
Budowa i wytrzymałość układu przeniesienia napędu w Subaru Imprezach WRC jest tematem często poruszanym w kontekście wyników osiąganych przez kierowców fabrycznego zespołu Subaru w ostatnich trzech latach.
Nie dalej, jak dwa tygodnie temu, z powodu awarii napędu Petter Solberg poniósł gigantyczne starty w Rajdzie Meksyku. Subaru przybliża więc niuanse budowy oraz warunki pracy skrzyni biegów i dyferencjałów w Imprezie WRC2007. Od 1999 roku w brytyjskich zakładach w Banbury powstało ponad 100 skrzyń biegów do Imprezy WRC. Złożenie każdej z nich trwa 85 godzin i kosztuje dokładnie tyle, co trzy najnowsze Imprezy 2.5 WRX STi w salonie Subaru na terenie UK.
Zanim gotowa skrzynia biegów trafi do rajdówki, najpierw musi na specjalnym stanowisku przejść 3-godzinny test, który wykaże ewentualne wady fabryczne w jednej z 700 części.
W celu redukcji kosztów, konstrukcje przedniego i tylnego dyferencjału są mocno zbliżone do siebie, ale każdy z nich nadal kosztuje 20 tyś. funów i powstaje w 16 godzin. Centralny, najbardziej skomplikowany "dyfer" to osobna konstrukcja.
Każdy z komponentów - silnik, skrzynia biegów i dyferencjały osobno napełniany jest olejem. Skrzynię wypełnia 4,5 litra oleju, który pracuje pod ciśnieniem 150 bar i umożliwia zmianę biegów w mniej niż 0,1 sekundy. Przy 3500 zmian biegów podczas jednego rajdu, skrzynia wymaga przebudowy co 750 kilometrów lub co dwa rajdy.
Temperatura pracy skrzyni i dyferencjałów oscyluje w okolicach 100 stopni Celsjusza, dlatego potrzeba jest osobno chłodnica oleju. Podczas najgorętszych rajdów, jak w Grecji, temperatura ta rośnie do 120 stopni.
Jeśli podczas rajdu zaistnieje konieczność zmiany skrzyni biegów oraz połączonego z nią tylnego dyferencjału to mechanicy Subaru będą potrzebowali na to 10-12 minut. Rekordowo krótka zmiana miała miejsce podczas Rajdu Niemiec 2007 i trwała 10 minut i 20 sekund.
Choć obudowa skrzynia wykonana jest z lekkiego i wytrzymałego stopu magnezu, to warty 75 tyś. funtów komponent po napełnieniu olejem waży prawie 100 kilogramów. Dyferencjał jest o 3/4 lżejszy.
Nie dalej, jak dwa tygodnie temu, z powodu awarii napędu Petter Solberg poniósł gigantyczne starty w Rajdzie Meksyku. Subaru przybliża więc niuanse budowy oraz warunki pracy skrzyni biegów i dyferencjałów w Imprezie WRC2007. Od 1999 roku w brytyjskich zakładach w Banbury powstało ponad 100 skrzyń biegów do Imprezy WRC. Złożenie każdej z nich trwa 85 godzin i kosztuje dokładnie tyle, co trzy najnowsze Imprezy 2.5 WRX STi w salonie Subaru na terenie UK.
Zanim gotowa skrzynia biegów trafi do rajdówki, najpierw musi na specjalnym stanowisku przejść 3-godzinny test, który wykaże ewentualne wady fabryczne w jednej z 700 części.
W celu redukcji kosztów, konstrukcje przedniego i tylnego dyferencjału są mocno zbliżone do siebie, ale każdy z nich nadal kosztuje 20 tyś. funów i powstaje w 16 godzin. Centralny, najbardziej skomplikowany "dyfer" to osobna konstrukcja.
Każdy z komponentów - silnik, skrzynia biegów i dyferencjały osobno napełniany jest olejem. Skrzynię wypełnia 4,5 litra oleju, który pracuje pod ciśnieniem 150 bar i umożliwia zmianę biegów w mniej niż 0,1 sekundy. Przy 3500 zmian biegów podczas jednego rajdu, skrzynia wymaga przebudowy co 750 kilometrów lub co dwa rajdy.
Jeśli podczas rajdu zaistnieje konieczność zmiany skrzyni biegów oraz połączonego z nią tylnego dyferencjału to mechanicy Subaru będą potrzebowali na to 10-12 minut. Rekordowo krótka zmiana miała miejsce podczas Rajdu Niemiec 2007 i trwała 10 minut i 20 sekund.
Choć obudowa skrzynia wykonana jest z lekkiego i wytrzymałego stopu magnezu, to warty 75 tyś. funtów komponent po napełnieniu olejem waży prawie 100 kilogramów. Dyferencjał jest o 3/4 lżejszy.
źródło: SWRT.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Subaru przybliża budowę układu napędowego
Podobne: Subaru przybliża budowę układu napędowego




Podobne galerie: Subaru przybliża budowę układu napędowego



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Subaru
Galerie zdjęć
Newsletter