
Z zawodu technik, urodzony 16.05.1968r. Ma dwie córki. Trafił do sportu śladami taty Juliana, rajdowca w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Jako nastolatek pochodzący z Krakowa - Podgórza pomagał w ekipach serwisowych Adamka i Szerli, oglądał rajdy i marzył.
Wkrótce stał się posiadaczem licencji i wsiadł do "malucha", ale małżeństwo i praca zawodowa spowodowały przerwę w karierze po rajdzie Krakowskim 1988, zresztą upamiętnionym "dachowaniem" na OS Stadniki i trzecim miejscem w klasie. Renault Clio Williams przywieziony z Włoch posłużył do powrotu w tymże rajdzie Krakowskim siedem lat później, o tyle głośnego, że Leszek znowu dachował. Potem były przymiarki do Fiata Cinquecento Abarth, jednak również bez sukcesów. Przed sezonem 1996 Mitsubishi Galant kupiony od Jarosława Paji służył Leszkowi do pierwszych treningów pojazdem 4x4.
Pierwsze starty profesjonalną
rajdówką to rok 1996 w Mitsubishi Lancer EVO 3. Już ten sezon
skończył się doskonałym dla debiutanta 7 miejscem w "generalce" i
trzecim w grupie N. Samochodem tym zdobywa również swój pierwszy
mistrzowski tytuł w rallycrossie w klasie 4x4.Rok później szybki
zawodnik awansował i sezon zamknął tytułem Mistrza Polski w grupie N
oraz 4 pozycją w klasyfikacji generalnej i ponownie tytułem Mistrza
Polski w klasie 4 w rallycrossie.
W 1998r "Kuzi" jak nazywają go kibice, ambitnie atakował trasy Mistrzostw Świata (6 eliminacji). Seria startów przyniosła tylko jeden, ale za to znaczący dla młodego zawodnika sukces - zajęcie 4 (punktowanego) miejsca w grupie N w rajdzie Finlandii. Sezon 1999 przyniósł przesiadkę w nowe A-grupowe auta, początkowo Toyotę Celica GT 4 a w dalszej części sezonu Subaru Impreza WRC. Sezon zakończony trzecią pozycją w klasyfikacji generalnej rajdowych Mistrzostw Polski. Na koniec roku wygrał Kryterium na ulicy Karowej.
W 2000 r. Leszek przesiadł się do Toyoty Corolli WRC i zdobył tytuł Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej. Zacięty bój toczył z Januszem Kuligiem. W tym saym roku po raz pierwszy wygrywa eliminacje RSMP. Jego pierwsza wygrana miała miejsce na Rajdzie Zimowym. W dalszej części sezonu Leszek startuje w eliminacji MŚ Rajdzie Portugalii, jednak nie udaje mu się dotrzeć do mety.
Sezon 2000 kończy poważnym wypadkiem na Rajdzie Tatry. Rok później ten sam samochód wystarczył do zdobycia "tylko" tytułu drugiego Wicemistrza Polski. Kuzaj przegrywa walkę z Januszem Kuligem i Krzysztofem Hołowczycem. Krakowianin znakomicie rozpoczyna sezon od ponownego wygrania w Rajdzie Zimowym. W połowie roku wygrywa po raz pierwszy w życiu Rajd Polski, jednak nie pozwala to na osiągnięcie dobrego rezultatu na koniec sezonu.
W roku 2002 Leszek przesiada się do Peugeota 206 WRC ze stajni Kronos Racing z Belgii. Jego pilotem zostaje Erwin Mombaerts. Był to jeden z najlepszych sezonów dla Kuzaja. Leszek zdobywa swoje upragnione Mistrzostwo Polski. Starty w RSME zaowocowały wygraną w Rajdzie Albeny w Bułgarii oraz Rajdzie Chorwacji. Sukcesem zakończył się także start Leszka w Rajdzie Barum. Wywalczył drugie miejsce. W Rajdzie Antibes startował w jednym zespole (Racing Lions) u boku późniejszego Mistrza Europy Renato Travaglii. Na koniec sezonu Kuzaj został II V-ce mistrzem Europy. Sezon 2003 to przesiadka do Subaru Imprezy WRC S8. Niestety był to najbardziej pechowy sezon w karierze Leszka. Awarie samochodu i wypadki były przyczyną dopiero trzeciego miejsca na koniec sezonu w RSMP.
Rok 2004 rozpoczyna od startów u naszych południowych sąsiadów w rajdach: Janner, Sumava, Presov i Vranov. Jest to pierwszy rok, w którym Kuzaj zaczął budować i wynajmować samochody marki Subaru. Zakaz samochodów WRC w MP był powodem przesiadki kierowcy do Imprezy STi N10 grupy N. W tym roku wywalczył kolejny tytuł Mista Polski wygrywając m.in. rajdy: Elmot i Rzeszowski. Koniec sezonu to wygrana w Rajdzie Barbórki Warszawskiej. Początek roku 2005 to udany start w Belgii. Kuzaj wygrywa Rajd Bleu Ardenne. Rajdu del Ciocco nie ukończył. Dalsza cześć sezonu to starty w RSMP i RSME za kierownicą najnowszego Subaru Imprezy STI N11 grupy N.
W sezonie 2006 Kuzaj równolegle startował w Mistrzostwach Świata Samochodów Produkcyjnych (PCWRC) oraz w Mistrzostwach Polski. Wygrana w 4 eliminacjach RSMP zapewniła mu czwarty tytuł Mistrza Polski. Najwyższa lokata w MŚ to drugie miejsce w klasyfikacji PCWRC na Rajdzie Argentyny (1 wygrany OS). Kuza najwiązał także współpracę z firmą Tein, która jest producentem sportowych zawieszeń.
Sezon 2007 stał pod znakiem występów w rSMP oraz PCWRC. Jednocześnie rok 2007 okazał się jednym z uboższych w kareirze Kuzaja, który zdołał wygrać Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza oraz Rajd Dolnoślaski.W 2008 roku Kuzaj zdołał wygrać Rajd Magurski i powtórzył sukces z Wieliczki. Po przesiadce do Subaru Imprezy N14 wyniki nie był już tak dobre i od Rajdu Rzeszowskiego Kuzaja ujrzęliśmy w Peugeocie 207 S2000. W zamykającym sezon czeskich sportów motorowych Prazskym Rallysprincie Kuzaj wystartował Peugeotem 307 WRC. Podczas drugiego oesu 307-ka opuściłą trasę rajdu wpadając w grupę kibiców (zginęły dwie osoby).Sezon 2009 to powrót po zawieszeniu rajdowej kariery. Kuzaj odradzający się po grudniowych wydarzeniach zdominował rywalizację na Rajdzie Lotos oraz Orlen.
"Kuziemu" pilotowali m.in. Maciej Baran, Jarosław Baran, Zbigniew Baran, Paweł Boratyn, Andrzej Mocie, Krzysztof Gęborys, Andrzej Górski, Jakub Mroczkowski, Artur Skorupa, Emil Horniacek, Mikołaj Madej, Maciej Wisławski, Erwin Mombaerts, Magda Lukas, Craig Parry, Robert Hundla i Maciej Szczepaniak.
Leszek Kuzaj | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 16.05.1968 Kraków |
Pilot | Jarosław Baran |
Rajdowy debiut | Rajd Elmot 1988, A-grupowy Fiat 126p |
Pierwszy sukces | Rajd Dolnośląski 1996, Mitsubishi Lancer Evo III gr. N |
Debiut w MŚ | Rajd Finlandii 1998 |
Leszek Kuzaj - osiągnięcia | |
1995 | 11-ty w Pucharze Cinquecento (3 pkt) |
1996 | II V-ce Mistrz Polski gr.N, 7-my w RSMP, MP w rallycrossie |
1997 | Mistrz Polski w klasie N4, 4-ty w RSMP, Mistrz
Europy Strefy Centralnej w gr.N, Mistrz Polski w rallycrossie w gr.4 |
1999 | II V-ce Mistrz Polski |
2000 | V-ce Mistrz Polski |
2001 | II V-ce Mistrz Polski |
2002 | Mistrz Polski, II V-ce Mistrz Europy |
2003 | II V-ce Mistrz Polski |
2004 | Mistrz Polski |
2006 | Mistrz Polski, 7-my w PCWRC |
2007 | 1-m w Memoriale J.Kuliga i M.Bublewicza, 1-m Rajd Dolnośląski |
2008 | 1-m w Memoriale J.Kuliga i M.Bublewicza, 1-m Rajd Magurski |
2009 | 1-m Rajd Lotos, 1-m Rajd Orlen |
2010 | 1-m w Memoriale J.Kuliga i M.Bublewicza |
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Leszek Kuzaj



.jpg)

.jpg)