Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Ford Focus WRC 06
Ford Focus WRC 06

Ford Focus WRC 06

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi: Ford, Ford Focus

Historia samochodu Ford Focus WRC sięga 1999 roku. Wtedy to pojawiła się jego pierwsza ewolucja, która od razu pokazała lwi pazur, lecz niestety z powodu drobnych niezgodności z regulaminem Colin McRae zodtał zdyskwalifikowany i stracił trzecie miejsce w otwierającym sezon Rajdzie Monte Carlo. Od tego czasu trwał sukcesywny rozwój konstrukcji, a kolejne widoczne zmiany pojawiały się w latach 2001, 2002, 2003 i 2006. Od roku 2003 Focus stał się bardzo konkurencyjny i jako jedyny mógł w każdych warunkach walczyć z Xsarą WRC.

Rok 2006 przyniósł najlepszą z edycji Focusa WRC i tylko dzięki temu, że duet z modelem Xsara WRC tworzył Sebastian Loeb, nie udało się Marcusowi Gorholmowi sięgnąc po najwyższy tytuł.
Samochód jest przygotowywany przez firmę M-sport, długoletniego partnera Forda. Za tuning silnika odpowiada francuskie Pipo Moteurs. Faza projektowa i budowa Focusa WRC 06 trwał około 12 miesięcy, a debiut nastąpił podczas Rajdu Australii 2005. Wszystko w tym modelu jest podporządkowane odpowiedniemu rozmieszczeniu wagi, co dało się zauważyć (i zostało zauważone a następnie naśladowane przez inne zespoły) już w edycji 2003.

Dużą wagę przywiązano do zawieszenia, które było zmodyfikowaną wersją tego z roku 2004. Ponieważ jak podkreśla dyrektor techniczny Christian Loriaux z powodu ścisłych ograniczeń co do mocy silnika (ograniczenie zwężka doprowadzająca powietrze do turbiny) rola zawieszenia staje się coraz ważniejsza, przed zdecydowaniem się na konkretne rozwiązanie, przy pomocy Focusa WRC z roku 2004 przeprowadzono długie sesje testowe w trudnych warunkach.
W przypadku skrzyni biegów zmianą w porównaniu do poprzedniej edycji samochodu jest umieszczenie jej poprzecznie (wcześniej była wzdłużnie). Również liczba przełożeń uległa zmianie, zamiast 6 jest 5 biegów. Dzięki temu zyskano na wadze oraz rozmiarach skrzyni.

Ford Focus WRC 06
Ford Focus WRC - Silnik
Wykonanie4 cylindry, 16 zaworów, turbodoładowany, I4 Duratec
Pojemność1998 cc
Średnica tłoka85 mm
Skok tłoka88 mm
TurbosprężarkaGarret
Moc300 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy550 Nm przy 4000 obr/min
TunerPIPO
Zbiornik paliwowaFIA FT3, 94 litry, umieszczony centralnie
Ford Focus WRC - Elektronika
Systempozyskiwanie danych z podwozia i silnika:
Pi Technology
Ford Focus WRC - Układ napędowy
Rodzajstały na 4 koła
Skrzynia biegówM-Sport / Ricardo, pięć przełożeń, elektro-hydraulicznie kontrolowana zmiana biegów
SprzęgłoM-Sport / Sachs wielotarczowe sprzęgło węglowe
Dyferencjałyaktywny centralny dyferencjał M-Sport (kontrolowany przez układy Pi technology), przedni i tylny mechaniczny
Rozdział mocy50/50
Ford Focus WRC - Zawieszenie
Przód / tyłKolumny McPherson (przód) i wahacze wleczone (tył) z zewnętrznymi zbiornikami gazu firmy Reiger, regulowane na dobicie i odbicie, stalowe zawieszenie z pełną regulacją, stabilizatory przechyłu, ceramiczne łożyska kół
OponyBF Goodrich
asfalt8 x 18 cali (magnezowe felgi) koła z oponami 650mm
szuter7 x 15 cali (magnezowe felgi) koła z oponami 650mm
Ford Focus WRC - Hamulce
Asfalt: przód / tyłBrembo, wentylowane tarcze 370mm, 8-tłoczkowe zaciski / wentylowane tarcze 300mm 4-tłoczkowe zaciski
Szuter: przód i tyłBrembo, wentylowane tarcze 300mm, 4-tłoczkowe zaciski
Ręcznyhydrauliczny
Ford Focus WRC - Układ kierowniczy

Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa o wysokim przełożeniu - 1,5 obrotu z jednej maksymalnej pozycji do drugiej
Ford Focus WRC - Wymiary
Długość4362 mm
Szerokość1800 mm
Rozstaw osi2640 mm
Waga1230 kg

 




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Ford Focus WRC 06