Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Zespół BP-Ford wyrusza na podbój Sardynii
BP-Ford World Rally Team

Zespół BP-Ford wyrusza na podbój Sardynii

2007-05-16 - Ł. Lach     Tagi:
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA dobiegają półmetka. Na zakończenie pierwszej połowy sezonu, aktualny mistrz świata i lider tegorocznej klasyfikacji, zespół BP-Ford World Rally Team zmierzy się z przeciwnikami na trasach dwóch rund uznawanych za jedne z najbardziej wymagających dla samochodów w całym serialu. Szutrowy Rajd Sardynii będący siódmą rundą mistrzostw odbędzie się w nadchodzący weekend, w dniach 17 - 20 maja. Po wypadnięciu Rajdów Cypru i Turcji w kalendarzu mistrzostw pozostały tylko dwie szutrowe rundy rozgrywane w basenie Morza Śródziemnego. Są to Rajd Sardynii i czerwcowy Rajd Akropolu. Na Sardynii twarde podłoże dróg pokryte jest często warstwą luźnego żwiru a nawet piasku, wskutek czego załogi jadące jako pierwsze tracą cenne sekundy podczas pierwszych przejazdów OS-ów. Kamieniste drogi i stosunkowo wysokie temperatury mogą okazać się bardzo wymagające dla opon BFGoodrich. Chociaż Rajd Sardynii jest rundą mistrzostw świata od 4 lat, załogi zespołu BP-Ford Marcus Gronholm i Timo Rautiainen oraz Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen nie znają zbyt dobrze OS-ów, na których będą rywalizować. Trasa została znacznie zmieniona w porównaniu z ubiegłymi latami. Ponad połowa OS-ów poprowadzonych będzie drogami nieznanymi dotąd zawodnikom. Charakterystyka sardyńskich tras jest jednak dobrze znana zawodnikom zespołu BP-Ford. Śródziemnomorska wyspa jest bowiem stałym miejscem testów.
Bazę rajdu zlokalizowano w mieście Olbia, w regionie Costa Smeralda na północy wyspy. Start odbędzie się jednak w Porto Cervo, jednym z najbardziej ekskluzywnych nadmorskich kurortów w Europie. Trasy OS-ów łączą wąskie, kręte fragmenty i nieco szybsze sekcje. Organizatorzy usunęli z trasy rajdu najbardziej nierówne partie. Pomimo to
OS-y będą niezwykle wymagające i Ford Focus RS WRC będzie musiał wykazać się niezwykłą wytrzymałością i niezawodnością.Po umocnieniu się na pozycji lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych podczas poprzedniej rundy mistrzostw w Argentynie, zespół BP-Ford wystartuje do rajdu Sardynii z przewagą 9 punktów nad Citroenem. Marcus Gronholm jest drugi w klasyfikacji kierowców i traci tylko 3 punkty do lidera. W sześciu dotychczasowych rundach 39-letni Fin pięciokrotnie stawał na podium.

„W pierwszych latach rozgrywania rajdu na Sardynii OS-y nie były fajne, ale organizatorzy usunęli najbardziej wyboiste i najwęższe trasy. Teraz drogi są szersze i szybsze, ale wciąż jest dużo ciasnych sekcji” powiedział Gronholm. „Nawierzchnie na Sardynii są bardzo szorstkie. Kiedy jest gorąco musimy bardzo uważać, by nie zużyć opon zbyt szybko. Tempo jest jednak takie, że trudno myśleć o jeździe innej, niż pełnym gazem.

„Wprowadziliśmy kilka niewielkich zmian w ustawieniu samochodu w porównaniu z Argentyną. Mamy nadzieję, że okażą się skuteczne. W Argentynie, podczas pierwszego pełnego etapu traciłem do Loeba niewiele ponad 0,1 sekundy na kilometrze. To z jednej strony niewiele, ale z drugiej niełatwo znaleźć rozwiązanie, które pozwoli odrobić taką stratę. Wszyscy ciężko pracujemy, aby na Sardynii to się udało”
dodał Gronholm.

Hirvonen zajmuje obecnie trzecie miejsce w klasyfikacji kierowców. W zeszłym roku zajął na Sardynii doskonałe drugie miejsce. „Rajd jest rozgrywany w tym samym regionie co zawsze, jednak co roku organizatorzy wprowadzają zmiany trasy, eliminując niektóre sekcje i włączając nowe” powiedział młody Fin. „Największą trudność sprawia nam to, że trasy są wąskie nawet na szybszych sekcjach, a tuż przy drogach leżą duże kamienie. Trzeba jechać bardzo precyzyjnie i ufać notatkom.”

„Jednym z moich celów na ten sezon jest regularne osiąganie wyników OS-ów zbliżonych do Marcusa i Sébastiena Loeba. W Szwecji, Norwegii i Meksyku udało mi się to osiągnąć, ale w Argentynie moje tempo było nieco wolniejsze. Być może stało się tak dlatego, że mam mniej doświadczenia na tamtych trasach i jechałem nieco zbyt asekuracyjnie. Na Sardynii chcę pojechać szybciej i odważniej” dodał Hirvonen.

Najnowsze informacje
  • Zespół BP-Ford używa w rajdach szutrowych opon firmy BFGoodrich typu g-Force o podwyższonej odporności na zużycie. Bieżnik zapewnia dużą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią dla osiągnięcia możliwie najlepszej przyczepności i prowadzenia samochodu. W razie potrzeby istnieje możliwość wykonania dodatkowych nacięć bieżnika, jeżeli na nawierzchni będzie warstwa luźnego szutru, piasku czy błota. Opony będą dostępne w 2 twardościach mieszanki - średnie i twarde.
  • Po rajdzie, w ramach przygotowań do Rajdu Akropolu, zespół odbędzie czterodniowe testy w Grecji. 22 i 23 maja za kierownicę Forda Focus RS WRC wsiądzie Mikko Hirvonen, a kolejne dwa dni testował będzie Marcus Gronholm.
  • Rajd Sardynii jest trzecią rundą rajdowych mistrzostw juniorów. Włosi Alessandro Bettega i Simone Scattolin pojadą Fordem Fiesta Super 1600. Będzie to część nagrody za wygranie zeszłorocznego cyklu Fiesta SportingTrophy International. Załoga przygotowywała się do rajdu podczas testów w lasach Greystoke w Wielkiej Brytanii. Na Sardynii odbędzie się także trzecia runda mistrzostw SportingTrophy, w których załogi rywalizują w Fordach Fiesta ST. W rajdzie wezmą udział między innymi Barry Clark i Scott Martin, zwycięzcy dwóch poprzednich rund.
  • Hirvonen i Lehtinen obejrzą w Atenach 23 maja finał piłkarskiej Champions League. Na mecz zostali zaproszeni przez Ford of Europe. Ford jest głównym partnerem Champions League. Jako fani Liverpoolu, Hirvonen i Lehtinen będą kibicować brytyjskiej drużynie w starciu z AC Milanem.



źródło: Ford

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zespół BP-Ford wyrusza na podbój Sardynii

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit