
Citroen C4 WRC z nowym silnikiem
2008-01-23 - Ł. Lach Tagi:
Za bazę do budowy 320-konnej jednostki napędowej samochodu mistrza świata, Citroena C4 WRC, po raz pierwszy posłużył silnik z serii EW, stosowany w drogowej wersji C4-ek od początku produkcji. Dotychczas C4 WRC napędzał silnik bazujący na znacznie starszej serii XU, znanej z Xsary WRC. Kosmetyczne zmiany można zauważyć w konstrukcji przedniego zderzaka oraz w oklejeniu samochodu.
Silniki i podwozia wszystkich samochodów fabrycznych startujących w Monte Carlo są zaplombowane i zostaną wykorzystane także w Rajdzie Szwecji (a silnik także w Rajdzie Meksyku). Każda z załóg ma do dyspozycji dwa zespoły skrzynia biegów-mechanizm różnicowy. Na każdy samochód przypada po pięć kompletów amortyzatorów.
„Do wejścia w nowy sezon podchodzimy bardzo racjonalnie” - komentuje Olivier Quesnel, nowy Dyrektor zespołu Citroen Sport. „Wprowadzenie jednego dostawcy opon dla wszystkich zespołów to duża nowość na początku tego sezonu. Jak każda zmiana, będzie to wymagało adaptacji. Włożyliśmy wiele wysiłku, aby do chwili startu zebrać jak najwięcej informacji o zachowaniu tych opon, ale mamy świadomość niepełnej wiedzy na ich temat. Monte Carlo zawsze okazuje się trudnym rajdem - przez swój charakter, ale także przez to, że odbywa się jako pierwszy w sezonie. W tym roku dodatkowo utrudnia go kwestia opon, które musimy poznawać już na trasie.
"Nie lekceważymy również możliwości rywali. Wierzę, że do osiągnięcia celu, jaki sobie stawiamy, przyczyni się nasz zespół techniczny, który stale pracuje nad wydobyciem z Citroena C4 WRC jeszcze lepszych osiągów. Jestem przekonany, że Sebastien Loeb, Daniel Elena oraz Daniel Sordo i Marc Marti zrobią wszystko, by powtórzyć swój sukces z ubiegłego roku. Dobry wynik w Księstwie Monako będzie dla nas zapowiedzią na cały sezon 2008, w którym mamy ambicję zdobyć dwa tytuły Mistrza Świata - w kategoriach Konstruktorów i Kierowców.”
„Będziemy mieli do wyboru trzy typy ogumienia” - wyjaśnia Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroen Sport. „Na suchych nawierzchniach wykorzystamy specjalne opony asfaltowe o miękkiej mieszance, jedyne, jakie nadają się do tych warunków. Jeżeli pojawi się śnieg, wybierzemy opony na śnieg ubity albo na śnieg sypki, zależnie od jego ilości i od temperatury otoczenia. Pod tym względem Monte Carlo będzie dla nas trudnym rajdem".
"Nie mamy punktu odniesienia, aby ocenić skuteczność ustawień naszych samochodów wyposażonych w opony Pirelli, trzeba więc będzie zbierać doświadczenia od nowa. Podobny problem czeka zresztą inne zespoły. Jeśli chodzi o modyfikacje C4 WRC, samochody otrzymały nowe silniki, których bazą jest seria „EW” oraz udoskonalenia aerodynamiczne przodu nadwozia.”
„Do wejścia w nowy sezon podchodzimy bardzo racjonalnie” - komentuje Olivier Quesnel, nowy Dyrektor zespołu Citroen Sport. „Wprowadzenie jednego dostawcy opon dla wszystkich zespołów to duża nowość na początku tego sezonu. Jak każda zmiana, będzie to wymagało adaptacji. Włożyliśmy wiele wysiłku, aby do chwili startu zebrać jak najwięcej informacji o zachowaniu tych opon, ale mamy świadomość niepełnej wiedzy na ich temat. Monte Carlo zawsze okazuje się trudnym rajdem - przez swój charakter, ale także przez to, że odbywa się jako pierwszy w sezonie. W tym roku dodatkowo utrudnia go kwestia opon, które musimy poznawać już na trasie.
„Będziemy mieli do wyboru trzy typy ogumienia” - wyjaśnia Xavier Mestelan-Pinon, dyrektor techniczny zespołu Citroen Sport. „Na suchych nawierzchniach wykorzystamy specjalne opony asfaltowe o miękkiej mieszance, jedyne, jakie nadają się do tych warunków. Jeżeli pojawi się śnieg, wybierzemy opony na śnieg ubity albo na śnieg sypki, zależnie od jego ilości i od temperatury otoczenia. Pod tym względem Monte Carlo będzie dla nas trudnym rajdem".
"Nie mamy punktu odniesienia, aby ocenić skuteczność ustawień naszych samochodów wyposażonych w opony Pirelli, trzeba więc będzie zbierać doświadczenia od nowa. Podobny problem czeka zresztą inne zespoły. Jeśli chodzi o modyfikacje C4 WRC, samochody otrzymały nowe silniki, których bazą jest seria „EW” oraz udoskonalenia aerodynamiczne przodu nadwozia.”
źródło: Citroen
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Citroen C4 WRC z nowym silnikiem
Newsletter
Galerie zdjęć