WRC: Nazywa się Lappi. Esapekka Lappi
2017-08-06 - G. Filiks Tagi: Toyota, Rajd Finlandii, WRC, Lappi
Tegoroczny Rajd Finlandii wygrał niespodziewanie młody reprezentant gospodarzy Esapekka Lappi. To jednak nie przypadek - mimo zaledwie 26 lat, kierowca Toyoty ma już za sobą wiele rajdowych sukcesów.
Lappi urodził się 17 stycznia 1991 w miejscowości Pieksämäki na południowym wschodzie Finlandii. Mając 16 lat, zaczął się ścigać na gokartach i w roku 2007 został gokartowym mistrzem kraju. Dwa lata później zadebiutował w rajdach. W roku 2011 po raz pierwszy wziął udział w Rajdzie Finlandii, a już za rok jadąc Fordem Fiesta S2000 zdobył mistrzostwo Finlandii. Wkrótce potem dołączył do zespołu Škoda Motorsport i już w październiku tego samego roku za kierownicą Fabii S2000 wygrał Rajd Polski. W sezonie 2013 Lappi wygrał trzy z sześciu rajdów serii Asia-Pacific Rally Championship, zajmując ostatecznie drugie miejsce na podium, był też najlepszy w szwajcarskim Rallye International du Valais. Brał również udział w kilku imprezach WRC-2, zwyciężając w Rajdzie Portugalii, co dało mu pierwszy punkt w WRC i 10. pozycję w zestawieniu.
Przyspieszenie
Jego kariera przyspieszyła w roku 2014, kiedy zwycięstwa na Łotwie, w Irlandii Północnej i Szwajcarii dały mu tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Rok 2015 przyniósł mu zwycięstwa w klasie WRC-2 w Rajdach Polski i Finlandii oraz trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej, za Nasserem Al-Attiyahem i Jurijem Protasowem. Rok później Lappi zwyciężył w kategorii WRC-2, wygrywając rajdy w Finlandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Australii. W bieżącym roku Esapekka startuje dla Toyoty, obok Jari-Mattiego Latvali i Juho Hänninena. Jego pierwszym rajdem w nowych barwach był Rajd Portugalii, który ukończył na 10. pozycji. „Najważniejszym celem jest dla mnie dojechać do mety. Jeśli to się uda, można przy okazji zdobyć kilka punktów”. - mówił przed startem.
W Rajdzie Włoch, swej drugiej imprezie za kierownicą Toyoty Yaris WRC, wygrał sześć oesów - najwięcej ze wszystkich - i uplasował się tuż za podium, na czwartym miejscu.
Z kolei Rajd Polski okazał się dla niego pechowy - odpadł po uszkodzeniu zawieszenia.
Triumf
Na swej rodzinnej ziemi Lappi pokazał, co naprawdę potrafi. Wygrał w zaledwie czwartym starcie samochodem WRC. Po drodze uzyskał najlepszy czas na dziewięciu odcinkach specjalnych.
„Zwykle nie daję się ponieść emocjom, ale to jest coś niesamowitego”. - mówił na mecie. „Nigdy nie sądziłem, że uda mi się uzyskać taki wynik”.Szef zespołu Tommi Mäkinen był innego zdania: „Przed rajdem byłem przekonany, że Esapekka jest w stanie to zrobić. Wiedziałem że potrafi się skoncentrować i dać z siebie wszystko”.
Latvala określił go jednym słowem: „huragan".
Lappi urodził się 17 stycznia 1991 w miejscowości Pieksämäki na południowym wschodzie Finlandii. Mając 16 lat, zaczął się ścigać na gokartach i w roku 2007 został gokartowym mistrzem kraju. Dwa lata później zadebiutował w rajdach. W roku 2011 po raz pierwszy wziął udział w Rajdzie Finlandii, a już za rok jadąc Fordem Fiesta S2000 zdobył mistrzostwo Finlandii. Wkrótce potem dołączył do zespołu Škoda Motorsport i już w październiku tego samego roku za kierownicą Fabii S2000 wygrał Rajd Polski. W sezonie 2013 Lappi wygrał trzy z sześciu rajdów serii Asia-Pacific Rally Championship, zajmując ostatecznie drugie miejsce na podium, był też najlepszy w szwajcarskim Rallye International du Valais. Brał również udział w kilku imprezach WRC-2, zwyciężając w Rajdzie Portugalii, co dało mu pierwszy punkt w WRC i 10. pozycję w zestawieniu.
Przyspieszenie
Jego kariera przyspieszyła w roku 2014, kiedy zwycięstwa na Łotwie, w Irlandii Północnej i Szwajcarii dały mu tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Rok 2015 przyniósł mu zwycięstwa w klasie WRC-2 w Rajdach Polski i Finlandii oraz trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej, za Nasserem Al-Attiyahem i Jurijem Protasowem. Rok później Lappi zwyciężył w kategorii WRC-2, wygrywając rajdy w Finlandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Australii. W bieżącym roku Esapekka startuje dla Toyoty, obok Jari-Mattiego Latvali i Juho Hänninena. Jego pierwszym rajdem w nowych barwach był Rajd Portugalii, który ukończył na 10. pozycji. „Najważniejszym celem jest dla mnie dojechać do mety. Jeśli to się uda, można przy okazji zdobyć kilka punktów”. - mówił przed startem.
Z kolei Rajd Polski okazał się dla niego pechowy - odpadł po uszkodzeniu zawieszenia.
Triumf
Na swej rodzinnej ziemi Lappi pokazał, co naprawdę potrafi. Wygrał w zaledwie czwartym starcie samochodem WRC. Po drodze uzyskał najlepszy czas na dziewięciu odcinkach specjalnych.
„Zwykle nie daję się ponieść emocjom, ale to jest coś niesamowitego”. - mówił na mecie. „Nigdy nie sądziłem, że uda mi się uzyskać taki wynik”.Szef zespołu Tommi Mäkinen był innego zdania: „Przed rajdem byłem przekonany, że Esapekka jest w stanie to zrobić. Wiedziałem że potrafi się skoncentrować i dać z siebie wszystko”.
Latvala określił go jednym słowem: „huragan".
źródło: informacja prasowa
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
WRC: Nazywa się Lappi. Esapekka Lappi
Podobne: WRC: Nazywa się Lappi. Esapekka Lappi



Podobne galerie: WRC: Nazywa się Lappi. Esapekka Lappi



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Toyota
Galerie zdjęć
Newsletter