Początkowe wersje samochodu Subaru Impreza grupy N znacznie ustępowały swojemu głównemu i jedynemu rywalowi w tej kategorii - Mitsubishi Lancerowi. Wersje N9 (słynny „okularnik”) i N10 pozwalały na nawiązanie walki, ale dopiero model N11 był równorzędnym rywalem.
Najbardziej charakterystycznymi dla tego pojazdu elementami są dwie rzeczy: kolor niebieski metalik, który stał się dla Imprezy niemal tym czym czerwień dla Ferrari, oraz silnik w układzie bokser, który przez lata ewolucji niestety zatracił już swój piękny, rasowy pomruk.Samochody grupy N (tzw. seryjne) ze względu na swoje niewielkie, w porównaniu do pojazdów WRC, odstępstwa od wersji cywilnej mogą być przygotowywane w przysłowiowym „garażu”. Kierowca nie jest zmuszony kupować gotowego produktu np. u oficjalnego tunera marki czyli firmie Prodrive, może sam dokonać niezbędnych modyfikacji. Ostatnie lata cyklu Mistrzostw Świata samochodów seryjnych przyniosły absolutną dominację Subaru Imprezy. Od roku 2003 do 2006 triumfowali w tych samochodach kolejno Martin Rowe, Niall McShea, Toshi Arai i Nasser Al-Attiyah.
Także mistrzostwa krajowe nie są dla tego samochodu dużym problemem. W Polsce od roku 2004 do 2006 niepodzielnie panuje Leszek Kuzaj, który prowadzi własny zespół i zajmuje się przygotowywaniem rajdowych wersji Subaru. We Włoszech (2004 - Andrea Navarra, 2005 - Piero Longhi), Anglii (2006 - Mark Higgins), Słowacji (2005 - Josef Beres ) również wygrywały Imprezy.
Subaru Impreza N12B | |
---|---|
Subaru Impreza N12B - Silnik | |
Wykonanie | boxer, 4 cylindry, 16 zaworów, turbodoladowany |
Pojemność | 1994 cc |
Moc | 270 KM przy 4500 obr/min |
Moment obrotowy | 560 Nm przy 3250 obr/min |
Skok tłoka | 75 mm |
Średnica tłoka | 90 mm |
Turbosprężarka | IHI, zwężka 32 mm |
Świece | NGK |
Elektronika silnika | Prodrive-Pectel |
Układ wydechowy | sportowy katalizator, tłumik 100dB |
Układ paliwowy | FIA FT3-90, bak 80 litrów |
Subaru Impreza N12B - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na cztery koła |
Skrzynia biegów | Prodrive, 5 przełożeń |
Dyferencjały: przod / centralny / tył | płytkowy o ograniczonym poślizgu / elektro-mechaniczny / płytkowy o ograniczonym poślizgu |
Sprzęgło | STi, 240 mm, jednotarczowe |
Subaru Impreza N12B - Zawieszenie | |
Przód | Macpherson, Prodrive-Ohlins, 3-stopniowy zakres regulacji |
Tył |
Macpherson, Prodrive-Ohlins, 3-stopniowy zakres regulacji, wahacz z drążkiem reakcyjnym i stabilizatorem |
Koła: asfalt / szuter / snieg | 17" x 8" / 15" x 7" / 16" x 5.5" |
Subaru Impreza N12B - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | czterotłoczkowe, średnica tarczy 355 mm / dwutłoczkowe, średnica tarczy 285 mm |
Szuter: przód / tył | czterotłoczkowe, średnica tarczy 295 mm / dwutłoczkowe, średnica tarczy 285 mm |
Subaru Impreza N12B - Układ kierowniczy | |
|
13:1, wspomagany, przystosowany dla prawo- i lewostronnego ruchu |
Subaru Impreza N12B - Wymiary | |
Długość | 4465 mm |
Szerokość | 2540 mm |
Rozstaw kół: przód / tył | 1510 / 1515 mm |
Waga | 1345 kg |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Subaru Impreza N12
Podobne: Subaru Impreza N12
WRC: Będzie powrót Subaru? »
Pierwsza Impreza WRC Colina McRae trafia na aukcję »
Subaru poprawiło dotychczasowy rekord Isle of Man »
Rajdowe Subaru WRX STI w nadwoziu sedan - start w trzech rundach ERC »
Podobne galerie: Subaru Impreza N12
Kajetanowicz testuje Subaru »
Subaru Impreza WRC S14 2008 w studiu »
Tomasz Kuchar - testy przed Rajdem Elmot »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Subaru
Galerie zdjęć
Newsletter