Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Toyota Corolla WRC
Toyota Corolla WRC

Toyota Corolla WRC

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi:
Jeden z najlepszych i najpopularniejszych samochodów WRC swoich czasów. Wciąż można go spotkać na trasach rajdowych, mimo że zespół Toyota Team Europe zakończył swój program rajdowy w 1999 roku i stworzył zespół formuły 1. Samochód był obecny w Mistrzostwach Świata tylko przez trzy sezony, ale i tak zdążył się bardzo mocno zapisać w pamięci kibiców. Zespół Toyoty był brał udział w rajdach bardzo długo, a najbardziej znanym i jednym z najdłużej startujących modeli w historii była Toyota Celica. Przez wiele sezonów samochód ten, oczywiście w różnych ewolucjach, zdobywał Mistrzostwo Świata zarówno w kategorii producentów jak i kierowców. Jego historia została ucięta w brutalny sposób. W roku 1995 zespół został zdyskwalifikowany za nieregulaminową zwężkę doprowadzającą powietrze do turbiny w modelu Celica GT-four. Ta próba obejścia przepisów okryła niesławą cały zespół i stała się przyczyną ostrych kontroli technicznych w przyszłości. W roku 1997 Toyota Team Europe powróciła w glorii chwały przy pomocy samochodu Toyota Corolla WRC. Okazało się, że samochód ten jest tak dobry jak wiele poprzednich rajdowych modeli japońskiej marki. Już w trzecim swoim starcie Didier Auriol zakończył Rajd Australii na 3 miejscu. Jego kolegami z zespołu w tym sezonie byli Freddy Loix (bardzo dobre piąte miejsce w Rajdzie San Remo) , Marcus Gronholm i Neal Bates.
Sezon 1998 ustabilizował skład, do Francuza dołączył równie doświadczony kierowca, Hiszpan Carlos Sainz. Okazało się, iż jest to mistrzowski duet, bo rok 1999 przyniósł zespołowi tytuł Mistrza Świata producentów.

Jednym z najbardziej znanych i najdramatyczniejszych wydarzeń w historii Mistrzostw Świata była awaria samochodu Carlosa Sainza na kilkaset metrów przed metą ostatniego oesu Rajdu Wielkiej Brytanii. Gdy wszyscy już byli pewni tytułu Mistrza Świata dla Hiszpana prowadzącego w ostatniej eliminacji sezonu 1997, silnik jego Corolli WRC stanął w najgorszym możliwym momencie i nie dał się już uruchomić.Przez wiele lat i w wielu krajach mogliśmy oglądać jeszcze samochód Corolla WRC. Było to możliwe dzięki tunerom takim jak włoski Grifone, czeski JM Engineerig, czy belgijski Future World. Również w Polsce nie zabrakło zespołów używających Corolli WRC (m.in. Tomasz Kuchar, Leszek Kuzaj, Janusz Kulig). Samochody te wciąż ścigają się sporadycznie w Finlandii czy Włoszech, lecz to już tylko łabędzi śpiew tego legendarnego modelu.


Toyota Corolla WRC
Toyota Corolla WRC - Silnik
Wykonanie 3S-GTE, chłodzony wodą, turbodoladowany, 4 cylindry, 16 zaworów, DOHC
Pojemność 1972,3 cc
Średnica tłoka 85,44 mm
Skok tłoka 86 mm
Turbosprężarka Toyota CT20
Moc 299 KM przy 5700 obr/min
Moment 510 Nm przy 4000 obr/min
Układ paliwowy Denso EFI
Zbiornik paliwa
80 litrów
Toyota Corolla WRC - Układ napędowy
Rodzaj stały na 4 koła
Skrzynia biegów X-Track, 6-przełożeniowa, sekwencyjna
Sprzęgło 7-tarczowe sprzęgło węglowe SACHS
Toyota Corolla WRC - Zawieszenie
Przód / tył McPherson
Opony Michelin
Felgi
Speedline
Amortyzatory
Ohlins
Toyota Corolla WRC - Hamulce

Asfalt
przód
tył

Ap Racing
wentylowane tarcze 343 lub 370 mm, 4-tłoczkowe zaciski
wentylowane tarcze 295 mm, 4-tłoczkowe zaciski

Szuter
przód / ył
AP Racing
wentylowane tarcze 295 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Ręczny hydrauliczny
Toyota Corolla WRC - Układ kierowniczy

Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa
Toyota Corolla WRC - Wymiary
Długość 4200 mm
Szerokość 1800 mm
Waga 1230 kg



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Toyota Corolla WRC

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit