Rajdy  »  Mistrzostwa Polski  »  Kierowcy  »  Tomasz Czopik
Tomasz Czopik

Tomasz Czopik

2007-04-25 - Ł. Lach     Tagi: Czopik
1997

Po przygodzie z rajdami w roli pilota Bartka Baniowskiego (starty Nissanem Sunny GTiR) nastąpił debiut zespołu rajdowego Excellent Rally Team, wspomaganego przez przedstawiciela firmy olejowej PENNZOIL - Variant S.A. Tomasz Czopik zasiadł za kierownicą A-grupowej Hondy Civic i wraze z Łukaszem Wrońskim osiągnął pierwszy sportowy sukces - tytuł Mistrza Polski w grupie A6.

1998

Rok 1998 to starty Hondą Civic w klasie N2. Od początku prześladuja ich awarie samochodu. Nieco leciwa już konstrukcja Hondy nie pozwala na nawiązanie walki z dominującymi w klasie N2 Peugeotami 106 Rallye. Sezon zaskończony na 4 miejscu w grupie.

1999

Po niepowodzeniach w poprzednim sezonie podjęli decyzję o zbudowaniu nowej, A-grupowej Hondy Civic. Auto powstało w Belgii, w garażu Bernard Dethier Sport. Łukasz Wrońskiego zmienił Darek Burkat. Niestety, mimo wielu wysiłków i pieniędzy włożonych w przygotowania, samochód okazuje się zawodny. Z tego powodu postanowiono od Rajdu Kormoran startować czteronapędowym Mitsubishi Lancerem Evi III. Wybór okazał się trafny. W Rajdzie Karkonoskim dwukrotnie zajęli bardzo dobre 5 miejsce w klasyfikacji generalnej i 2 w grupie N. W Rajdzie Barbórki Cieszyńskiej i Warszawskiej dwukrotnie zwyciężyli w grupie N, co dało 2 w pozycję w klasyfikacji generalnej obu impreza.

2000

Po sukcesach na koniec 1999 roku zespół zdecydował się na kontynuację startów samochodem z napędem na cztery koła. Sezon 2000 zapisał w historii zespołu jako rok pierwszego wielkiego sukcesu - zdobycie tytułu Mistrzów Polski w grupie N. Był to debiut Czopik w Lancerze Evo VI, a zdołał pokonać m.in. Marcina Turskiego, Pawła Dytko i Łukasza Sztukę.

2001

Na prawy fotel wrócił Łukasz Wroński. Czopik zakończył sezon na 5 miejscu w grupie N i 10 w klasyfikacji generalnej. Pomimo obecności na mecie czterech eliminacji RSMP zgromadzili 14 punktów. O tym sezonie Tomek i Łukasz chcieli jak najszybciej zapomnieć.

2002

Po obfitującym w awarie samochodu roku 2001 przyszedł czas na przypomnienie sie bywalcom rajdowych tras. Głównym założeniem było możliwie najlepsze przygotowanie Lancera Evo VI do startów . Szeregi zespołu zasilił Robert Herba, który chętnie dzielił sie swoim bogatym doświadczeniem. Włożony trud i środki nie poszły na marne: pięciokrotnie (cztery razy z rzędu) Czopik i Wroński stanęli na najwyższym stopniu podium w grupie N, a dwukrotnie zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Dzięki temu na jedną eliminację przed zakończeniem cyklu RSMP 2002 mogli cieszyć się z powtórzenia sukcesu z roku 2000- drugiego w historii startów tytułu Mistrzów Polski w klasyfikacji grupy N. Wszystko to sprawiło, że podczas ostatniej rundy RSMP (Rajd Warszawski) Czopik mógł spróbować swoich sił za kierownicą Toyoty Corolii WRC.

2003

Sezon RSMP 2003 okazał się być najlepszym (jak dotąd) w karierze Czopika. Początek był trudny. Nowa broń z Węgier - Subaru Impreza WRC 99 - nieco szwankowała w zakończonym czwartym miejscem Rajdzie Elmotu. Już kolejna eliminacja przyniosła jednak punkty do klasyfikacji Mistrzostw Europy, a co najważniejsze zwycięstwo z krajową konkurencją w Rajdzie Polski. Po słabszym występie na podolsztyńskich szutrach (znów czwarte miejsce) przyszły zwycięstwa w Rzeszowie i na trasie Rajdu Śląskiego (przesiadka do Mitsubishi Lancera Evo VII z Dytko Rent). Dopiero po rozwikłaniu zawiłości regulaminowych okazało się, że na jedną eliminację przed końcem sezonu Czopik i Wroński zostali Rajdowymi Mistrzami Polski. Rajd Warszawski ukończyli na drugiej pozycji, co było ukoronowaniem niezwykle udanego sezonu.

2004

Do sezonu 2004 Tomasz Czopik startował w roli obrońcy tytułu mistrzowskiego. W zdobyciu punktów miał pomóc udostępniony i serwisowany przez Tomka Kuchara Mitsubishi Lancer Evo VII. Niestety zaczęło się bardzo pechowo- awarie sprzętu sprawiły, że na półmetku rozgrywek mieli jedynie cztery punkty za piątą lokątę wywalczoną w Kormoranie. Kolejne eliminacje to trzecie i dwukrotnie czwarte miejsca, a w konsekwencji szósta pozycja w tabeli RSMP 2004 na końcu sezonu.

2005

Rok 2005 był jeszcze trudniejszy. Kłopoty z budżetem sprawiły, że Czopik wystartował jedynie w Rajdzie Polski (dobre 5 miejsce mimo startu leciwą Evo "szóstką"), Rajdzie Warszawskim (awaria) i Wawelskim (6 miejsce). Na osłodę został udany występ podczas Barbórki Warszawskiej (czwarte miejsce w rajdzie i trzecie na Karowej).

2006

Kolejny sezon startów wiązał się dużymi nadziejami. W miarę stabilny budżet, szybki samochód (Mitsubishi Lancer Evo IX) i bojowe nastawienei dobrze rokowały. Pech dał o sobie znać już podczas pierwszego startu. Wizyta w śnieżnej zaspie zepchnęła Czopika z drugiego na dziewiąte miejsce w rajdzie i skończyło się na jednym punkcie. Straty zostały nieco nadrobione dobrymi występami na Elmocie i Polskim, po czym na Subaru Poland Rally - "deja vu". Awaria wyeliminowała Czopika w momencie gdy zajmował drugą pozycję w klasyfikacji. Na nic zdało się drugie miejsce w Rajdzie Rzeszowskim, skoro na Nikonie znów przydarzyła sie awaria. Problemy z samochodem, szóste miejsce w Warszawie i taka sama pozycja na koniec sezonu sprawiły, że Czopik był mocno rozczarowany tym sezonem.

Czopik / Wroński - Lancer Evo IX - onboard Rajd Nikon


W roku 2006 udało się także wystartować w Bułgarii i Grecji (eliminacje Mistrzostw Europy). Rajdów tych nie udało się ukończyć, ważniejsze jednak było doświadczenie, które zebrali przed nowym sezonem.

2007

W 2007 powstał zespół Ace Racing Rally Team. Główny sponsor (Ukraińska Firma Farmaceutyczna DARNITSA) podpisał kontrakt ze stajnią Rene Georges na starty VW Polo S2000. Dotychczasowy pilot i wieloletni przyjaciel Tomka Czopika- Łukasz Wroński został koordynatorem zespołu. Nowym pilotem zostął ukrainiec Glib Zagorii.

Tomasz Czopik - 64. Rajd Polski 2007

2008

Sezon 2008 to powrót Tomasza Czopika do Mitsubishi Lancera Evo IX, którym wystartował w RSMP. Najlepszymi wynikami "Czoper" popisał się podczas rajdu Krakowskiego i Subaru, gdzie stawał na najniższym stopniu podium. Zmagania w krajowych mistrzostwach zakończył na ósmym miejscu w klasyfikacji generalnej i czwartym w klasyfikacji grupy N. Wraz z zakończeniem Rajdu Dolnośląskiego, Czopik zapowiedział przejście na rajdową emeryturę.
2009
Rajdowa emerytura Tomasza Czopika nie trwała zbyt długo. Urodzony w Częstochowiekierowca wystartował w dwóch pierwszych rundach sezonu: Rajdzie Elmot i Lotos. Kontuzja jakiej nabawił się podczas jednego z co-drivów nie pozwoliła mu jednak na dalszą jazdę.
Tomasz Czopik i telewizja

Tomasz Czopik od wielu lat zajmował się promowaniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Współpracował z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej i Miejskiej Policji w Krakowie, prowadząć szkolenia z techniki jazdy dla policjantów Ruchu Drogowego, wystepował także w wielu programach telewizyjnych i radiowych jako ekspert do spraw bezpieczeństwa. Uczestniczył również w akcjach służących poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym (akcje "Znicz", "Powroty", "Bezpieczne Rajdy" i innych). W roku 2004 Tomasz czopik założył Szkołę Bezpiecznej Jazdy (http://www.sbj-czopik.pl).

W roku 2001 Czopik byłe prezenterem w programie motoryzacyjnym "MOC" w Telewizji Polskiej w Programie 1, gdzie wspólnie z piosenkarką Anitą Lipnicką prezentował popularne marki samochodów. Dodatkowo pokazywał jak bezpiecznie jeździć samochodem.

Programy z udziałem Tomasza Czopika:
TVP 1 - "Bezpieczna Jedynka"
TVP 3 Kraków - "Bezpieczna Małopolska" , "Speed 2"
TVN Turbo
Radio Kraków Małopolska - ekspert ds. bezpiecznej jazdy w programie "Z drogi"
Radio Region Kraków
Tomasz Czopik
Data i miejsce urodzenia 04.08.1964 w Częstochowie
Zawód kierowca rajdowy, prywatny przedsiębiorca, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy
Tomasz Czopik - osiągnięcia
1997 Rajdowy Mistrz Polski w klasie A-6
2000 Rajdowy Mistrz Polski w grupie N
2002 Rajdowy Mistrz Polski w grupie N
2003
Rajdowy Mistrz Polski



źródło: Czopik Rally Team foto: A.Bysiek, Ł.Lach, Czopik Rally Team

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Tomasz Czopik

Tomasz Czopik
Cairo 2013-03-30 20:28
Co za pierdoły? Leciwa konstrukcja Hondy Civic nie miała szans z "nowoczesnymi" Peugeotami 106. Nie wiem jak to wyglądało w tamtym sezonie, ale napewno nie była to wina konstrukcji, że Tomek nie zdobył drugi raz tytułu mistrzowskiego. Civic technologicznie wyprzedzał o dekade Peugeoty