Rajdy  »  Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Robert Kubica

Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów

2012-09-18 - Ł. Łuniewski     Tagi: Wywiady, Kubica
Trzecia część wywiadu z Robertem Kubicą, którą prezentujemy poniżej, oparła się o tematy rajdowe, a dokładniej ich przyszłość oraz obecną sytuację. Polak odniósł się między innymi do tragicznego obecnego sezonu.

To nie jest dobry rok dla rajdów. Co należy zrobić, aby poprawić poziom bezpieczeństwa po tylu tragediach?

Nie ma lekarstwa na to. Zbyt wiele osób swobodnie wypowiada się na ten temat nie wiedząc o tym, co mówią. Najlepsze rozwiązania mają zawodnicy, ale może znajdzie się ktoś z lepszym pomysłem. Startowałem w samochodzie WRC, który jest zdecydowanie szybszy od S2000 i miałem wrażenie, że jest dziesięć razy bezpieczniej. Silnik z turbo i moment obrotowy pozwala wyjść z wielu krytycznych sytuacji.

Moc jest więc fałszywym problemem?

Nie ma żadnych wątpliwości. W samochodzie o mniejszej mocy kierowca jest zmuszony do późniejszego hamowania i utrzymywania bardzo wysokiej prędkości w zakręcie. Jeśli w Subaru wjadę w zakręt o 3 km/h wolniej to zadziała turbo i stracę 0,1 sekundy. Jeśli zrobię to samo w S2000 to silnik zdławi się, bo nie ma momentu i w zakręcie stracę sekundę. Problem jest w tym, że nawet jadąc tylko dla zabawy szukasz granicy i możesz być w krytycznej sytuacji. Co myślisz o S2000?

Samochody te są bardzo szybkie na krętych odcinkach, silniejsze od mojego Subaru WRC. S2000 w skrajny sposób wykorzystują zawieszenie i tor jazdy. W pełni korzystają również z opon i mają 100% dostępnej przyczepności. Gdy wsiądziesz do takich maszyn jest nieprzewidywalnie do granic możliwości. Te samochody są trudne nawet dla tych, którzy znają je bardzo dobrze.

Czy chciałbyś wystartować za kierownicą auta S2000 w którymś rajdzie? S2000 jest jak GP2 na torze. Przed startem zawsze należy przeprowadzić testy. Możesz zdecydować się na start za kierownicą S2000 w strefowym rajdzie, bo z tym nie ma problemów. Wszystko czego potrzebujesz to pięć startów i możesz ścigać się bez przejechania kilometrów testowych. Wypadek jaki miał Breen na Targa Florio, czy ja, nie zależą od umiejętności kierowcy, ale od typu pojazdu. Jak można startować tak szalonym samochodem bez testów? To szaleństwo! Znam to z doświadczenia. W Skodzie Fabii odbyłem kilka testów, ale dziwnie czułem się przed wyjazdem do Andory. Nie byłem gotowy! S2000 daje frajdę z jazdy, ale jest trudnym pojazdem. Nie masz mocnego silnika, więc musisz korzystać z ustawień i zawieszenia. Zawsze na granicy...

Jakie jest Twoje rozwiązanie na to?
Od 2014 roku powinno zakazać się startów samochodów S2000 w rajdach strefowych. Należy ścigać się w grupie N. To mocne i bezpieczne auta, które kosztują 1/3 S2000. Posiadając ten sam budżet można zaliczyć kilka rajdów więcej i testy. W rajdach wydaje sie głównie na starty, zapominając o testach, na których poznajesz samochód i jego reakcje. Kto chce wywalczyć dobry wynik w domowym rajdzie musi wynająć S2000. Przepisy muszą zostać zmienione. Grupa N powinna pozwalać na widowiskową jazdę i uzyskanie dobrego wyniku przed rodziną i przyjaciółmi. W S2000 można wywrzeć złe wrażenie. Moje myśli są proste: grupa N jest wolniejsza w zakrętach i bezpieczniejsza. Ponieważ te samochody ważą więcej to trzeba szybciej hamować. Niektórzy powiedzą, że to szalony pomysł, ale grupa N jest najlepszym rozwiązaniem.

Jest kilka homologowanych samochodów: Mitsubishi, Subaru...To prawda, ale jestem przekonany, że jeśli otworzymy rynek to kolejni producenci byliby zainteresowani modelami tej klasy. Mówię to jako fan. Nie myślę o politycznych aspektach. To nie moja praca.

Niektórzy mówią, że kalendarz zawiera za dużo imprez.

To prawda. W Toskanii, w pobliżu domu mógłbym starować prawie co tydzień. Włoski kalendarz jest najbardziej rozbudowany w Europie. Jest 150 rajdów. W innych krajach nie ma nawet jednej trzeciej tego. Jest wiele zespołów. W 2010 roku, kiedy zacząłem szukać miejsca w rajdach, to byłem zaskoczony jak wiele samochodów jest na liście zgłoszeń. Tylko w jednym rajdzie startowało 50 samochodów klasy R3. Kryzys ekonomiczny ograniczył liczbę startujących, ale nie ilość rajdów. Organizatorzy nie mają środków, do których byli przyzwyczajeni i tną koszty. Nawet w kwestiach bezpieczeństwa...



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów

Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Tomekk@ 2012-09-18 20:41
I to jest konkretny wywiad !
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
SCUDERIA_FERRARI 2012-09-18 21:25
Gdy robert powiedział że auta S2000 są trudne w ustawieniu to może przyczyną wypadku roberta było złe ustawienie samochodu i gdy robert wjezdżał w zakręt to nie jak się przypuszca wystawał jakiś korzeń lub walnął w ścianę kościoła lecz gdy wjezdżał w zakret złapał nadsterowność przez brak przyczepności i uderzył w barierki !!!???
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Witcher1990 2012-09-18 22:02
Tam przyczyną było podbicie, nierówność na drodze, której nie mieli w opisie o ile dobrze to pamiętam A trudne do ustawienia są ale przy profesjonalnym poziomie zawodnika. Kubica zapewne jeździł bez testów więc miał bazowe ustawienia
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
fiacik22 2012-09-18 23:45
"Od 2014 roku powinno zakazać się startów samochodów S2000 w rajdach strefowych. Należy ścigać się w grupie N. To mocne i bezpieczne auta, które kosztują 1/3 S2000. Posiadając ten sam budżet można zaliczyć kilka rajdów więcej i testy. W rajdach wydaje sie głównie na starty, zapominając o testach, na których poznajesz samochód i jego reakcje. Kto chce wywalczyć dobry wynik w domowym rajdzie musi wynająć S2000. Przepisy muszą zostać zmienione. Grupa N powinna pozwalać na widowiskową jazdę i uzyskanie dobrego wyniku przed rodziną i przyjaciółmi. W S2000 można wywrzeć złe wrażenie. Moje myśli są proste: grupa N jest wolniejsza w zakrętach i bezpieczniejsza. Ponieważ te samochody ważą więcej to trzeba szybciej hamować. Niektórzy powiedzą, że to szalony pomysł, ale grupa N jest najlepszym rozwiązaniem" Podpisuję się pod tym obiema rękoma
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Łukasz Łuniewski 2012-09-19 01:06
Równie dobrze zabrońmy na całym świecie startów w czterołapach jak to jest w Wielkiej Brytanii. Wtedy budżety będą pozwlać na jeszcze więcej.
KorekPL
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
KorekPL 2012-09-19 12:08
S2000 zostanie zastąpione klasą RRC, silnik 1,6 T a nie wolnossący 2.0, i problem zniknie bo w ME i mistrzostwach krajowych to będą główne samochody, ale S2000 jeszcze kilka lat będą widywane na oesach.
Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
fiacik22 2012-09-19 19:22
Te RRC to jest jakaś opcja jeśli chodzi o moc i jeździe na limicie ale czy są one bezpieczniejsze śmiem wątpić od S2000. Krótkie, lekkie i dużą mocą brzmi fajnie ale tym też powinien jeździć kierowca z odpowiednim doświadczeniem lub po odbyciu wielu testów takim samochodem. Chodzi bardziej o to by do tych S2000 i do RRC czy też obecnych WRC wsiadali kierowcy z większym doświadczeniem. Bo że można jeździć szybko i bezpiecznie autem S2000 pokazuje rywalizacja w SWRC gdzie nie widać śmiertelnych wypadków mimo że jeżdżą tam wyłącznie auta S2000. Auta w grupie N są zdecydowanie bezpieczniejsze a jeśli kierowca będzie chciał szybciej pojeździć będzie mógł skorzystać z pakietu R jeśli do danego modelu będzie takowe przewidziane. I takimi samochodami powinno się rywalizować w rajdach strefowych.
Podobne: Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Podobne galerie: Robert Kubica - wywiad rzeka, cz. 3/3: O teraźniejszości i przyszłości rajdów
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit