Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Subaru przybliża budowę układu napędowego

Subaru przybliża budowę układu napędowego

2008-03-12 - Ł. Lach     Tagi: Subaru, Subaru Impreza
Budowa i wytrzymałość układu przeniesienia napędu w Subaru Imprezach WRC jest tematem często poruszanym w kontekście wyników osiąganych przez kierowców fabrycznego zespołu Subaru w ostatnich trzech latach.

Nie dalej, jak dwa tygodnie temu, z powodu awarii napędu Petter Solberg poniósł gigantyczne starty w Rajdzie Meksyku. Subaru przybliża więc niuanse budowy oraz warunki pracy skrzyni biegów i dyferencjałów w Imprezie WRC2007.
Od 1999 roku w brytyjskich zakładach w Banbury powstało ponad 100 skrzyń biegów do Imprezy WRC. Złożenie każdej z nich trwa 85 godzin i kosztuje dokładnie tyle, co trzy najnowsze Imprezy 2.5 WRX STi w salonie Subaru na terenie UK.

Zanim gotowa skrzynia biegów trafi do rajdówki, najpierw musi na specjalnym stanowisku przejść 3-godzinny test, który wykaże ewentualne wady fabryczne w jednej z 700 części.

W celu redukcji kosztów, konstrukcje przedniego i tylnego dyferencjału są mocno zbliżone do siebie, ale każdy z nich nadal kosztuje 20 tyś. funów i powstaje w 16 godzin. Centralny, najbardziej skomplikowany "dyfer" to osobna konstrukcja.

Każdy z komponentów - silnik, skrzynia biegów i dyferencjały osobno napełniany jest olejem. Skrzynię wypełnia 4,5 litra oleju, który pracuje pod ciśnieniem 150 bar i umożliwia zmianę biegów w mniej niż 0,1 sekundy. Przy 3500 zmian biegów podczas jednego rajdu, skrzynia wymaga przebudowy co 750 kilometrów lub co dwa rajdy.
Temperatura pracy skrzyni i dyferencjałów oscyluje w okolicach 100 stopni Celsjusza, dlatego potrzeba jest osobno chłodnica oleju. Podczas najgorętszych rajdów, jak w Grecji, temperatura ta rośnie do 120 stopni.

Jeśli podczas rajdu zaistnieje konieczność zmiany skrzyni biegów oraz połączonego z nią tylnego dyferencjału to mechanicy Subaru będą potrzebowali na to 10-12 minut. Rekordowo krótka zmiana miała miejsce podczas Rajdu Niemiec 2007 i trwała 10 minut i 20 sekund.

Choć obudowa skrzynia wykonana jest z lekkiego i wytrzymałego stopu magnezu, to warty 75 tyś. funtów komponent po napełnieniu olejem waży prawie 100 kilogramów. Dyferencjał jest o 3/4 lżejszy.



źródło: SWRT.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Subaru przybliża budowę układu napędowego