
Historia samochodu Ford Focus WRC sięga 1999 roku. Wtedy to pojawiła się jego pierwsza ewolucja, która od razu pokazała lwi pazur, lecz niestety z powodu drobnych niezgodności z regulaminem Colin McRae zodtał zdyskwalifikowany i stracił trzecie miejsce w otwierającym sezon Rajdzie Monte Carlo. Od tego czasu trwał sukcesywny rozwój konstrukcji, a kolejne widoczne zmiany pojawiały się w latach 2001, 2002, 2003 i 2006. Od roku 2003 Focus stał się bardzo konkurencyjny i jako jedyny mógł w każdych warunkach walczyć z Xsarą WRC.
Rok 2006 przyniósł najlepszą z edycji Focusa WRC i tylko dzięki temu, że duet z modelem Xsara WRC tworzył Sebastian Loeb, nie udało się Marcusowi Gorholmowi sięgnąc po najwyższy tytuł.
Samochód jest przygotowywany przez firmę M-sport, długoletniego partnera Forda. Za tuning silnika odpowiada francuskie Pipo Moteurs. Faza projektowa i budowa Focusa WRC 06 trwał około 12 miesięcy, a debiut nastąpił podczas Rajdu Australii 2005. Wszystko w tym modelu jest podporządkowane odpowiedniemu rozmieszczeniu wagi, co dało się zauważyć (i zostało zauważone a następnie naśladowane przez inne zespoły) już w edycji 2003.
Dużą wagę przywiązano do zawieszenia, które było zmodyfikowaną wersją tego z roku 2004. Ponieważ jak podkreśla dyrektor techniczny Christian Loriaux z powodu ścisłych ograniczeń co do mocy silnika (ograniczenie zwężka doprowadzająca powietrze do turbiny) rola zawieszenia staje się coraz ważniejsza, przed zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie, przy pomocy Focusa WRC z roku 2004 przeprowadzono długie sesje testowe w trudnych warunkach.
W przypadku skrzyni biegów zmianą w porównaniu do poprzedniej edycji samochodu jest umieszczenie jej poprzecznie (wcześniej była wzdłużnie). Również liczba przełożeń uległa zmianie, zamiast 6 jest 5 biegów. Dzięki temu zyskano na wadze oraz rozmiarach skrzyni.
Ford Focus WRC 06 | |
---|---|
Ford Focus WRC - Silnik | |
Wykonanie | 4 cylindry, 16 zaworów, turbodoładowany, I4 Duratec |
Pojemność | 1998 cc |
Średnica tłoka | 85 mm |
Skok tłoka | 88 mm |
Turbosprężarka | Garret |
Moc | 300 KM przy 6000 obr/min |
Moment obrotowy | 550 Nm przy 4000 obr/min |
Tuner | PIPO |
Zbiornik paliwowa | FIA FT3, 94 litry, umieszczony centralnie |
Ford Focus WRC - Elektronika | |
System | pozyskiwanie danych z podwozia i silnika: Pi Technology |
Ford Focus WRC - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła |
Skrzynia biegów | M-Sport / Ricardo, pięć przełożeń, elektro-hydraulicznie kontrolowana zmiana biegów |
Sprzęgło | M-Sport / Sachs wielotarczowe sprzęgło węglowe |
Dyferencjały | aktywny centralny dyferencjał M-Sport (kontrolowany przez układy Pi technology), przedni i tylny mechaniczny |
Rozdział mocy | 50/50 |
Ford Focus WRC - Zawieszenie | |
Przód / tył | Kolumny McPherson (przód) i wahacze wleczone (tył) z zewnętrznymi zbiornikami gazu firmy Reiger, regulowane na dobicie i odbicie, stalowe zawieszenie z pełną regulacją, stabilizatory przechyłu, ceramiczne łożyska kół |
Opony | BF Goodrich |
asfalt | 8 x 18 cali (magnezowe felgi) koła z oponami 650mm |
szuter | 7 x 15 cali (magnezowe felgi) koła z oponami 650mm |
Ford Focus WRC - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | Brembo, wentylowane tarcze 370mm, 8-tłoczkowe zaciski / wentylowane tarcze 300mm 4-tłoczkowe zaciski |
Szuter: przód i tył | Brembo, wentylowane tarcze 300mm, 4-tłoczkowe zaciski |
Ręczny | hydrauliczny |
Ford Focus WRC - Układ kierowniczy | |
Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa o wysokim przełożeniu - 1,5 obrotu z jednej maksymalnej pozycji do drugiej | |
Ford Focus WRC - Wymiary | |
Długość | 4362 mm |
Szerokość | 1800 mm |
Rozstaw osi | 2640 mm |
Waga | 1230 kg |

Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Ford Focus WRC 06



