
Peugeot 206 WRC
Po licznych sukcesach na arenach krajowych samochodu Peugeot 306 Maxi, zespół francuskiego lwa postanowił zagrać o najwyższą stawkę i po wielu testach w roku 1999 przedstawił model 206 WRC. Jego rasowa sylwetka zyskała od razu wielu zwolenników wśród kibiców, a możliwości wykazane przez samochód pozwoliły mu wejść do historii.
Jeden z pierwszych egzemplarzy samochodu został zniszczony w spektakularnym wypadku podczas testów. Gilles Panizzi za ciasno wszedł w zakręt, odbił się od betonowego murku i wykonując kilka piruetów w efektowny sposób zdemolował dwieścieszóstkę.
Gdy samochód wystartował pierwszy raz, nic nie wskazywało że będzie niezwyciężony. W swoim debiucie w Rajdzie Korsyki 1999 ani Francois Delecour, ani Gilles Panizzi nie osiągnęli mety z powodów technicznych. Podobnie było w następnym występie (Rajd Acropolis), gdzie Panizziego zastąpił Gronholm. Kolejny występ zakończył się kompletem samochodów Peugeot 206 WRC na mecie, ale wyniki nie były zadowalające. Dopiero w Rajdzie San Remo (2 miejsce) Gilles Panizzi potwierdził swoim występem, że opinia asfaltowego specjalisty nie była mu dana bez przyczyny.
Sezon 2000 pokazał prawdziwe możliwości samochodu, choć pierwszy występ zakończył się kompromitacją zespołu. Żaden z trzech samochodów nie dał się uruchomić rano, drugiego dnia Rajdu Monte Carlo. Zakończenie sezonu było całkowicie inne, gdyż to właśnie zespół Peugeot otwierał szampana i świętował tytuł zarówno w kategorii producentów jak i kierowców (Marcus Gronholm). Tytuły te udało się także powtórzyć w latach 2001 (producent) i 2002 (kierowca i producent).Przez niektórych Peugeot 206 WRC uznawany jest za symbol przeładowania rajdów elektroniką i koniec pewnej ery. Jedno jest pewne, takiej dominacji jednego modelu nie oglądano od czasów Lancii Delty, a Peugeot 206 WRC będzie oglądany w mistrzostwach krajowych jeszcze przez wiele sezonów. Zespół Peugeota jednak wycofał się z Mistrzostw Świata z końcem roku 2005, po próbach z nie do końca udanym modelem 307 WRC.
Pegeot 206 WRC | |
---|---|
Peugeot 206 WRC - Silnik | |
Wykonanie | Blok i głowica silnika odlewana z aluminium, zamontowany poprzecznie, typ XU9J4, turbodoładowany, 2 OHC, 4 cylindry, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1997.5 cc |
Średnica tłoka | 85 mm |
Skok tłoka | 88 mm |
Współczynnik sprężania |
8.5:1 |
Moc | 300 KM przy 5250 obr/min |
Moment obrotowy | 635 Nm przy 4000 obr/min |
Turbospężarka | Garrett/Allied Signal TR30R |
Układ paliwowy, sterowanie |
Magneti-Marelli Step 9 |
Peugeot 206 WRC - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła |
Skrzynia biegów | Peugeot/X-Trac, montowana podłużnie, pięć przełożeń, sekwencyjna |
Sprzęgło | trójtarczowe sprzęgło węglowe |
Dyferencjały | przedni, centralny i środkowy dyferencjał - aktywne |
Rozdział mocy | 50/50 |
Peugeot 206 WRC - Zawieszenie | |
Przód / tył | Kolumny McPherson (przód) i wahacze wleczone (tył), regulowane na dobicie i odbicie, stalowe zawieszenie z pełną regulacją, stabilizatory przechyłu |
Podwozie |
monocoque, konstrukcja stalowa |
Opony | Michelin 20x65/18 |
Felgi | 45.7 x 20.3 cm / 18.0 x 8.0 in |
Peugeot 206 WRC - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | wentylowane tarcze 355 mm, 6-tłoczkowe zaciski / wentylowane tarcze 300 mm, 4-tłoczkowe zaciski |
Ręczny | hydrauliczny |
Peugeot 206 WRC - Układ kierowniczy | |
Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa o wysokim przełożeniu | |
Peugeot 206 WRC - Wymiary | |
Długość | 4005 mm |
Szerokość | 1770 mm |
Wysokość |
1300 mm |
Rozstaw osi | 2468 mm |
Waga | 1230 kg |
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.