Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Seat Cordoba WRC Evo III
Seat Cordoba Evo III

Seat Cordoba WRC Evo III

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi:
Seat pojawił się na rajdowych trasach wiele lat temu, ale duże międzynarodowe sukcesy zaczął święcić w latach 90-tych. Wprowadzony na oesy w ich drugiej połowie Seat Ibiza Kit-car był jednym z najlepszych samochodów kategorii F2, a za jego kierownicą zasiadali m.in. Toni Gardemaister oraz Oriol Gomez, którzy następnie mieli szczęście prowadzić najnowszą broń zespołu Seata, model Cordoba WRC. Pierwsza z trzech ewolucji samochodu Seat Cordoba WRC pojawiła się na trasach Mistrzostw Świata w roku 1998 i to na nie byle jakim rajdzie. Debiutując na ekstremalnie szybkich oesach Rajdu Finlandii obaj kierowcy chcieli pokazać pełnię swoich możliwości. Niestety rzeczywistość szybko zweryfikowała marzenia. Harri Rovanpera ukończył zawody na miejscu 11, a jego kolega Orilo Gomez mety nie zobaczył (wypadek). Po roku doświadczeń Seat Sport zdecydował się wprowadzić kolejną ewolucję modelu Cordoba WRC, oznaczoną jako Evo II. O ile już pierwszy samochód podobał się fanom, o tyle jego druga ewolucją mogła śmiało stawać w szranki z rajdową bronią Subaru, modelem Impreza WRC. Niestety tylko w takich zawodach miała szanse, gdyż na trasie rajdu Subaru zostawiał Seata daleko w tyle. I tym razem hiszpański temperament był niewystarczający.
Kolejny rajd Finlandii, kolejna Cordoba WRC, tym razem oznaczona Evo III. Powiedzenie do trzech razy sztuka w tym przypadku sprawdziło się idealnie, bo była to ostatnia modyfikacja samochodu. Niestety nie zanotowano znaczącej poprawy osiągów (bo przecież konkurencja nie śpi) i sfrustrowani włodarze Seata postanowili zgasić światło dla rajdowego Seata.Po zakończeniu programu WRC, wiele samochodów przeszło w ręce prywatne i z większymi bądź mniejszymi sukcesami ścigało się jeszcze kilka lat. Do tej pory można spotkać Cordobe WRC w krajach takich jak Czechy czy Hiszpania.

Podobnie jak w przypadku zespołu Hyundaia, tutaj też przez jakiś czas spekulowano nad powrotem Seata do Mistrzostw Świata, ale równie podobnie skończyło się tylko na plotkach.

Seat Cordoba WRC Evo III
Seat Cordoba WRC III - Silnik
Wykonanieblok i głowica z aluminium, zamontowany poprzecznie z przodu, chłodzony wodą, turbodoładowany, 2 wałki rozrządu napędzane paskiem rozrządu, popychacze hydrauliczne, 4 zawory na cylinder
Pojemność1995 cc
Średnica tłoka83 mm
Skok tłoka92,1 mm
TurbosprężarkaGarrett/Allied Signal TR 30R
Moc315 KM przy 5300 obr/min
Moment 520 Nm przy 3500 obr/min
Układ paliwowy, kontrola wtrysku
Magneti-Marelli Step 9
Wsp sprężania
8,1:1
Seat Cordoba WRC III - Układ napędowy
Rodzajstały na 4 koła
Skrzynia biegówHewland/Prodrive/Seat, sekwencyjna, montowana poprzecznie
Sprzęgłotrójtarczowe sprzęgło węglowe, sterowane hydraulicznie
Dyferencjałyprzedni, centralny i tylny - aktywne
Rozdział mocy50/50
Seat Cordoba WRC III - Zawieszenie
Przód / tyłKolumny McPherson (przód) i wahacze wleczone (tył), zawieszenie z pełną regulacją, stabilizatory przechyłu
OponyPirelli 225 x 650 / 188 x 18 cali
Seat Cordoba WRC III - Hamulce
Asfalt: przód / tyłwentylowane tarcze 380 mm, 6-tłoczkowe, aluminiowe zaciski / wentylowane tarcze 304 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Szuter: przód i tyłwentylowane tarcze 304 mm, 4-tłoczkowe, aluminiowe zaciski
Ręcznyhydrauliczny
Seat Cordoba WRC III - Układ kierowniczy

Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa o wysokim przełożeniu
Seat Cordoba WRC III - Wymiary
Długość4172 mm
Szerokość1770 mm
Wyskość1500 mm
Rozstaw osi2443 mm
Waga1230 kg



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Seat Cordoba WRC Evo III

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit