Rajdy  »  Rajdowy Puchar Polski  »  Aktualności  »  Rajd Kormoran 2008: Świetna obsada i wymarzone trasy
Rajd Kormoran 2002, Hołowczyc w akcji<br>fot. holek.pl

Rajd Kormoran 2008: Świetna obsada i wymarzone trasy

2008-08-29 - Ł. Lach     Tagi: Rajd Kormoran
Już tylko tydzień pozostał do rozegrania 32. Rajdu Kormoran, który odbędzie 6 i 7 września w Braniewie. Swój udział w rajdzie zgłosiło już 25 załóg m.in. Zbyszek Staniszewski, Piotr Maciejewski, Krzysztof Szeszko, Radek Typa czy Marcin Gagacki. Spodziewany jest udział Michała Bębenka, Stefana Karnabala i wielu innych zawodników, dla których Kormoran będzie treningiem przed rozgrywanym 2 tygodnie później Rajdem Orlen. 32. Rajd Kormoran będzie 3 rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Okręgu, a także kadydatem do rundy Pucharu PZM na rok 2009. Tak jak w roku ubiegłym tegoroczny Rajd Kormoran jest rozgrywany jako Memoriał im. Mariana Bublewicza.

Trasy przygotowane przez organizatorów — Olsztyński Klub Rajdowy — zachwycą nie tylko zawodników, ale również kibiców. Trzy dwukrotnie przejeżdżane odcinki specjalne są zróżnicowane — bardzo szybkie, techniczne, kręte, w lesie, po bruku i przez liczne mostki.

„Kormoran dla zawodników jest świetnym treningiem przed Rajdem Orlen, który jest przedostatnim rajdem w cyklu RSMP” — zachęca Zbyszek Staniszewski, rajdowy kierowca z Olsztyna. „Jazda po oesach Kormorana jest bardzo przyjemna, gdyż nie robią się koleiny. Kilka razy zmienia się charakter drogi. Szutrowy, szeroki, bardzo techniczny. Potem partia leśna. Przejazdy przez wioski, a nawet przez żwirownię!”
„To najtańsza możliwość potrenowania. Wynajęcie dwu- czy trzykilometrowego odcinka drogi kosztuje półtora tysiąca złotych. Tutaj za znacznie mniejsze pieniądze przejedziemy siedemdziesiąt kilometrów! Jadąc na Kormorana nie trzeba od razu nastawiać się na wygraną. Można pojechać treningowym autem, na używanych oponach”.

„Rajd Kormoran jest doskonale zorganizowany. Dlatego warto tu przyjechać i potrenować przed Orlenem, na którym będziemy walczyć o wyższą stawkę. Bardzo polubiłem ten rajd, a jego organizatorzy z Olsztyńskiego Klubu Rajdowego są profesjonalistami. Dlatego chcę w tym rajdzie wystartować”.

W sobotę 6 września o godz. 17.00 rozegrany zostanie krótki asfaltowy prolog w Braniewie. Zawodnicy przejadą ulicą Sądową, Placem Grunwaldu i Placem Wolności. Wyniki kryterium ulicznego nie będą zaliczane do klasyfikacji rajdu. Jednak zwycięzca otrzyma puchar Włodzimierza Śniadego, twórcy Rajdu Kormoran i osiemnastokrotnego komandora rajdu.

W niedzielę 7 września start do rajdu nastąpi o godz. 8.00, spod Braniewskiego Centrum Kultury w Braniewie. W tym dniu zawodnicy dwukrotnie przejadą „na ostro” 6 prób, po dwa dwa razy OS Pieniężno (9 km), OS Lelkowo (15 km) i prawie 13-kiloemtrowy OS Żelazna Góra. Ogółem trasa rajdu liczy 210 kilometrów, z czego 72 km stanowią odcinki specjalne.

Oto dokładny opis każdego z trzech odcinków:

OS-1 zostanie rozegrany w okolicach Pieniężna. Pierwszy zawodnik wystartuje w Pieniężnie Kolonii o godz. 9.02 (start do OS-4 o godz. 12.08). Kibice będą mogli dojechać do klasztoru Księży Werbistów i stąd dojść do znakomitego miejsca widokowego na wzgórzu, z którego będzie widać niemal półtora kilometra trasy z jednej strony i prawie pół kilometra z drugiej strony wzgórza. Atrakcyjne będzie zwłaszcza obserwowanie "hopy". OS-1 będzie miał długość 8,82 km. Zawodnicy będą jechać szutrową drogą w stronę Kajnit. Za Kajnitami pojawią się odcinki leśne z kilkoma zakrętami. Szczególnie widowiskowy będzie ten przed rzeczką. Zawodnicy będą musieli ostro skręcić w lewo, potem w prawo i przejaechać przez mostek. Tu też będzie druga droga dla kibiców (od strony Wojnit). Za Wojnitami będzie kolejny świetny punkt obserwacyjny, na niewielkiej żwirowni. Zawodnicy będą musieli pokonać dalej mostek, następnie po bruku podjechać pod górkę i zjechać z niej i przejechać przez kolejny wąski mostek, ograniczony granitowymi blokami. Po przekroczeniu mety zawodnicy przejadą przez centrum Pieniężna i dojadą do OS-2 w Łajsach.

OS-2 rozgrywany będzie pod Lelkowem. Start w Łajsach o godz. 9.27 (start do OS-5 o godz. 12.33). Długość — 14,51 km. Kibice mogą dojechać do odcinka od wsi Sawity. To najdłuższy i zarazem bardzo wymagający odcinek. Zaczyna się od licznych skrętów i bardzo technicznego przejazdu przez mostek. Trasa jest wąska, ciasna, kręta, biegnie również obok zabudowań. Odcinek częściowo przebiega w lesie, gdzie również jest wąsko i kręto. Wiedzie brukiem, zadrzewioną aleją, aż do wsi Wola Wilknicka. Kibice mogą dojechać do Woli od drogi ewakuacyjnej wiodącej z Wołowa do Wilknit (można dojechać do samego OS-u). Za Wolą wprowadzone będą liczne spowalniacze — zarówno naturalne (kępa drzew), jak i ustawione będą baloty ze słomy. Dalej trasa będzie wiodła do Krzekot (możliwy jest tu dojazd kibiców). Odcinek będzie twardy, a długie proste kończą się najczęściej serią zakrętów. Niektóre z nich są bardzo mocne i bardzo techniczne. Do mety zawodnicy pojadą przez Przebędowo (tu krótki odcinek asfaltowy), przez las, liczne zakręty i miejsca, na których będą musieli szczególnie uważać (miedzy innymi dwa mostki, na których samochody może "wybić"). OS-2 zakończy się w Dębowcu.

OS-3. Z Dębowca zawodnicy pojadą do Lelkowa, tu będzie strefa tankowania. Start do OS 3 będzie w Pielu, o godz. 10.15 (start do OS-6 o godz. 13.21). Długość — 12,63 km. Z Piela kibice mogą dojść około 2,5 kilometra do fantastycznego punktu widokowego w żwirowni w Mędrzykach, przez którą wiedzie trasa rajdu. Ten OS jest bardzo szeroki, szybki. Zawodnicy przejadą przez Jachowo (do którego możliwy jest dojazd z Lutkowa), Jarocin i w kierunku Żelaznej Góry (do ostatniego etapu tego odcinka specjalnego będzie można dojechać od mostu nad rzeką Omazą, z drogi nr 22).

Na trasie całego rajdu będą znajdować się miejsca oznaczone taśmą w dwóch kolorach. Taśma czerwona będzie oznaczała te miejsca, gdzie nie wolno przebywać. Taśmą zieloną będą wyznaczone miejsca widokowe dla kibiców. Meta rajdu będzie w Braniewie, pod Braniewskim Centrum Kultury. Zawodnicy wjadą na nią o godz. 14.45.

Rajd Kormoran jest jednym najstarszych polskich rajdów samochodowych. W 1968 roku rozegrany został pierwszy rajd, zwany wówczas „Rajdem Tysiąca Jezior”. Ostateczna nazwę "Rajd Kormoran" przyjęto w 1974 roku. Ostatni Kormoran "pojechał" w 2004 roku. Od roku 2005 na Warmii i Mazurach rozgrywany jest Rajd Polski. W roku 2007 Olsztyński Klub Rajdowy postanowił reaktywować rajd i przywrócić jego dawną świetność.



źródło: Wojciech Andrearczyk, rzecznik prasowy 32. Rajdu Kormoran

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rajd Kormoran 2008: Świetna obsada i wymarzone trasy