hyundai
Hyundai i20 Coupe WRC
84
2. M-Sport Ford
Ford Fiesta WRC
72
3.
Citroen
Citroen C3 WRC
71
4. Toyota
Toyota Yaris WRC
67
Następna runda WRC na początku kwietnia we Francji.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

WRC: Rajd Meksyku dla Ogiera (AKTUALIZACJA)