
Seat Cordoba WRC Evo III
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Seat pojawił się na rajdowych trasach wiele lat temu, ale duże międzynarodowe sukcesy zaczął święcić w latach 90-tych. Wprowadzony na oesy w ich drugiej połowie Seat Ibiza Kit-car był jednym z najlepszych samochodów kategorii F2, a za jego kierownicą zasiadali m.in. Toni Gardemaister oraz Oriol Gomez, którzy następnie mieli szczęście prowadzić najnowszą broń zespołu Seata, model Cordoba WRC.
Pierwsza z trzech ewolucji samochodu Seat Cordoba WRC pojawiła się na trasach Mistrzostw Świata w roku 1998 i to na nie byle jakim rajdzie. Debiutując na ekstremalnie szybkich oesach Rajdu Finlandii obaj kierowcy chcieli pokazać pełnię swoich możliwości. Niestety rzeczywistość szybko zweryfikowała marzenia. Harri Rovanpera ukończył zawody na miejscu 11, a jego kolega Orilo Gomez mety nie zobaczył (wypadek).
Po roku doświadczeń Seat Sport zdecydował się wprowadzić kolejną ewolucję modelu Cordoba WRC, oznaczoną jako Evo II. O ile już pierwszy samochód podobał się fanom, o tyle jego druga ewolucją mogła śmiało stawać w szranki z rajdową bronią Subaru, modelem Impreza WRC. Niestety tylko w takich zawodach miała szanse, gdyż na trasie rajdu Subaru zostawiał Seata daleko w tyle. I tym razem hiszpański temperament był niewystarczający.
Kolejny rajd Finlandii, kolejna Cordoba WRC, tym razem oznaczona Evo III. Powiedzenie do trzech razy sztuka w tym przypadku sprawdziło się idealnie, bo była to ostatnia modyfikacja samochodu. Niestety nie zanotowano znaczącej poprawy osiągów (bo przecież konkurencja nie śpi) i sfrustrowani włodarze Seata postanowili zgasić światło dla rajdowego Seata.Po zakończeniu programu WRC, wiele samochodów przeszło w ręce prywatne i z większymi bądź mniejszymi sukcesami ścigało się jeszcze kilka lat. Do tej pory można spotkać Cordobe WRC w krajach takich jak Czechy czy Hiszpania.
Podobnie jak w przypadku zespołu Hyundaia, tutaj też przez jakiś czas spekulowano nad powrotem Seata do Mistrzostw Świata, ale równie podobnie skończyło się tylko na plotkach.
Podobnie jak w przypadku zespołu Hyundaia, tutaj też przez jakiś czas spekulowano nad powrotem Seata do Mistrzostw Świata, ale równie podobnie skończyło się tylko na plotkach.
Seat Cordoba WRC Evo III | |
---|---|
Seat Cordoba WRC III - Silnik | |
Wykonanie | blok i głowica z aluminium, zamontowany poprzecznie z przodu, chłodzony wodą, turbodoładowany, 2 wałki rozrządu napędzane paskiem rozrządu, popychacze hydrauliczne, 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1995 cc |
Średnica tłoka | 83 mm |
Skok tłoka | 92,1 mm |
Turbosprężarka | Garrett/Allied Signal TR 30R |
Moc | 315 KM przy 5300 obr/min |
Moment | 520 Nm przy 3500 obr/min |
Układ paliwowy, kontrola wtrysku | Magneti-Marelli Step 9 |
Wsp sprężania | 8,1:1 |
Seat Cordoba WRC III - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła |
Skrzynia biegów | Hewland/Prodrive/Seat, sekwencyjna, montowana poprzecznie |
Sprzęgło | trójtarczowe sprzęgło węglowe, sterowane hydraulicznie |
Dyferencjały | przedni, centralny i tylny - aktywne |
Rozdział mocy | 50/50 |
Seat Cordoba WRC III - Zawieszenie | |
Przód / tył | Kolumny McPherson (przód) i wahacze wleczone (tył), zawieszenie z pełną regulacją, stabilizatory przechyłu |
Opony | Pirelli 225 x 650 / 188 x 18 cali |
Seat Cordoba WRC III - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | wentylowane tarcze 380 mm, 6-tłoczkowe, aluminiowe zaciski / wentylowane tarcze 304 mm, 4-tłoczkowe zaciski |
Szuter: przód i tył | wentylowane tarcze 304 mm, 4-tłoczkowe, aluminiowe zaciski |
Ręczny | hydrauliczny |
Seat Cordoba WRC III - Układ kierowniczy | |
Wspomagany hydraulicznie, przekładnia ślimakowa o wysokim przełożeniu | |
Seat Cordoba WRC III - Wymiary | |
Długość | 4172 mm |
Szerokość | 1770 mm |
Wyskość | 1500 mm |
Rozstaw osi | 2443 mm |
Waga | 1230 kg |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Seat Cordoba WRC Evo III
Galerie zdjęć
Newsletter