Zespół BP-Ford pozostaje liderem Rajdowych Mistrzostw Świata
Obydwie załogi zespołu BP-Ford World Rally Team zdobyły punkty w Rajdzie Portugalii. Dzięki temu zespół obronił prowadzenie w klasyfikacji zespołów fabrycznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA .
Marcus Gronholm i Timo Rautiainen w Fordzie Focus RS WRC zostali sklasyfikowani na czwartym miejscu, a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w takim samym samochodzie uplasowali się na piątej pozycji.
Punkty zdobyte przez fińskich kierowców pozwoliły aktualnemu mistrzowi świata, zespołowi BP-Ford na utrzymanie prowadzenia w klasyfikacji zespołów fabrycznych WRC. Po pięciu rundach mistrzostw Grönholm jest drugi ze stratą tylko 1 punktu do lidera klasyfikacji. Mikko Hirvonen utrzymuje 3 miejsce.
Rajd Portugalii powrócił do kalendarza mistrzostw świata po pięcioletniej przerwie. Nowa baza rajdu została zlokalizowana w pobliżu miasta Faro, w turystycznym regionie Algarve w południowej części kraju. Szutrowe OS-y rozgrywane w górach na północ od bazy rajdu dla większości kierowców były nieznane. Trasy okazały się trudne technicznie, a ich charakterystyka była zmienna. Nawierzchnie były bardzo szorstkie, a w połączeniu z wysokimi temperaturami w piątek i opadami deszczu w sobotę stawiały bardzo wysokie wymagania oponom. Kierowcy mieli do pokonania 18 OS-ów o łącznej długości 357 km, w tym dwa przejazdy widowiskowego Super OS-u na stadionie piłkarskim Estádio Algarve.
Gronholm wygrał rozpoczynający rajd czwartkowy Super OS na oczach 20 000 kibiców. W piątek rano udało mu się powiększyć przewagę nad rywalami, jednak na lądowaniu po skoku urwał amortyzator i musiał jechać ostrożniej. W rezultacie po ostatnim piątkowym OS-ie Gronholm stracił prowadzenie na rzecz Francuza, który podczas sobotnich zmagań powiększył przewagę nad Finem do 40.5 sekundy. W niedzielę Gronholm pojechał spokojnie, z myślą o utrzymaniu drugiej pozycji.
„To był dobry weekend, ale mogłoby być lepiej” powiedział Gronholm. „Pierwszy dzień był udany, szczególnie biorąc pod uwagę naszą pozycję w stawce, a także urwany amortyzator, ale straciłem sporo czasu na skutek błędu w doborze opon podczas drugiego etapu i nie miałem już szans na odrobienie strat. W niedzielę pojechałem już ostrożnie. Nie miałem nic do zyskania, a mogłem wszystko stracić.”
„Jeśli chcemy zdobyć mistrzostwo, musimy wygrywać rajdy. Teraz nie możemy sobie pozwolić na błędy” dodał Marcus.
Ujęcie z kamery onboard w Focusie WRC Marcusa Gronholma
Mikko Hirvonen przez niemal cały rajd utrzymywał trzecią pozycję, kontrolując czasy rywali. Do trzeciego etapu przystąpił z 13-sekundową przewagą nad czwartym Petterem Solbergiem. Fin wygrał pierwszy niedzielny OS i powiększył przewagę nad Norwegiem.
„Nie byłem w stanie pojechać szybciej, ale najważniejsze, że zdobyłem cenne punkty dla mnie i dla zespołu” powiedział 26-letni Fin. „Ostatniej nocy zdecydowałem, że na pierwszym OS-ie mocno zaatakuję. Oglądałem film z kamery pokładowej z zapoznania z trasą i wspólnie z Jarmo ustaliliśmy, że damy z siebie wszystko, aby powiększyć przewagę nad Petterem.
„To był fantastyczny, ale trudny rajd z bardzo fajnymi, wymagającymi OS-ami. W sobotę rano byłem nieco sfrustrowany, gdyż czasy uzyskiwane przez Marcusa i Seba były dla mnie szokujące. Muszę przeanalizować, dlaczego szybko niszczę opony w takich warunkach” dodał Hirvonen.
Ujęcie z kamery onboard w Focusie WRC Mikko Hirvonena
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson powiedział: „Jestem zadowolony z tego, że utrzymaliśmy prowadzenie w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Popełniliśmy w ten weekend parę błędów w kwestii opon, jednak pod innymi względami było w porządku. Mamy trochę do zrobienia, aby było lepiej, ale najważniejsze, że osiągnęliśmy dobry wynik.”
Gdy wydawało się, że Marcus Gronholm zajął drugie miejsce, a Mikko Hirvonen był trzeci, podczas badania kontrolnego po rajdzie komisarze techniczni zakwestionowali zgodność z homologacją tylnych bocznych szyb w samochodach zespołu BP-Ford. Zespół Sędziów Sportowych zdecydował o nałożeniu kary czasowej w wysokości 5 minut na obydwie załogi zespołu BP-Ford. Zespół zaakceptował karę i nie złożył zapowiedzi odwołania.
„Z wielkim rozczarowaniem przyjęliśmy wiadomość, że zespół popełnił błąd. Musimy przeprowadzić drobiazgowe dochodzenie, jak to się mogło stać w firmie M-Sport.”
W wyniku nałożonej kary Marcus Gronholm spadł na czwarte miejsce w klasyfikacji rajdu, a Mikko Hirvonen na piąte. Pomimo to, zespół Forda utrzymał prowadzenie w klasyfikacji zespołów fabrycznych. Grönholm jest drugi wśród kierowców, a Hirvonen trzeci.
Następny rajd
W mistrzostwach nastąpi kilkutygodniowa przerwa przed Rajdem Argentyny (3-6 maja). Szutrowa impreza będzie szóstą rundą serialu, a jej bazą będzie Villa Carlos Paz.
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.