Rajdy  »  Dakar 2010 - Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo wciąż nierozstrzygnięty
Volkswagen Race Touareg

Dakar 2010 - Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo wciąż nierozstrzygnięty

2010-01-16 - Ł. Łuniewski     Tagi: Rajd Dakar, Sainz, 4x4, Al-Attiyah, de Villiers, Miller
Dzięki dwóm Race Touaregom walka o zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2010 będzie emocjonująca do ostatniej minuty. Na trzynastym, przedostatnim etapie tego pustynnego maratonu, Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D) zmniejszyli stratę do kolegów z zespołu Carlosa Sainza/Lucasa Cruz (E/E) o 2 minuty i 32 sekundy. W ten sposób przewaga hiszpańskiego duetu nad kolegami w klasyfikacji generalnej skurczyła się do zaledwie 2 minut i 48 sekund. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) są trzecią załogą Volkswagena w czołówce tego zestawienia. Od kilku dni kierowcy z dwóch pierwszych miejsc utrzymują kibiców Dakaru w napięciu. Po niesamowitym pościgu Al-Attiyah/Gottschalk zdecydowanie zmniejszyli swoją stratę do lidera, która na dziesiątym etapie wynosiła 10 minut i 6 sekund. Po dzisiejszym odcinku specjalnym z San Rafael do Santa Rosa, Carlos Sainz wyprzeda ich tylko o 168 sekund. Zatem aż do mety w Buenos Aires walka będzie emocjonująca. Trzynasty etap, liczący łącznie 725 kilometrów, wygrali Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F/F) w BMW X-raid, drugi był Al-Attiyah. Sainz i Miller ukończyli dzisiejszy odcinek na czwartej i piątej pozycji. W klasyfikacji generalnej Peterhansel zajmuje czwarte miejsce i jest kierowcą znajdującym się najbliżej trzech prowadzących Race Touaregów. Czwarty Race Touareg Giniela de Villiers/Dirka von Zitzewitz (ZA/D) zamyka najlepszą siódemkę zawodników.
Przedostatni odcinek specjalny „Dakaru”, o długości 368 kilometrów, składał się z dwóch części o różnym charakterze. Wokół miejscowości San Rafael po raz ostatni przeprowadził kierowców przez wydmy i miękki piasek. Druga część po drogach polnych była zdecydowanie szybsza. Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
To był bardzo ekscytujący dzień. Rajd Dakar 2010 jest emocjonujący, a dzięki Carlosowi i Nasserowi pozostanie taki do samego końca. Dopiero jutro rozstrzygnie się, który duet Volkswagena zwycięży. Cały zespół i wszyscy kibicie mogą z niecierpliwością oczekiwać emocjonującego finału.

300 Giniel de Villiers, 6. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej

Dzień rozpoczął się pasmem wydm z miękkim piaskiem w pobliżu San Rafael. Tam wyprzedziliśmy dwa Mitsubishi, które wystartowały przed nami. Nie widzieliśmy ich, więc pewnie zjechały z trasy. Na drugiej, bardzo szybkiej części odcinka specjalnego, na której można było jechać pełnym gazem, byliśmy w tumanie kurzu za Carlosem Sousa, niestety bez szans na wyprzedzenie.

303 Carlos Sainz, 4. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
Dzień rozpoczął się dla nas dobrze, szczególnie w sytuacji, gdy jako zwycięzcy z poprzedniego dnia, wystartowaliśmy pierwsi. Na drugim, szybkim odcinku dogonił nas Nasser Al-Attiyah i wiele ryzykując - wyprzedził. Zatem jutro, do mety, pozostaje nam tylko ta sama taktyka, jak w całym „Dakarze” - rozważnie atakować do samego końca.

305 Mark Miller, 5. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej
Ostatni odcinek po wydmach w „Dakarze” miał wprawdzie dużo miękkiego piasku, ale Race Touareg doskonale sobie z nim radził. Po nim nastąpiła ekstremalnie szybka druga część z odcinkami jak na autostradzie. Jechaliśmy trochę w kurzu, jaki zostawiły quady i motocykle, przez co na środku szerokiej drogi wpadliśmy na kamień. Musieliśmy wymienić koło i straciliśmy trochę czasu.

306 Nasser Al-Attiyah, 2. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej

Pierwszy odcinek po wydmach był nasz. Tam zarobiliśmy dużo czasu i przed końcowym fragmentem po szerokich drogach polnych byliśmy tuż za naszym kolegą - Carlosem Sainzem. Kilka razy uruchamiałem Santinel, który służy do ostrzegania jadących z przodu samochodów, ale Carlos nie zrobił nam miejsca. Pewnie nie usłyszał. W każdym bądź razie byliśmy zmuszeni do bardzo ryzykownego wyprzedzania. Jutro jeszcze wszystko jest możliwe, do samej mety będę dawał z siebie wszystko.

Z biwaku Volkswagena
- „Dakar” z małą ilością zużytych części
Do 13. etapu Rajdu Dakar zużytych zostało 307 z 450 transportowanych opon dla Race Touaregów. Także w kwestii części zamiennych, elektroniczne listy załadunkowe nie zanotowały nic szczególnego. Dotychczas potrzebna była tylko tylna pokrywa dla Carlosa Sainza po stłuczce z Robbym Gordonem (Hummer) na dwunastym etapie. Do tego dochodzą dwie przednie szyby dla Marka Millera i Carlosa Sainza, które po uderzeniu kamienia zostały na wszelki wypadek wymienione. Każda ciężarówka serwisowa wiezie kompletny zestaw nadwozia dla startujących w rajdzie samochodów.

- Codzienne zadania: listy kontrolne mechaników obejmują po 463 punkty
Przebieg dnia zespołu fabrycznego Volkswagena jest dokładnie zorganizowany. Wszyscy jego członkowie - kierowcy, piloci, inżynierowie czy mechanicy - muszą codziennie zrealizować stałe punkty programu. Załogi np. przeprowadzają poranną kontrolę prawidłowego działania Race Touaregów, sprawdzane są m.in. ciśnienia w systemach, temperatury na wyświetlaczu w kokpicie czy też takie podstawowe rzeczy jak wycieraczki, światła i klakson. Po zakończonym etapie i przekazaniu samochodu mechanikom, rozpoczynają się prace konserwacyjne, w tym kontrole filtrów oleju i powietrza, rejestru danych, uszczelek, poziomów płynów oraz części silnika, hamulców i zawieszenia. Łącznie na liście kontrolnej każdego samochodu znajdują się 463 punkty, które należy zrealizować podczas każdego dnia.



źródło: Volkswagen

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Dakar 2010 - Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo wciąż nierozstrzygnięty

Podobne: Dakar 2010 - Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo wciąż nierozstrzygnięty
Podobne galerie: Dakar 2010 - Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo wciąż nierozstrzygnięty
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit