Rajdy  »  Mistrzostwa Polski  »  Aktualności  »  Relacja z przebiegu 64. Rajdu Polski i oficjalne wyniki
Krzysztof Hołowczyc przyciągnął na oesy mnóstwo kibiców

Relacja z przebiegu 64. Rajdu Polski i oficjalne wyniki

2007-06-12 - Ł. Lach     Tagi: Rajd Polski
Paweł Dytko pilotowany przez swojego kuzyna Tomasza wygrał pierwszy odcinek specjalny Platinum 64. Rajdu Polski. Tym samym zostali oni pierwszymi liderami imprezy. Na bardzo krótkiej, bo liczącej 1,68km próbie załoga Mitsubishi Lancera jako jedyna uzyskała czas poniżej jednej minuty. OS1 został przerwany po wypadku załogi numer 44 Tomasz Trembecki / Daniel Siatkowski. Ich Subaru Impreza wypadło z drogi, uderzyło w drzewo i kilkukrotnie dachowało. Załodze nic się nie stało, ale oderwany fragment drzewa uderzył w jedną z osób zabezpieczających rajd. Poszkodowany, z urazem nogi został przewieziony na badania do szpitala w Mrągowie. Decyzją ZSS pozostałym załogom nadano czas 1.09,8 min. Już na drugiej próbie z imprezą pożegnał się aktualny Mistrz Polski Leszek Kuzaj. Zawodnik Subaru Poland Rally Team na lewym zakręcie wypadł z trasy. Jego samochód uderzył prawymi, tylnymi drzwiami w drzewo i kilkakrotnie dachował. Po tym wypadku odcinek specjalny został przerwany, a Leszek Kuzaj odwiedziony do szpitala w Ełku. Na szczęście krakowskiemu kierowcy nic się nie stało i po krótkim czasie został on wypisany ze szpitala. Na OS 2 wszystkim załogom nadano ten sam czas przejazdu: 17 min 02,7 sek.

64. Rajd Polski - relacja filmowa autorstwa V10.pl
Mimo że trzecią próbę wygrał Krzysztof Hołowczyc, to na pozycję lidera wysunął się Oscar Svedlund. Szwedzki kierowca, po raz trzeci startujący w Rajdzie Polski, umocnił się na prowadzeniu wygrywając czwartą próbę. Tuż za nim znajdował się Francuz Bryan Bouffier po raz pierwszy prezentujący na polskich odcinkach specjalnych samochód Peugeot 207 S2000. Hołowczyc otrzymał minutę kary za spóźniony start do OS 4 co spowodowało jego spadek na 11 pozycję. Zespół Hołowczyca oprotestował karę, ale na decyzję sędziów trzeba było czekać do wieczora.Druga pętla sobotniego etapu to powtórny przejazd odcinków: "Gawliki", "Wydminy" i "Miłki". Na wszystkich z nich najszybsza była para Hołowczyc/Kurzeja. Dzięki temu olsztyńska załoga przesunęła się na koniec etapu na drugie miejsce. Dobrze jadący gość z Francji, Bryan Bouffier spadł poza podium po kapciu na 5 OS. Dużym zaskoczeniem była czwarta pozycja w generalce i druga wśród polskich załóg dla Zbigniewa Gabrysia.Już pierwszego dnia z rajdem pożegnało się kilku potencjalnych kandydatów do podium. Kajetan Kajetanowicz po hopie na wolnym przejeździe drugiego oesu urwał koło. Podobnie skończył Michał Bębenek, ale stracił koło na korzeniu. Paweł Dytko zakopał swojego Lancera aż po osie i utknął na jednym na nawrotów. Sporo czasu z powodu kapcia stracił Sołowow oraz Fin Riku Tahko. Tomasz Czopik opuścił niegroźnie drogę, ale powrót na trasę kosztował załogę 16 minut, awarię skrzyni biegów oraz spadek na ostatnią pozycję. Michał Sołowow stracił wsteczny bieg oraz piątkę, później awarii uległo sprzęgło. W tej sytuacji 5 miejsce po etapie należy uznać za stosunkowo dobre.Sebastian Frycz nie pierwszy raz w swojej karierze "przespał" początek rajdu. Zbigniew Staniszewski bardzo poważnie podchodził do startu w Polskim i długo się przygotowywał, ale złapane na 2 dni przed rajdem przeziębienie uniemożliwiło szybką jazdę od samego startu.

Wśród samochodów napędzanych na jedną oś prowadzili Vilius Rozukas i Audrius Shoshas. Załoga z Litwy jadąca Suzuki Swift S1600 zajmowała 16 miejsce w klasyfikacji generalnej . Grzegorz Grzyb, także w Swifcie S1600, miał 21,9s straty. Utytułowany Simon Jean Joseph po przesiadce z szybkiego C2 S1600 nie mógł się odnaleźć w tym samym modelu, ale słabszej specyfikacji "R2". Na koniec dnia zawodnik z Martyniki zamykał podium "ośki".Wieczorem nadeszła informacja o niesłusznym przyznaniu kary dla Hołowczyca. Olsztyńska załoga wysunęła się na prowadzenie, ale nie zmieniono kolejności startowej i Svedlund oczyszczał trasę niedzielnych odcinków.

Pierwszą niedzielną pętlę Hołowczyc wygrał 2:1 ze Svedlundem i zwiększył prowadzenie do 17 sekund. Na 8 i 9 OS popularny Kajto z Wiślakiem zajęli drugie miejsce niejako "wtrącając" się między walczącego o zwycięstwo Hołowczyca i Svedlunda. Załoga STP Mapa Map nie walczyła już o pozycje w generalce, ponieważ korzystali z SupeRally. Przed drugą pętlą załoga podjęła decyzję o zwolnieniu tempa, ponieważ kilka raz znaleźli się na granicy opuszczenia drogi. Mimo to w nieoficjalnej klasyfikacji drugiego etapu byli trzecią załogą.Nierzadko w rajdach jest tak, że w trakcie ostatniej pętli wszyscy zawodnicy pilnują swoich pozycji i spokojnie zmierzają do mety. Rajdy to jednak nieobliczalny sport, gdzie czynnik losowy ma często duży wpływ na ostateczne wyniki. Tak też było w przypadku polskiej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Europy.Na ostatniej pętli zapadły najważniejsza rozstrzygnięcia w rajdzie. Jeszcze na starcie ostatniego, trzynastego odcinka specjalnego liderem klasyfikacji generalnej był Hołowczyc. Jednak polski kierowca, który o blisko 25 sekund wyprzedzał Szwedów złapał gumę tracąc ponad minutę i szansę na zwycięstwo w Platinum 64 Rajdzie Polski. Bryan Bouffier w Peugeocie 207 S2000 otrzymał 30sek kary za potrącenie szykany. Francuz postanowił odrobić tą stratę i wygrał 3 ostatnie odcinki rajdu. Dzięki temu awansował z 12 na 5 miejsce. Także na ostatnim odcinku rozstrzygnęła się kwestia zwycięstwa w "ośce". Grzyb tracił 7 sekund do Rozukasa, ale Litwin dachował i stracił 3,5 minuty. Antoni Tlustak dachował Citroenem Saxo Kitcar, ale mimo to zajął najniższy stopień podium. Auto klasy S1600 to jednak pancerne konstrukcje.Renato Travaglia, podobnie jak Volkan Isik, skupiał się na klasyfikacji Mistrzostw Europy. O ile Włoch jechał całkiem szybko i nie zwracał uwagi na czołową dwójkę, tak turecki zawodnik jechał znacznie poniżej oczekiwań. Dopiero piętnaste miejsce Puntem S2000 wzbudziło wiele słów krytyki wśród obserwatorów.Poprawił się stan zdrowia Staniszewskiego i Olsztyński zawodnik awansował na 4 miejsce. Sebastian Frycz sam nie był do końca pewny przyczyny swojej szybkiej jazdy, ale awansował na 6 miejsce. Awans Staniszewskiego, Frycza i Bouffier kosztował Zbigniewa Gabrysia spadek na 7 miejsce. Lider klasyfikacji RSMP- Tomasz Kuchar za zdobycie 10 miejsca nie wywiózł z Mikołajek żadnych punktów.

Trudny i długi Rajd Polski kolejny raz zebrał żniwo w postaci uszkodzonych samochodów. Po raz drugi z rajdu wycofał się Paweł Dytko, Łukasz Sztuka odpadł po awarii skrzyni biegów, a Jean Joseph po awarii Citroena C2. Po awarii pompy paliwa stanęło Subaru Marcina Turskiego. Polo S2000 Tomasza Czopika z daleka brzmiało niczym rasowy "maluch" przygotowany do KJS. Z powodu problemów ze świecami, pracowała jedynie połowa z czterech cylindrów w silniku VW.

W październiku odbędzie się Rajd Cypru, konkurent Rajdu Polski w walce o miejsce w kalendarzu WRC 2008. Jesienią specjalna komisja FIA będzie obradować nad tym który z kandydatów zostanie włączony, ale teoretycznie, jeśli żaden nie będzie spełniał określonych standardów, może dojść do sytuacji, że sezon WRC 2008 będzie liczył tylko 15 rund.
64. Rajd Polski 2007 - wyniki - oficjalna klasyfikacja końcowa
1 O. Svedlund / B. Nilsson
Subaru Impreza N12 1.N4 2:36:44,2
2 K. Hołowczyc / Ł. Kurzeja
Subaru Impreza N12 2.N4
+43,8
3 R. Travaglia / S. Scattolin
Mitsubishi Lancer Evo IX 3.N4
+2:36,9
4 Z. Staniszewski / B. Boba Mitsubishi Lancer Evo IX N4 +3:03,8
5 B. Bouffier / M. Baumel
Peugeot 207
1.S2000 +3:17,8
6 S. Frycz / J. rathe
Subaru Impreza N12 N4 +3:23,9
7
Z. Gabryś / A. Natkaniec
Mitsubishi Lancer Evo IX N4 +3:27,3
8 S. Karnabal / M. Kuśnierz
Mitsubishi Lancer Evo IX N4 +4:02,0
9 M. Kościuszko / M. Szczepaniak Mitsubishi Lancer Evo IX N4
+4:37,0
10
T. Kuchar / J. Gerber Subaru Impreza N4 +4:39,5
Zwycięzcy klas
14 G. Grzyb / J. Madej Suzuki Swift 1.S1600 +8:02,7
21 E. Guigou / X. Panseri Renault Clio R3 1.A7 +12:13,7
25
A. Tlustak / P. Dresler Citroen Saxo Kit Car 1.A6 +20:29,5
31
M. Dobrowolski / M. Dobrowolski
Peugeot 206 XS1.RPP +24:56,6
47 M. Strzałkowski / A. Fabisiak Peugeot 306 S16 1.N3 +50:55,5



źródło: foto: Ł.Lach

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Relacja z przebiegu 64. Rajdu Polski i oficjalne wyniki