Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  WRC: Meeke wygrywa Rajd Meksyku mimo wypadnięcia z drogi na ostatnim odcinku
Rajd Meksyku

WRC: Meeke wygrywa Rajd Meksyku mimo wypadnięcia z drogi na ostatnim odcinku

2017-03-13 - G. Filiks     Tagi: Citroen, Citroen C3, WRC, Rajd Meksyku, Meeke
Kris Meeke odniósł pierwsze zwycięstwo nowym Citroenem C3 WRC w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w dramatycznych okolicznościach wygrywając Rajd Meksyku.

Przed rozegranymi w niedzielę dwoma finałowymi odcinkami specjalnymi Irlandczyk wyprzedzał o 30,9 sekundy najbliższego rywala, broniącego mistrzowskiego tytułu Sebastiena Ogiera. Mimo dosyć bezpiecznej przewagi, pokusił się o najlepszy czas na liczącym prawie 33 kilometry przedostatnim oesie. Natomiast podczas przeszło 20-kilometrowego Power Stage kolejny raz w swojej karierze przeszarżował i jego triumf zawisł na włosku. 37-latek wypadł z drogi mniej niż kilometr przed metą - na znajdujący się obok parking samochodowy. Tłumaczył, że go podbiło. Minął na centymetry stojące auta.

Następnie zaczął lawirować między nimi, lecz zdołał wystarczająco szybko wrócić na trasę. Finiszował ze stratą 23,4 sekundy do Ogiera i w ostatecznym rozrachunku pokonał kierowcę M-Sportu o 13,8 sekundy.

Później oszołomiony całą sytuacją miał problemy z wejściem na dach swojego wozu w celu świętowania triumfu.

Meeke objął prowadzenie w trzeciej rundzie sezonu 2017 na pierwszym poważnym oesie - najdłuższej w całym rajdzie, 54,9-kilometrowej, położonej ponad 2737 m n.p.m. słynnej próbie El Chocolate. Nie był liderem tylko w trakcie złożonego z dwóch krótkich oesów czwartku. Wygrał łącznie 5 z 18 przeprowadzonych odcinków. Gwiazdor Citroena zbudował w piątek 20,9-sekundową przewagę nad Ogierem - choć dwukrotnie zgasił silnik na podjeździe - wykorzystując dogodną pozycję startową oraz niezawodność swojego samochodu. Auta innych niedomagały na potęgę, przegrzewając się mimo stosunkowo znośnych temperatur powietrza jak na Meksyk.
W sobotę Ogier stracił nadzieje na dogonienie Meeke'a, gdy obrócił się swoim Fordem Fiestą WRC na nawrocie pod koniec OS13. Kosztowało go to mniej więcej 10 sekund.

Ale najszybszemu na trzech oesach Francuzowi drugie miejsce w rajdzie wystarczyło do odzyskania od Jari-Matti Latvali fotela lidera klasyfikacji generalnej sezonu. Na dodatek odskoczył kierowcy Toyoty już na 8 punktów, ponieważ drugi raz z rzędu zgarnął 4 bonusowe oczka za drugą pozycję na Power Stage.Meeke, który w dwóch poprzednich rajdach miał wypadki, plasuje się teraz na 6. lokacie w tabeli łącznej. Traci jeden punkt do Thierry'ego Neuville'a. As Hyundaia, który dyktował tempo w Monte Carlo i Szwecji, ale także w obu tych rundach zaliczył potknięcia, w Meksyku stanął na najniższym stopniu podium oraz drugi raz w sezonie wywalczył 5 punktów na Power Stage.

Neuville mimo wygrania czterech oesów był wolniejszy od Meeke'a w trzeciej tegorocznej eliminacji o prawie minutę. Większość tej straty poniósł w trakcie dwóch superoesów na koniec piątku. Przerywał mu wtedy silnik, jak innym kierowcom Hyundaia. Przyczyną było zapchanie filtrów paliwowych.Paradoksalnie, chociaż samochód Hyundaia wydaje się najszybszą rajdówką nowej generacji, jako jedyny jeszcze nie wygrał rajdu.

Czwarte miejsce w Meksyku przypadło Ott Tanakowi. Zespołowy kolega Ogiera - najszybszy na jednym oesie - pierwszy raz w sezonie nie znalazł się na podium. Zabrakło mu do Neuville'a dużo, bo 1 minutę i 18,6 sekundy.Estończyk jednocześnie wyprzedził w podobnym rozmiarze piątego Haydena Paddona.

Szósty był Latvala. Fin ustąpił Meeke'owi aż o 4 minuty i 40,3 sekundy. Połowę tej straty poniósł na samych dwóch pierwszych piątkowych odcinkach, gdy otwierał trasę i ją czyścił, a ponadto zbyt wysoka temperatura silnika zmusiła go do jechania w trybie dojazdówkowym.Siódme miejsce przypadło drugiemu reprezentantowi Toyoty - Juho Hanninenowi. 35-latek zdobył pierwsze punkty w sezonie mimo zmagania się z chorobą. Nawet zwyciężył pierwszy odcinek specjalny i był liderem rajdu po czwartku.

Na ósmej pozycji wylądował Dani Sordo, który okazał się największą ofiarą problemów Hyundaia z silnikami swoich samochodów na piątkowych superoesach. Gdyby nie straty poniesione na nich, najlepszy podczas dwóch prób Hiszpan teoretycznie byłby na podium. Pierwotnie nawet dostał 10-minutową karę za nieukończenie tamtych odcinków, ale potem ją anulowano.Pod koniec Sordo gonił Hanninena, lecz zabrakło mu do niego 16,5 sekundy.

Dziewiątą lokatę zajął Elfyn Evans. Walijczyk był najszybszy na trzech oesach, ale jeszcze przed rozpoczęciem rajdu otrzymał 5-minutową karę, za wymianę silnika po "shakedownie". Bez niej teoretycznie znalazłby się trzy miejsca wyżej.

Punktowaną dziesiątkę zamknął Pontus Tidemand, który wygrał zacięty pojedynek o zwycięstwo w kategorii WRC-2 z Ericiem Camillim.

Nasz Hubert Ptaszek odpadł z rajdu już na pierwszym piątkowym odcinku - wspomnianym wcześniej El Chocolate. Zawodnik ORLEN Teamu urwał na nim koło w swojej Skodzie Fabii R5 i uszkodził wahacz, a w serwisie okazało się, że naruszony jest również blok silnika. Doszło do wycieku oleju, któremu nie można było zaradzić.Porażkę poniósł też m. in. drugi kierowca Citroena - Stephane Lefebvre. Wypadł z trasy i nie ukończył soboty. W tabeli zajął 15. miejsce.

Obok Neuville'a i Ogiera, na Power Stage zapunktowali jeszcze Tanak (3. miejsce), Latvala (4. miejsce) oraz Sordo (5. miejsce).

W piątek odwołano dwa oesy przez opóźnienie w transporcie samochodów zawodników ze stolicy Meksyku (gdzie rozpoczęto rajd) do oddalonego o około 400 km parku serwisowego w Leon, spowodowane zatrzymaniem ruchu drogowego ze względu na poważny wypadek.
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - Rajd Meksyku - klasyfikacja końcowa po 18 odcinkach specjalnych (TOP 10)

Kierowca
(Pilot)
SamochódCzas
1. Kris Meeke
(Paul Nagle)
Citroen C3 WRC
3h 22m 04,6s
2. Sebastien Ogier
(Julien Ingrassia)
Ford Fiesta WRC
+13,8s
3.
Thierry Neuville
(Nicolas Gilsoul)
Hyundai i20 Coupe WRC
+59,7s
4. Ott Tanak
(Martin Jarveoja)
Ford Fiesta WRC
+2m 18,3s
5.Hayden Paddon
(John Kennard)
Hyundai i20 Coupe WRC
+3m 32,9s
6.
Jari-Matti Latvala
(Miikka Anttila)
Toyota Yaris WRC
+4m 40,3s
7.Juho Hanninen
(Kaj Lindstrom)
Toyota Yaris WRC
+5m 06,2s
8.Dani Sordo
(Marc Marti)
Hyundai i20 Coupe WRC
+5m 22,7s
9.Elfyn Evans
(Daniel Barritt)
Ford Fiesta WRC
+8m 41,8s
10.
Pontus Tidemand
(Jonas Andersson)
Skoda Fabia R5+10m 51,9s




.Hubert Ptaszek
(Maciej Szczepaniak)

Skoda Fabia R5
nie ukończyli
Rajdowe Mistrzostwa Świata - sezon 2017 - klasyfikacja kierowców po 3 z 13 eliminacji (TOP 10)

KierowcaSamochód
Pkt.
1. Sebastien Ogier
Ford Fiesta WRC
66
2. Jari-Matti Latvala
Toyota Yaris WRC
58
3.
Ott Tanak
Ford Fiesta WRC
48
4. Dani Sordo
Hyundai i20 Coupe WRC
30
5. Thierry Neuville
Hyundai i20 Coupe WRC
28
6.
Kris Meeke
Citroen C3 WRC
27
7. Craig Breen
Citroen C3 WRC
Citroen DS3 WRC
20
8. Elfyn Evans
Ford Fiesta WRC
20
9.Hayden Paddon
Hyundai i20 Coupe WRC
17
10.Stephane Lefebvre
Citroen C3 WRC
Citroen DS3 WRC
10
Następna runda WRC za trzy i pół tygodnia we Francji.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

WRC: Meeke wygrywa Rajd Meksyku mimo wypadnięcia z drogi na ostatnim odcinku

Podobne: WRC: Meeke wygrywa Rajd Meksyku mimo wypadnięcia z drogi na ostatnim odcinku
Podobne galerie: WRC: Meeke wygrywa Rajd Meksyku mimo wypadnięcia z drogi na ostatnim odcinku
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Citroen