Rajdy  »  Rajdy Terenowe: Łukaszewski wygrał Baja Inter Cars i został mistrzem Polski
Baja Inter Cars

Rajdy Terenowe: Łukaszewski wygrał Baja Inter Cars i został mistrzem Polski

2017-10-23 - G. Filiks     Tagi: Rajdy Terenowe, Mistrzostwa Polski, Łukaszewski, Baja Inter Cars, RMPST
Marcin Łukaszewski (Ford Ranger) zwyciężył Baja Inter Cars i został mistrzem polski w rajdach terenowych A. D. 2017.

Emocje panujące podczas ostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych (RMPST) podgrzał w niedzielę deszcz. Jako że był to rajd kończący sezon cross country w Polsce, zawodnicy walczyli o laury w większości kategorii. Wymagające odcinki na poligonie w Żaganiu sprawiały, że rozum kazał zachować rozwagę, jednak serce chciało ostrej walki do ostatnich kilometrów miejscami błotnistej trasy.
Baja Inter CarsBaja Inter Cars
Opady mogły dość mocno wpłynąć na rywalizację. Choć o poranku trochę się rozpogodziło, to jednak położony na poligonie w Żaganiu odcinek Karliki (mierzący blisko 80 km i pokonywany dwa razy) krył wiele mokrych niespodzianek. Najtrudniejszy fragment trasy to licząca około 1,5 km prosta „czołgówka” z rowami wypełnionymi wodą. Na szczęście obyło się bez większych strat w sprzęcie - w końcu to rajd terenowy i zawodnicy niejedną próbę offroadową mają na koncie.

Druga z niedzielnych prób to odcinek Szprotawa - taki sam, jak podczas prologu. Było nieco bardziej mokro niż w sobotę, ale poza ochlapanymi wodą i błotem zgromadzonymi tu kibiców nikt nie mówił o problemach.

Niedzielne odcinki miały rozstrzygnąć o tytułach. Łukaszewski, którego pilotuje Magdalena Duhanik-Persson, sukcesywnie powiększał przewagę nad rywalami. Wygrał obydwa przejazdy odcinka Karliki. Oddał konkurencji tylko krótką próbę w Szprotawie. „Na pierwszy niedzielny przejazd odcinka Karliki chyba jako jedyni wybraliśmy opony szutrowe, co okazało się mało trafne - samochód mocno się ślizgał, już na pierwszym zakręcie wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo". - mówił. „Mimo to nie zmieniliśmy opon na drugi przejazd - po wychlapaniu i przeschnięciu wody jechało się już znacznie przyjemniej”. Z kolei Duhanik-Persson komentowała zdobycie mistrzostwa: „Wciąż nie mogę uwierzyć - ostatnie lata, kiedy ocieraliśmy się o tytuł, nauczyły nas wiele pokory. Tym razem wszystko zagrało: samochód sprawował się znakomicie, trasa była trudna, ale świetnie oznaczona - nawet jak w pewnym momencie skleiły mi się wilgotne kartki roadbooka, łatwo było wychwycić błąd”.
Dodajmy, że odcinek Karliki, uznawany za tak trudny, miał też wiele szybkich partii - średnia prędkość zwycięskiej załogi to 85 km/h, a najwyższa zanotowana przez system śledzący GPS wyniosła około 190 km/h! Z ciekawostek warto wspomnieć też o zużyciu benzyny przez 5-litrowy silnik Forda Rangera, który w warunkach poligonowych potrzebował aż 90 l/100 km.

Łukaszewski wygrał niewątpliwie zasłużenie, aczkolwiek broniący tytułu Miroslav Zapletal (Hummer H3 Evo VII) zmagał się z usterką auta.
Baja Inter CarsBaja Inter Cars
„Już od drugiego odcinka pojawiły się problemy z mocą, samochód jechał na góra 70 proc. możliwości". - tłumaczył pilot Czecha, Bartosz Momot. „Mechanicy sprawdzili co mogli, wymieniliśmy świece, ale nie znaleźliśmy przyczyny problemu. Nie udało się obronić tytułów mistrzowskich, ale trudno - takie są rajdy. Gratulujemy Marcinowi i Magdzie!”

Problemów z samochodem nie miał Paweł Molgo (Toyota Hilux), który deptał Łukaszewskiemu po piętach. Jednak otrzymał pół godziny kary za skracanie trasy. Nie zgodził się z tą decyzją, twierdząc, że wybrany tor zgodny był z książką drogową i regulaminem. Zapowiedział złożenie odwołania do Głównej Komisji Sportu Samochodowego, co oznacza, że miejsca od drugiego (które zająłby bez kary) do czwartego (na które spadł) mogą się zmienić.
Baja Inter CarsBaja Inter Cars
Na najniższym stopniu podium aktualnie widnieje Krzysztof Antończak, który jechał autem grupy TH - Nissanem Navarą.

Za Molgo uplasował się Robert Kufel (Nissan Navara D40), zwycięzca "seryjnej" grupy T2.

Baja Inter Cars 2017 - wyniki (TOP 10):
1. Marcin Łukaszewski / Magdalena Duhanik-Persson (Ford Ranger) 2h 26m 7s
2. Miroslav Zapletal / Bartosz Momot (Hummer H3 Evo VII) +21m 58s
3. Krzysztof Antończak / Andrzej Mańkowski (Nissan Navara) +28m 45s
4. Paweł Molgo / Rafał Marton (Toyota Hilux) +33m 30s
5. Robert Kufel / Daniel Dymurski (Nissan Navara D40) +39m 26s
6. Aleksander Szandrowski / Rafał Płuciennik (Nissan Patrol) +43m 54s
7. Dariusz Jedliński / Piotr Oskawarek (BMW X3 NT-X6) +44m 17s
8. Grzegorz Szwagrzyk / Jakub Moliter (Mitsubishi Pajero) +45m 57s
9. Robert Łyżwa / Michał Krotiuk (Land Rover Range Rover) +47m 46s
10. Klaudia Podkalicka / Błażej Czekan (Mitsubishi Pajero V88W) +57m 33s



źródło: informacja prasowa

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rajdy Terenowe: Łukaszewski wygrał Baja Inter Cars i został mistrzem Polski