Rajdy » Mistrzostwa Świata WRC » Aktualności » Rajd Polski - wyniki: Hirvonen triumfuje, Hołowczyc pisze historię

Rajd Polski - wyniki: Hirvonen triumfuje, Hołowczyc pisze historię
2009-06-29 - Ł. Lach Tagi: Rajd Polski
Mikko Hirvonen powtórzył sukces z Grecji i drugi raz rzędu sięgnął po zwycięstwo w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. 29- letni Fin pewnie wygrał ORLEN Platinum 66. Rajd Polski. Było to dla niego dziewiąte zwycięstwo w najważniejszym na świecie rajdowym serialu. Triumf na mazurskich szutrach wywindował Hirvonena na pozycję lidera w klasyfikacji kierowców. Po 8. rundach jego przewaga nad Sébastienem Loebem wynosi jeden punkt.
Niemal do końca rajdu wydawało się, że drugi na mecie w Mikołajkach zamelduje się kolega Hirvonena z ekipy BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, Jari-Matti Latvala. Dowodzony przez Malcolma Wilsona zespół podobnie jak podczas Rajdu Akropolu liczył na zdobycie w ORLEN Platinum 66. Rajdzie Polski komplet punktów. Podczas kończącego zawody super OES-u Mikołajki Latvala uderzył jednak swoim samochodem w beczkę oleju, a następnie w barierę i w rezultacie uszkodził zawieszenie co skończyło się odpadnięciem z rywalizacji. Z pewnością był to najczarniejszy dzień w karierze 24-letniego Fina.
Walka w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA jest bardzo pasjonująca. Podczas pięciu początkowych rund niepokonany był Loeb, który wypracował 20-punktową przewagę nad Hirvonenem. Później szczęście opuściło Francuza, który we Włoszech, Grecji i w Polsce zdobył w sumie tylko 7 punktów. Tymczasem Hirvonen wywiózł z trzech ostatnich rajdów aż 28 „oczek”, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce w tegorocznej klasyfikacji. Gdyby nie wypadek Lavtali, ekipa BP Ford Abu Dhabi World Rally Team zmniejszyłaby dzielący ją dystans to zespołu Citroën Total World Rally Team.
Dani Sordo stanowił jedyne zagrożenie dla duetu Forda. W sobotni poranek Hiszpan wyraźnie przyspieszył, wygrał jeden odcinek specjalny i zbliżył się do Latvali. W pierwszym niedzielnym OES-ie kierowca Citroëna stracił sporo czasu i jedyne co mu pozostało na cieszenie się z trzeciej pozycji. Ostatecznie skorzystał na pechu Latvali i zajął drugie miejsce.
Loeb pogrzebał szanse na szóstą wygraną w sezonie już na czwartym odcinku specjalnym, na którym uderzył w pień drzewa i urwał prawe przednie koło. Francuz wrócił do rajdu dzięki systemowi SupeRally. W jego dalszej części jechał bardzo szybko, wygrał największą liczbę odcinków specjalnych i ostatecznie wspiął się z 32. na 7. pozycję.
Sébastien Ogier po zajęciu drugiego miejsca w greckiej rundzie mistrzostw świata liczył na dobry wynik również w Polsce. Po dwóch dniach rywalizacji młody Francuz zajmował 4. pozycję. Niestety na OS 16 zepsuł się silnik w jego samochodzie i odpadł on z rajdu. Henning Solberg wygrał dwie niedzielne próby i wyprzedził swojego brata Pettera. Ostatecznie uplasował się na trzeciej pozycji.
Krzysztof Hołowczyc stoczył pasjonującą walkę z synem szefa fabrycznej ekipy Forda, Matthew Wilsonem. Brytyjczyk zdołał jednak odeprzeć ataki olsztynianina i zajął w rajdzie 5. miejsce. ORLEN Platinum 66. Rajd Polski był szczególną imprezą dla jego zespołu Stobarta. Ekipa zdobyła w Polsce 250 punkt do klasyfikacji producentów.
Hołowczyc był szósty, co jest najlepszym wynikiem w historii jego startów w mistrzostwach świata. Do tej pory jedynym Polakiem punktującym w światowym czempionacie był Maciej Stawowiak, który podczas Rajdu Portugalii 1980 zajął 10. miejsce i zdobył jeden punkt do klasyfikacji kierowców. Podczas ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski Hołowczyc pobił ten rekord wywożąc z Mikołajek trzy „oczka”.
W klasyfikacji grupy N pewnie zwyciężył ubiegłoroczny triumfator Rajdu Polski Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX).
Kevin Abbring i Michał Kościuszko stoczyli zacięty pojedynek w kategorii JWRC. Kluczowy dla losów tej rywalizacji był OS 16, na którym Kościuszko uderzył w kamień i był zmuszony do kapitulacji. Tym samym Abbring został najmłodszym w historii (20 lat, 159 dni) zwycięzcą rundy JWRC.
Do tej pory Polska tylko raz była na mapie Rajdowych Mistrzostw Świata. Było to w 1973 r., a więc w pierwszym sezonie tego cyklu. Tegoroczna edycja zawodów zakończyła się ogromnym sukcesem. Zarówno zawodnicy, jak i przedstawiciele fabrycznych zespołów zgodnie chwalili organizację imprezy oraz odcinki specjalne. Walkę na trasie śledziły tłumy kibiców.
Niedziela - OS14/OS18
Szef fabrycznego zespołu Forda, Malcolm Wilson jasno stwierdził, że pierwszy przejazd odcinków Miłki i Tros będzie kluczowy dla losów rajdu.Tymczasem Dani Sordo miał dalej naciskać na prowadzącą dwójkę. Niestety Hiszpan popełnił błąd na jednym z wolnych zakrętów i stracił cenne 18 sekund. Przewaga Hirvonena nad drugim w klasyfikacji Jari- Matti Latvalą zmalała do 9,5 sekundy. Młody Fin porównał odcinek Miłki do jednej z prób brytyjskiego Rajdu Manx.
Fantastycznie na odcinku nr 14 pojechał Sébastien Ogier, pokonując obydwu kierowców fabrycznego zespołu Forda. Henning Solberg wyprzedził swojego brata, Pettera, który narzekał na wyciek oleju. Okazało się, że młodszy z braci Solbergów zgubił bagnet a olej zabrudził mu przednią szybę.
Coraz szybciej jechał Krzysztof Holowczyc, który zmniejszył stratę do 7. w klasyfikacji Matthew Wilsona do 10 sekund. Polak traci tylko 0,4 sekundy na kilometrze do najszybszych kierowców. Evgeny Novikov złapał kapcia a Mads Ostberg wypadł poza dziesiątkę po wizycie poza drogą na odcinku 14.
W sytuacji gdy Sordo w zasadzie stracił szansę na miejsce w pierwszej dwójce, Hirvonen i Latvala zaczęli bardzo szczegółowo kontrolować swoją prędkość korzystając z międzyczasów.
Na początku dnia Kevin Abbring wyprzedzał Michała Kościuszkę tylko o 0,8 s w klasyfikacji JWRC. Po Miłkach Polak znów wyszedł na prowadzenie, ale tylko o jedną dziesiątą sekundy. Przewaga wzrosła do 1,8 sekundy po kolejnym odcinku (Tros).
ORLEN Platinum 66th Rally Poland - wyniki po OS 18:
1. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Focus RS 3 godz. 07m 45.8s
2. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Citroën C4 3 godz. 08m 37.8 s
3. Henning Solberg (N)/Cato Menkerud (N) Ford Focus RS 3 godz. 09m 33.2s
4. Petter Solberg (N)/Philip Mills (GB) Citroën Xsara 3 godz. 09m 51.8s
5. Matthew Wilson (GB)/Scott Martin (GB) Ford Focus RS 3 godz. 11m 45.0 s
6. Krzysztof Holowczyc (PL)/Lukasz Kurzeja (PL) Ford Focus RS 3 godz. 12m 01.4s
7. Sebastien Loeb (F)?Daniel Elena (F) Citroën C4 3 godz. 26m 42.5s
8. Conrad Rautenbach (ZW)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 48.1s
9. Evgeny Novikov (RUS)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 53.7s
10. Michal Bebenek (PL)/Grzegorz Bebenek (PL) Mitsubishi 3 godz. 30m 36.2s
Klasyfikacja mistrzostw świata kierowców 2009 po 8. z 12. rund
1. Mikko Hirvonen (FIN) 58 pkt
2. Sébastien Loeb (F) 57 pkt
3. Dani Sordo (E) 39 pkt
4. Henning Solberg (N) 27 pkt
5. Jari-Matti Latvala (FIN) 25 pkt
5. Petter Solberg (N) 25 pkt
7. Matthew Wilson (GB) 19 pkt
Klasyfikacja mistrzostw świata producentów 2009 po 8. z 12. rund
1. Citroën Total World Rally Team 106 pkt
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 89 pkt
3. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 60 pkt
4. Citroën Junior Rally Team 29 pkt
5. Munchi’s Ford World Rally Team 18 pkt
JWRC
1. Martin Prokop 36 pkt
2. Michal Kosciuszko 36 pkt
3. Aaron Burkart 30 pkt
4. Kevin Abbring 22 pkt
Niemal do końca rajdu wydawało się, że drugi na mecie w Mikołajkach zamelduje się kolega Hirvonena z ekipy BP Ford Abu Dhabi World Rally Team, Jari-Matti Latvala. Dowodzony przez Malcolma Wilsona zespół podobnie jak podczas Rajdu Akropolu liczył na zdobycie w ORLEN Platinum 66. Rajdzie Polski komplet punktów. Podczas kończącego zawody super OES-u Mikołajki Latvala uderzył jednak swoim samochodem w beczkę oleju, a następnie w barierę i w rezultacie uszkodził zawieszenie co skończyło się odpadnięciem z rywalizacji. Z pewnością był to najczarniejszy dzień w karierze 24-letniego Fina.
Walka w tegorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA jest bardzo pasjonująca. Podczas pięciu początkowych rund niepokonany był Loeb, który wypracował 20-punktową przewagę nad Hirvonenem. Później szczęście opuściło Francuza, który we Włoszech, Grecji i w Polsce zdobył w sumie tylko 7 punktów. Tymczasem Hirvonen wywiózł z trzech ostatnich rajdów aż 28 „oczek”, dzięki czemu awansował na pierwsze miejsce w tegorocznej klasyfikacji. Gdyby nie wypadek Lavtali, ekipa BP Ford Abu Dhabi World Rally Team zmniejszyłaby dzielący ją dystans to zespołu Citroën Total World Rally Team.
Loeb pogrzebał szanse na szóstą wygraną w sezonie już na czwartym odcinku specjalnym, na którym uderzył w pień drzewa i urwał prawe przednie koło. Francuz wrócił do rajdu dzięki systemowi SupeRally. W jego dalszej części jechał bardzo szybko, wygrał największą liczbę odcinków specjalnych i ostatecznie wspiął się z 32. na 7. pozycję.
Sébastien Ogier po zajęciu drugiego miejsca w greckiej rundzie mistrzostw świata liczył na dobry wynik również w Polsce. Po dwóch dniach rywalizacji młody Francuz zajmował 4. pozycję. Niestety na OS 16 zepsuł się silnik w jego samochodzie i odpadł on z rajdu. Henning Solberg wygrał dwie niedzielne próby i wyprzedził swojego brata Pettera. Ostatecznie uplasował się na trzeciej pozycji.
Krzysztof Hołowczyc stoczył pasjonującą walkę z synem szefa fabrycznej ekipy Forda, Matthew Wilsonem. Brytyjczyk zdołał jednak odeprzeć ataki olsztynianina i zajął w rajdzie 5. miejsce. ORLEN Platinum 66. Rajd Polski był szczególną imprezą dla jego zespołu Stobarta. Ekipa zdobyła w Polsce 250 punkt do klasyfikacji producentów.
Hołowczyc był szósty, co jest najlepszym wynikiem w historii jego startów w mistrzostwach świata. Do tej pory jedynym Polakiem punktującym w światowym czempionacie był Maciej Stawowiak, który podczas Rajdu Portugalii 1980 zajął 10. miejsce i zdobył jeden punkt do klasyfikacji kierowców. Podczas ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski Hołowczyc pobił ten rekord wywożąc z Mikołajek trzy „oczka”.
W klasyfikacji grupy N pewnie zwyciężył ubiegłoroczny triumfator Rajdu Polski Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX).
Kevin Abbring i Michał Kościuszko stoczyli zacięty pojedynek w kategorii JWRC. Kluczowy dla losów tej rywalizacji był OS 16, na którym Kościuszko uderzył w kamień i był zmuszony do kapitulacji. Tym samym Abbring został najmłodszym w historii (20 lat, 159 dni) zwycięzcą rundy JWRC.
Do tej pory Polska tylko raz była na mapie Rajdowych Mistrzostw Świata. Było to w 1973 r., a więc w pierwszym sezonie tego cyklu. Tegoroczna edycja zawodów zakończyła się ogromnym sukcesem. Zarówno zawodnicy, jak i przedstawiciele fabrycznych zespołów zgodnie chwalili organizację imprezy oraz odcinki specjalne. Walkę na trasie śledziły tłumy kibiców.
Niedziela - OS14/OS18
Szef fabrycznego zespołu Forda, Malcolm Wilson jasno stwierdził, że pierwszy przejazd odcinków Miłki i Tros będzie kluczowy dla losów rajdu.Tymczasem Dani Sordo miał dalej naciskać na prowadzącą dwójkę. Niestety Hiszpan popełnił błąd na jednym z wolnych zakrętów i stracił cenne 18 sekund. Przewaga Hirvonena nad drugim w klasyfikacji Jari- Matti Latvalą zmalała do 9,5 sekundy. Młody Fin porównał odcinek Miłki do jednej z prób brytyjskiego Rajdu Manx.
Fantastycznie na odcinku nr 14 pojechał Sébastien Ogier, pokonując obydwu kierowców fabrycznego zespołu Forda. Henning Solberg wyprzedził swojego brata, Pettera, który narzekał na wyciek oleju. Okazało się, że młodszy z braci Solbergów zgubił bagnet a olej zabrudził mu przednią szybę.
Coraz szybciej jechał Krzysztof Holowczyc, który zmniejszył stratę do 7. w klasyfikacji Matthew Wilsona do 10 sekund. Polak traci tylko 0,4 sekundy na kilometrze do najszybszych kierowców. Evgeny Novikov złapał kapcia a Mads Ostberg wypadł poza dziesiątkę po wizycie poza drogą na odcinku 14.
W sytuacji gdy Sordo w zasadzie stracił szansę na miejsce w pierwszej dwójce, Hirvonen i Latvala zaczęli bardzo szczegółowo kontrolować swoją prędkość korzystając z międzyczasów.
Na początku dnia Kevin Abbring wyprzedzał Michała Kościuszkę tylko o 0,8 s w klasyfikacji JWRC. Po Miłkach Polak znów wyszedł na prowadzenie, ale tylko o jedną dziesiątą sekundy. Przewaga wzrosła do 1,8 sekundy po kolejnym odcinku (Tros).
ORLEN Platinum 66th Rally Poland - wyniki po OS 18:
1. Mikko Hirvonen (FIN)/Jarmo Lehtinen (FIN) Ford Focus RS 3 godz. 07m 45.8s
2. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Citroën C4 3 godz. 08m 37.8 s
3. Henning Solberg (N)/Cato Menkerud (N) Ford Focus RS 3 godz. 09m 33.2s
4. Petter Solberg (N)/Philip Mills (GB) Citroën Xsara 3 godz. 09m 51.8s
5. Matthew Wilson (GB)/Scott Martin (GB) Ford Focus RS 3 godz. 11m 45.0 s
6. Krzysztof Holowczyc (PL)/Lukasz Kurzeja (PL) Ford Focus RS 3 godz. 12m 01.4s
7. Sebastien Loeb (F)?Daniel Elena (F) Citroën C4 3 godz. 26m 42.5s
8. Conrad Rautenbach (ZW)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 48.1s
9. Evgeny Novikov (RUS)/Dale Moscatt (AUS) Citroën C4 WRC 3 godz. 26m 53.7s
10. Michal Bebenek (PL)/Grzegorz Bebenek (PL) Mitsubishi 3 godz. 30m 36.2s
Klasyfikacja mistrzostw świata kierowców 2009 po 8. z 12. rund
1. Mikko Hirvonen (FIN) 58 pkt
2. Sébastien Loeb (F) 57 pkt
3. Dani Sordo (E) 39 pkt
4. Henning Solberg (N) 27 pkt
5. Jari-Matti Latvala (FIN) 25 pkt
5. Petter Solberg (N) 25 pkt
7. Matthew Wilson (GB) 19 pkt
Klasyfikacja mistrzostw świata producentów 2009 po 8. z 12. rund
1. Citroën Total World Rally Team 106 pkt
2. BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 89 pkt
3. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team 60 pkt
4. Citroën Junior Rally Team 29 pkt
5. Munchi’s Ford World Rally Team 18 pkt
JWRC
1. Martin Prokop 36 pkt
2. Michal Kosciuszko 36 pkt
3. Aaron Burkart 30 pkt
4. Kevin Abbring 22 pkt
źródło: rajdpolski.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Rajd Polski - wyniki: Hirvonen triumfuje, Hołowczyc pisze historię
Podobne: Rajd Polski - wyniki: Hirvonen triumfuje, Hołowczyc pisze historię




Podobne galerie: Rajd Polski - wyniki: Hirvonen triumfuje, Hołowczyc pisze historię
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć