
Toyota Corolla WRC
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Jeden z najlepszych i najpopularniejszych samochodów WRC swoich czasów. Wciąż można go spotkać na trasach rajdowych, mimo że zespół Toyota Team Europe zakończył swój program rajdowy w 1999 roku i stworzył zespół formuły 1. Samochód był obecny w Mistrzostwach Świata tylko przez trzy sezony, ale i tak zdążył się bardzo mocno zapisać w pamięci kibiców.
Zespół Toyoty był brał udział w rajdach bardzo długo, a najbardziej znanym i jednym z najdłużej startujących modeli w historii była Toyota Celica. Przez wiele sezonów samochód ten, oczywiście w różnych ewolucjach, zdobywał Mistrzostwo Świata zarówno w kategorii producentów jak i kierowców. Jego historia została ucięta w brutalny sposób. W roku 1995 zespół został zdyskwalifikowany za nieregulaminową zwężkę doprowadzającą powietrze do turbiny w modelu Celica GT-four. Ta próba obejścia przepisów okryła niesławą cały zespół i stała się przyczyną ostrych kontroli technicznych w przyszłości.
W roku 1997 Toyota Team Europe powróciła w glorii chwały przy pomocy samochodu Toyota Corolla WRC. Okazało się, że samochód ten jest tak dobry jak wiele poprzednich rajdowych modeli japońskiej marki. Już w trzecim swoim starcie Didier Auriol zakończył Rajd Australii na 3 miejscu. Jego kolegami z zespołu w tym sezonie byli Freddy Loix (bardzo dobre piąte miejsce w Rajdzie San Remo) , Marcus Gronholm i Neal Bates.
Sezon 1998 ustabilizował skład, do Francuza dołączył równie doświadczony kierowca, Hiszpan Carlos Sainz. Okazało się, iż jest to mistrzowski duet, bo rok 1999 przyniósł zespołowi tytuł Mistrza Świata producentów.
Jednym z najbardziej znanych i najdramatyczniejszych wydarzeń w historii Mistrzostw Świata była awaria samochodu Carlosa Sainza na kilkaset metrów przed metą ostatniego oesu Rajdu Wielkiej Brytanii. Gdy wszyscy już byli pewni tytułu Mistrza Świata dla Hiszpana prowadzącego w ostatniej eliminacji sezonu 1997, silnik jego Corolli WRC stanął w najgorszym możliwym momencie i nie dał się już uruchomić.Przez wiele lat i w wielu krajach mogliśmy oglądać jeszcze samochód Corolla WRC. Było to możliwe dzięki tunerom takim jak włoski Grifone, czeski JM Engineerig, czy belgijski Future World. Również w Polsce nie zabrakło zespołów używających Corolli WRC (m.in. Tomasz Kuchar, Leszek Kuzaj, Janusz Kulig). Samochody te wciąż ścigają się sporadycznie w Finlandii czy Włoszech, lecz to już tylko łabędzi śpiew tego legendarnego modelu.
Jednym z najbardziej znanych i najdramatyczniejszych wydarzeń w historii Mistrzostw Świata była awaria samochodu Carlosa Sainza na kilkaset metrów przed metą ostatniego oesu Rajdu Wielkiej Brytanii. Gdy wszyscy już byli pewni tytułu Mistrza Świata dla Hiszpana prowadzącego w ostatniej eliminacji sezonu 1997, silnik jego Corolli WRC stanął w najgorszym możliwym momencie i nie dał się już uruchomić.Przez wiele lat i w wielu krajach mogliśmy oglądać jeszcze samochód Corolla WRC. Było to możliwe dzięki tunerom takim jak włoski Grifone, czeski JM Engineerig, czy belgijski Future World. Również w Polsce nie zabrakło zespołów używających Corolli WRC (m.in. Tomasz Kuchar, Leszek Kuzaj, Janusz Kulig). Samochody te wciąż ścigają się sporadycznie w Finlandii czy Włoszech, lecz to już tylko łabędzi śpiew tego legendarnego modelu.
Toyota Corolla WRC | |
---|---|
Toyota Corolla WRC - Silnik | |
Wykonanie | 3S-GTE, chłodzony wodą, turbodoladowany, 4 cylindry, 16 zaworów, DOHC |
Pojemność | 1972,3 cc |
Średnica tłoka | 85,44 mm |
Skok tłoka | 86 mm |
Turbosprężarka | Toyota CT20 |
Moc | 299 KM przy 5700 obr/min |
Moment | 510 Nm przy 4000 obr/min |
Układ paliwowy | Denso EFI |
Zbiornik paliwa |
80 litrów |
Toyota Corolla WRC - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła |
Skrzynia biegów | X-Track, 6-przełożeniowa, sekwencyjna |
Sprzęgło | 7-tarczowe sprzęgło węglowe SACHS |
Toyota Corolla WRC - Zawieszenie | |
Przód / tył | McPherson |
Opony | Michelin |
Felgi |
Speedline |
Amortyzatory |
Ohlins |
Toyota Corolla WRC - Hamulce | |
Asfalt |
Ap Racing |
Szuter przód / ył |
AP Racing wentylowane tarcze 295 mm, 4-tłoczkowe zaciski |
Ręczny | hydrauliczny |
Toyota Corolla WRC - Układ kierowniczy | |
Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa | |
Toyota Corolla WRC - Wymiary | |
Długość | 4200 mm |
Szerokość | 1800 mm |
Waga | 1230 kg |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Toyota Corolla WRC
Newsletter
Galerie zdjęć