Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  WRC: Ostberg liderem Rajdu Australii, pretendenci do mistrzostwa świata w tyle
WRC

WRC: Ostberg liderem Rajdu Australii, pretendenci do mistrzostwa świata w tyle

2018-11-16 - G. Filiks     Tagi: Wyniki, Citroen, Tanak, Neuville, Ogier, Ostberg, Rajd Australii, WRC
Mads Ostberg prowadzi w zamykającym tegoroczny sezon WRC Rajdzie Australii po pierwszym dniu szutrowej rywalizacji. Z trójki kierowców walczących o mistrzostwo świata każdy plasuje się poza czołówką. Najbliżej tytułu jest Sebastien Ogier.
Rajd Australii - skrót oesów 1-3

Rajd Australii - skrót oesów 4-8

Zawodnicy przejechali w piątek osiem odcinków specjalnych o łącznej długości około 100 kilometrów. Pokonali dwukrotnie trzy standardowe oesy i jeden krótki superoes. Prawie każda próba miała innego zwycięzcę.

Początkowo prowadzili reprezentanci Toyoty. Po pierwszym oesie liderem był Esapekka Lappi, a po drugim zrównał się z nim Jari-Matti Latvala.

Trzecią próbę, liczącą aż 26,68 km, wygrał Ostberg - i przejął pierwsze miejsce, którego już nie oddał. Kierowca Citroena, wracający do akcji po ominięciu poprzedniego rajdu, skorzystał na dogodnej pozycji startowej. Ruszał do odcinków specjalnych za rywalami, miał więc "odkurzoną" trasę. Jednak przewaga Norwega nie jest duża. Wynosi tylko 6,8 sekundy.

Drugie miejsce zajmuje... drugi kierowca Citroena - Craig Breen. Mimo, że uderzył w kangura i miał problemy z hamulcami. Irlandczyk na koniec dnia wyprzedził Latvalę. Fin bowiem popełnił błąd na pierwszym przejeździe superoesu. Niemniej jednak nie kosztowało go to wiele. Tak więc również jest blisko lidera. Jego strata to 8,3 sekundy. Na czwartej lokacie widnieje Hayden Paddon. Nowozelandczyk to najwyżej klasyfikowany kierowca Hyundaia. Od Ostberga dzieli go 12,5 sekundy.

Z pretendentów do mistrzostwa świata na najlepszej pozycji znajduje się ten, który ma najmniejsze szanse sięgnąć po najwyższy laur - Ott Tanak. Estończyk jest piąty. Mogło być lepiej, gdyby nie zaliczył szeregu przygód swoją Toyotą. Na trzecim oesie po hopie uderzył w skarpę i zeszła mu opona z felgi. Na czwartym potrącił tyłem samochodu słupek - ale i tak okazał się najszybszy. Z kolei na piątym stracił przedni zderzak podczas pokonywania przeprawy wodnej.
Pędząc Tanak popełniał błędy, z drugiej strony i tak wyszedł z nich obronną ręką. On również jeszcze może wygrać. Traci do lidera 16,9 sekundy. Warto też wspomnieć, że dziś jako jedyny był najlepszy na więcej niż jednym odcinku specjalnym. Zapisał na swoje konto dwie próby.Na szóstej pozycji widnieje Lappi. Po czterech oesach był jeszcze wiceliderem, lecz w trakcie piątego odcinka poniósł stratę w tym samym miejscu, co Tanak. Gdy przejechał przez wodę, zgasł mu silnik.

Dopiero siódmy jest Ogier. Obrońca mistrzostwa został zdystansowany przez Ostberga już prawie na 40 sekund.Francuz jednak był dziś po prostu skazany na wolną jazdę. Jako lider tabeli łącznej sezonu cały dzień czyścił drogę. Deszcz, który wyrównałby szanse, nie spadł.

Mimo wszystko, gdyby zmagania skończyły się dzisiaj, Ogier wywalczyłby szósty tytuł z rzędu.

Kierowca M-Sport Ford plasowałby się dwa oczka niżej, ale został przepuszczony w klasyfikacji rajdu przez zespołowych partnerów: Elfyna Evansa i Teemu Suninena. Po tym, jak specjalnie zwolnili, Walijczyk znajduje się na ósmym miejscu, a Fin na dziewiątym.

Wielkim przegranym piątku jest główny konkurent Ogiera w walce o koronę - Thierry Neuville. Gwiazdor Hyundaia już podczas trzeciego oesu omal co nie zaliczył rolowania. Wtedy jeszcze się uratował, lecz pogrążyła go szósta próba, czyli drugi przejazd tego samego odcinka. W trakcie pechowego dla siebie oesu Belg najpierw uszkodził oponę, gdy lądował po hopie, a krótko potem uderzył w tworzące szykanę bele słomy i zgasił silnik. Efekt to prawie minuta straty i spadek z siódmej na dziesiątą pozycję.Sytuacja Neuville'a zrobiła się bardzo zła. Nie dość, że zajmuje odległe miejsce, to jeszcze jutro będzie czyścił trasę.

Ostatni z kierowców Hyundaia - Andreas Mikkelsen - nie ukończył dzisiejszego dnia. Rodak Ostberga wpadł do rowu na trzecim odcinku i uszkodził układ chłodzenia w samochodzie. Do zdarzenia doszło w niecodziennych okolicznościach. Chwilę wcześniej 29-latka rozproszył podążający oesem traktor. Skąd się wziął? Wtargnął na trasę bez pozwolenia, aby poprawić szykanę.Na koniec zobaczcie potężny wypadek Australijki Molly Taylor w Subaru WRX Sti. Na szczęście nie stało się nic poważnego ani jej, ani pilotowi Malcolmowi Readowi.

Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2018 - Rajd Australii - klasyfikacja generalna po 8 z 24 odcinków specjalnych (TOP 10)

Kierowca
(Pilot)
Samochód
Czas
1. Mads Ostberg
(Torstein Eriksen)
Citroen C3 WRC
53m 37,4s
2. Craig Breen
(Scott Martin)
Citroen C3 WRC
+6,8s
3.
Jari-Matti Latvala
(Miikka Anttila)
Toyota Yaris WRC
+8,7s
4. Hayden Paddon
(Sebastian Marshall)
Hyundai i20 Coupe WRC
+12,5s
5. Ott Tanak
(Martin Jarveoja)
Toyota Yaris WRC
+16,9s
6.
Espekka Lappi
(Janne Ferm)
Toyota Yaris WRC
+28,3s
7. Sebastien Ogier
(Julien Ingrassia)
Ford Fiesta WRC
+38,2s
8. Elfyn Evans
(Daniel Barritt)
Ford Fiesta WRC
+45,2s
9.Teemu Suninen
(Mikko Markkula)
Ford Fiesta WRC
+47,2s
10.Thierry Neuville
(Nicolas Gilsoul)
Hyundai i20 Coupe WRC
+1m 11,9s
W sobotę zostanie rozegranych aż dziesięć odcinków specjalnych, o łącznej długości 130 km.

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
GRID Autosport - opcje kontroli na Nintendo Switch


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

WRC: Ostberg liderem Rajdu Australii, pretendenci do mistrzostwa świata w tyle