Rajdy » Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
2018-09-23 - G. Filiks Tagi: Marczyk, Grzyb, Łukjaniuk, Griazin, Mistrzostwa Europy, Wyniki, Mistrzostwa Polski, ERC, RSMP, Rajd Polski
Nikołaj Griazin (Skoda Fabia R5) wygrał 75. edycję Rajdu Polski, zaliczaną do Rajdowych Mistrzostw Europy i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Wśród kierowców rywalizujących w drugim z wymienionych cyklów ze zwycięstwa cieszy się natomiast Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia R5).
Szutrowa impreza z bazą w Mikołajkach, w poprzednich latach stanowiąca eliminację WRC, tego roku była przedostatnią rundą w kalendarzu ERC i finałową, podwójnie punktowaną w kalendarzu RSMP. Poza triumfatorami rajdu, otwierać szampana mogą również Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia R5). Rosjanin został mistrzem Europy, Polak drugi raz w karierze sięgnął po krajowy tytuł.
Łukjaniuk już przed startem był pewny wygranej w tegorocznym sezonie ERC. Dlatego, że do rajdu nie zgłosił się wicelider klasyfikacji generalnej Bruno Magalhaes. Portugalczyk nie miał środków finansowych. Jadąc bez presji, świeżo upieczony mistrz Starego Kontynentu popisał się w piątek najlepszym czasem na odcinku kwalifikacyjnym, następnie zapisał na swoje konto krótki, pierwszy odcinek specjalny (Mikołajki Arena). Jednak w sobotę szybko przepadły mu szanse na zwycięstwo. Na drugim oesie (Paprotki) oddał prowadzenie Griazinowi (czyli rodakowi), a na trzecim (Świętajno) się rozbił i odpadł.
Trzecia próba okazała się pechowa także dla najlepszego Polaka - Łukasza Pieniążka (Skoda Fabia R5). On też zakończył na niej jazdę, uderzając w drzewo. Przed zajściem 28-latek zajmował czwarte miejsce w tabeli łącznej rajdu.
Griazin po objęciu pozycji lidera nie oddał jej nawet na moment. Niemniej jednak 20-latek przez cały weekend toczył zacięty pojedynek z innym młodym talentem, Jarim Huttunenem (Hyundai i20 R5).Rosjanin (startujący na łotewskiej licencji) był najszybszy na 8 z 15 odcinków, Fin wygrał 7 prób (na jednej mieli identyczny czas).
W końcówce Griazinowi pomogła 10-sekundowa kara nałożona na Huttunena za spóźnienie na Punkt Kontroli Czasu.
Zawodnik Hyundaia próbował jeszcze odwrócić losy walki o końcowy triumf szarżą w trakcie Power Stage. Uzyskał najlepszy czas, chociaż przebił oponę i uszkodził samochód. Jednak ostatecznie przegrał rajd o 8,3 sekundy.
Griazin wywalczył drugi w karierze triumf w ERC. Jednocześnie wygrał trzeci z rzędu rajd zaliczany do RSMP.Czołowa dwójka jechała w swojej lidze. Trzeci najlepszy kierowca został w tyle prawie o dwie i pół minuty. Był nim Chris Ingram (Skoda Fabia R5). Brytyjczyk zdobył pierwsze w karierze podium w ERC, pokonując po wyrównanym boju Niemca Fabiana Kreima (Skoda Fabia R5).
Przejdźmy do walki o mistrzostwo Polski. Faworytem był oczywiście Jakub Brzeziński (Ford Fiesta R5), który przewodził generalce z 28-punktową przewagą nad Grzybem i 50-punktową nad Marczykiem. Jednak popularny "Colin", który na ostatnią rundę sezonu zmienił samochód, poległ na szóstym oesie (Paprotki 2). W dziwnych okolicznościach uszkodził koło i stanął.„Ta dyscyplina jest okrutna... musiało być coś w koleinie twardego, bo jechaliśmy bardzo czysto, a nagle felga w lewym tyle rozpadła sie na kawałki..." - napisał na Facebooku.
Dziś Brzeziński jeszcze próbował się ratować. Wrócił w systemie Rally 2, by walczyć o punkty na Power Stage. Ale nie zdobył ani jednego bonusowego oczka. Jest niewątpliwie wielkim przegranym rajdu, jak i całego sezonu.
O losach mistrzostwa zdecydował tylko jeden punkt! Taką różnicą Grzyb pokonał w tabeli łącznej sezonu Marczyka.O ile Marczyk wygrał rajd w klasyfikacji RSMP - i uplasował się wyżej niż Grzyb na Power Stage - o tyle musi zadowolić się wicemistrzostwem. To jednak i tak bardzo dobry wynik dla zawodnika oficjalnego zespołu Skody.
Warto też odnotować, że Marczyk odniósł drugi triumf z rzędu w RSMP. W całym rajdzie zajął 5. miejsce.Szósty ogólnie - i drugi w RSMP - był Łukasz Habaj (Skoda Fabia R5). Mistrz Polski z 2015 roku ustąpił Marczykowi tylko o 6,6 sekundy.
Grzyba sklasyfikowano na siódmej pozycji w całym rajdzie i trzeciej wśród kierowców zaliczanych do RSMP. 42-latek w niedzielę popełnił wiele błędów (co najmniej dwukrotnie opuścił trasę), przez co spadł za Habaja i musiał drżeć o mistrzostwo, ale zapewnił sobie je zdobyciem trzech punktów na Power Stage.
W czołowej dziesiątce rajdu znaleźli się jeszcze Czech Filip Mares (Skoda Fabia R5), Tomasz Kasperczyk (Ford Fiesta R5) oraz Węgier Norbert Herczig (Skoda Fabia R5).
Dziewiąty Kasperczyk w sobotę podobnie jak Pieniążek uderzył w drzewo, ale na swoje szczęście pojechał dalej. Z kolei dziesiąty Herczig dziś rolował.
Zwróćmy uwagę, że spośród kierowców sklasyfikowanych w TOP 10 aż ośmiu startowało Skodą Fabią R5.
Wyniki Power Stage (TOP 5):
1. Jari Huttunen 8m 4,4s
2. Nikołaj Griazin +4,6s
3. Łukasz Habaj +12,9s
4. Chris Ingram +13,6s
5. Mikołaj Marczyk +15,1s
Power Stage w RSMP (TOP 5):
1. Łukasz Habaj 8m 17,3s
2. Mikołaj Marczyk +2,2s
3. Grzegorz Grzyb +2,6s
4. Dariusz Poloński +16,0s
5. Tomasz Kasperczyk +19,4s
Ostatnią rundą ERC będzie Rajd Lipawy na Łotwie, zaplanowany na 12-14 października.
Szutrowa impreza z bazą w Mikołajkach, w poprzednich latach stanowiąca eliminację WRC, tego roku była przedostatnią rundą w kalendarzu ERC i finałową, podwójnie punktowaną w kalendarzu RSMP. Poza triumfatorami rajdu, otwierać szampana mogą również Aleksiej Łukjaniuk (Ford Fiesta R5) oraz Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia R5). Rosjanin został mistrzem Europy, Polak drugi raz w karierze sięgnął po krajowy tytuł.
Łukjaniuk już przed startem był pewny wygranej w tegorocznym sezonie ERC. Dlatego, że do rajdu nie zgłosił się wicelider klasyfikacji generalnej Bruno Magalhaes. Portugalczyk nie miał środków finansowych. Jadąc bez presji, świeżo upieczony mistrz Starego Kontynentu popisał się w piątek najlepszym czasem na odcinku kwalifikacyjnym, następnie zapisał na swoje konto krótki, pierwszy odcinek specjalny (Mikołajki Arena). Jednak w sobotę szybko przepadły mu szanse na zwycięstwo. Na drugim oesie (Paprotki) oddał prowadzenie Griazinowi (czyli rodakowi), a na trzecim (Świętajno) się rozbił i odpadł.
Griazin po objęciu pozycji lidera nie oddał jej nawet na moment. Niemniej jednak 20-latek przez cały weekend toczył zacięty pojedynek z innym młodym talentem, Jarim Huttunenem (Hyundai i20 R5).Rosjanin (startujący na łotewskiej licencji) był najszybszy na 8 z 15 odcinków, Fin wygrał 7 prób (na jednej mieli identyczny czas).
W końcówce Griazinowi pomogła 10-sekundowa kara nałożona na Huttunena za spóźnienie na Punkt Kontroli Czasu.
Zawodnik Hyundaia próbował jeszcze odwrócić losy walki o końcowy triumf szarżą w trakcie Power Stage. Uzyskał najlepszy czas, chociaż przebił oponę i uszkodził samochód. Jednak ostatecznie przegrał rajd o 8,3 sekundy.
Griazin wywalczył drugi w karierze triumf w ERC. Jednocześnie wygrał trzeci z rzędu rajd zaliczany do RSMP.Czołowa dwójka jechała w swojej lidze. Trzeci najlepszy kierowca został w tyle prawie o dwie i pół minuty. Był nim Chris Ingram (Skoda Fabia R5). Brytyjczyk zdobył pierwsze w karierze podium w ERC, pokonując po wyrównanym boju Niemca Fabiana Kreima (Skoda Fabia R5).
Przejdźmy do walki o mistrzostwo Polski. Faworytem był oczywiście Jakub Brzeziński (Ford Fiesta R5), który przewodził generalce z 28-punktową przewagą nad Grzybem i 50-punktową nad Marczykiem. Jednak popularny "Colin", który na ostatnią rundę sezonu zmienił samochód, poległ na szóstym oesie (Paprotki 2). W dziwnych okolicznościach uszkodził koło i stanął.„Ta dyscyplina jest okrutna... musiało być coś w koleinie twardego, bo jechaliśmy bardzo czysto, a nagle felga w lewym tyle rozpadła sie na kawałki..." - napisał na Facebooku.
Dziś Brzeziński jeszcze próbował się ratować. Wrócił w systemie Rally 2, by walczyć o punkty na Power Stage. Ale nie zdobył ani jednego bonusowego oczka. Jest niewątpliwie wielkim przegranym rajdu, jak i całego sezonu.
O losach mistrzostwa zdecydował tylko jeden punkt! Taką różnicą Grzyb pokonał w tabeli łącznej sezonu Marczyka.O ile Marczyk wygrał rajd w klasyfikacji RSMP - i uplasował się wyżej niż Grzyb na Power Stage - o tyle musi zadowolić się wicemistrzostwem. To jednak i tak bardzo dobry wynik dla zawodnika oficjalnego zespołu Skody.
Warto też odnotować, że Marczyk odniósł drugi triumf z rzędu w RSMP. W całym rajdzie zajął 5. miejsce.Szósty ogólnie - i drugi w RSMP - był Łukasz Habaj (Skoda Fabia R5). Mistrz Polski z 2015 roku ustąpił Marczykowi tylko o 6,6 sekundy.
Grzyba sklasyfikowano na siódmej pozycji w całym rajdzie i trzeciej wśród kierowców zaliczanych do RSMP. 42-latek w niedzielę popełnił wiele błędów (co najmniej dwukrotnie opuścił trasę), przez co spadł za Habaja i musiał drżeć o mistrzostwo, ale zapewnił sobie je zdobyciem trzech punktów na Power Stage.
W czołowej dziesiątce rajdu znaleźli się jeszcze Czech Filip Mares (Skoda Fabia R5), Tomasz Kasperczyk (Ford Fiesta R5) oraz Węgier Norbert Herczig (Skoda Fabia R5).
Dziewiąty Kasperczyk w sobotę podobnie jak Pieniążek uderzył w drzewo, ale na swoje szczęście pojechał dalej. Z kolei dziesiąty Herczig dziś rolował.
Zwróćmy uwagę, że spośród kierowców sklasyfikowanych w TOP 10 aż ośmiu startowało Skodą Fabią R5.
Rajd Polski 2018 (runda Rajdowych Mistrzostw Europy i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski) - klasyfikacja końcowa po 15 odcinkach specjalnych (TOP 10) | ||||
---|---|---|---|---|
Kierowca (Pilot) | Samochód | Czas | ||
1. | Nikołaj Griazin (Jarosław Fedorow) | Skoda Fabia R5 | 1h 53m 43,5s | |
2. | Jari Huttunen (Antti Linnaketo) | Hyundai i20 R5 | +8,3s | |
3. | Chris Ingram (Ross Whittock) | Skoda Fabia R5 | +2m 25,9s | |
4. | Fabian Kreim (Frank Christian) | Skoda Fabia R5 | +2m 43,2s | |
5. | Mikołaj Marczyk (Szymon Gospodarczyk) | Skoda Fabia R5 | +3m 27,0s | |
6. | Łukasz Habaj (Daniel Dymurski) | Skoda Fabia R5 | +3m 33,6s | |
7. | Grzegorz Grzyb (Jakub Wróbel) | Skoda Fabia R5 | +3m 38,4s | |
8. | Filip Mares (Jan Hlousek) | Skoda Fabia R5 | +5m 33,7s | |
9. | Tomasz Kasperczyk (Damian Syty) | Ford Fiesta R5 | +5m 50,6s | |
10. | Norbert Herczig (Ramon Ferencz) | Skoda Fabia R5 | +6m 10,2s |
1. Jari Huttunen 8m 4,4s
2. Nikołaj Griazin +4,6s
3. Łukasz Habaj +12,9s
4. Chris Ingram +13,6s
5. Mikołaj Marczyk +15,1s
Rajd Polski 2018 - klasyfikacja końcowa w RSMP po 15 odcinkach specjalnych (TOP 10) | ||||
---|---|---|---|---|
Kierowca (Pilot) | Samochód | Czas | ||
1. | Mikołaj Marczyk (Szymon Gospodarczyk) | Skoda Fabia R5 | 1h 57m 10,5s | |
2. | Łukasz Habaj (Daniel Dymurski) | Skoda Fabia R5 | +6,6s | |
3. | Grzegorz Grzyb (Jakub Wróbel) | Skoda Fabia R5 | +11,4s | |
4. | Tomasz Kasperczyk (Damian Syty) | Ford Fiesta R5 | +2m 23,6s | |
5. | Marcin Słobodzian (Grzegorz Dachowski) | Subaru Impreza STi N15 | +7m 32,6s | |
6. | Łukasz Kotarba (Tomasz Kotarba) | Mitsubishi Lancer Evo IX R4 | +12m 25,6s | |
7. | Simone Tempestini (Sergiu Itu) | Abarth 124 Rally RGT | +13m 9,1s | |
8. | Jacek Jurecki (Michał Trela) | Peugeot 208 R2 | +19m 4,0s | |
9. | Andrzej Borkowski (Michał Jurgała) | Ford Fiesta Proto | +19m 19,8s | |
10. | Grzegorz Bonder (Jakub Gerber) | Peugeot 208 R2 | +20m 58,5s |
1. Łukasz Habaj 8m 17,3s
2. Mikołaj Marczyk +2,2s
3. Grzegorz Grzyb +2,6s
4. Dariusz Poloński +16,0s
5. Tomasz Kasperczyk +19,4s
Rajdowe Mistrzostwa Europy - sezon 2018 - klasyfikacja generalna kierowców po 7 z 8 rajdów (TOP 10) | ||||
---|---|---|---|---|
Kierowca | Samochód | Pkt. | ||
1. | Aleksiej Łukjaniuk | Ford Fiesta R5 | 150 | |
2. | Bruno Magalhaes | Skoda Fabia R5 | 115 | |
3. | Nikołaj Griazin | Skoda Fabia R5 | 90 | |
4. | Fabian Kreim | Skoda Fabia R5 | 79 | |
5. | Norbert Herczig | Skoda Fabia R5 | 63 | |
6. | Chris Ingram | Skoda Fabia R5 | 62 | |
7. | Simos Galatariotis | Skoda Fabia R5 | 50 | |
8. | Grzegorz Grzyb | Skoda Fabia R5 | 49 | |
9. | Jan Kopecky | Skoda Fabia R5 | 38 | |
10. | Jari Huttunen | Hyundai i20 R5 | 31 |
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski - sezon 2018 - klasyfikacja końcowa kierowców po 7 rajdach (TOP 10) | ||||
---|---|---|---|---|
Kierowca | Samochód | Pkt. | ||
1. | Grzegorz Grzyb | Skoda Fabia R5 | 151 | |
2. | Mikołaj Marczyk | Skoda Fabia R5 | 150 | |
3. | Jakub Brzeziński | Skoda Fabia R5 Ford Fiesta R5 | 146 | |
4. | Tomasz Kasperczyk | Ford Fiesta R5 | 96 | |
5. | Dariusz Poloński | Ford Fiesta R5 | 78 | |
6. | Marcin Słobodzian | Subaru Impreza STi N15 | 73 | |
7. | Łukasz Habaj | Skoda Fabia R5 | 59 | |
8. | Zbigniew Gabryś | Ford Fiesta R5 | 48 | |
9. | Jarosław Kołtun | Ford Fiesta R5 | 42 | |
10. | Łukasz Byśkiniewicz | Hyundai i20 R5 | 42 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
xsawierr 2018-09-25 23:48
Gratulacje kolejnego tytułu dla Grześka i wielka szkoda Colina. Chłopaki trzymają wyrównany poziom TOP 3 w generalce RSMP w pięciu punktach! Ale niepokojące jest,że nasi walczą wkładając dużo serca i zaangażowania,a 20 letni młokos z Rosji zbierający dopiero doświadczenie odjeżdża naszym na 3.5 minuty tym samym autem! I wygrywa 3 ostatnie rundy RSMP. U nas ten sport zniknie z powodu braku kasy tak jak mówił Felix. Cieszmy się z tytułów Kajetana i Roberta bo to największe osiągnięcia Polaków w ostatnich pięciu latach.
Podobne: Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
Rajd Polski: Prowadzenie Griazina, dramat Brzezińskiego »
Rajd Polski: Łukjaniuk wygrał pierwszy oes, Pieniążek najlepszy z Polaków »
Rajd Polski - start już jutro »
RSMP: Griazin i Marczyk zwycięzcami Rajdu Elektrenai »
Podobne galerie: Rajd Polski: Griazin i Marczyk zwycięzcami, Łukjaniuk mistrzem Europy, Grzyb mistrzem Polski
Rajd Polski 2018 »
69. Rajd Polski w obiektywie Tomasza Płoszaja »
Testy przed Rajdem Polski w obiektywie Macieja Niechwiadowicza »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit