
Rajd Szwecji: Citroen C4 WRC na mecie
Sébastien Loeb i Daniel Elena, jadący Citroënem C4 WRC, ukończyli 56. edycję Rajdu Szwecji na drugim stopniu podium. Ich koledzy z zespołu Citroën Sport - Dani Sordo i Marc Martí - zajęli dwunaste miejsce.
Pomimo podwójnego zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo załóg Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí, jadących Citroënami C4 WRC, do Rajdu Szwecji - drugiej rundy sezonu 2007 - zespół Citroën Sport podchodził z ostrożnością. Na nawierzchniach asfaltowych C4 WRC okazał się nie do pokonania, ale sprawdzianem skuteczności nowego dzieła inżynierów z Satory na śliskich trasach stały się dopiero oblodzone odcinki specjalne Rajdu Szwecji.
W trudniejszej sytuacji był Dani Sordo. Bez wystarczającego doświadczenia w warunkach Rajdu Szwecji, młody kierowca nastawiał się przede wszystkim na poznawanie tajników jazdy po tym szczególnym rodzaju nawierzchni. Najwięcej czasu kosztowało go niegroźne wypadnięcie z trasy: „Na drugim oesie popełniłem błąd przy małej prędkości. Poza tym cały czas uczę się czytania drogi. Starałem się utrzymać samochód na trasie i nabierać praktyki na śniegu”.
Sébastien wolał bezpiecznie zachować drugą pozycję, jednocześnie traktując jazdę jako trening przed zbliżającym się Rajdem Norwegii. „Rywalizując ze świetnie jadącym tu Marcusem Grönholmem, zdecydowaliśmy się na opony inne niż jego. Niestety, to nie pomogło. Strata szansy w taki sposób to przykre doświadczenie, ale najważniejsze, że zdobyłem kolejnych 8 punktów, dzięki którym pozostajemy liderami w klasyfikacji kierowców. Jeżeli dodać do tego pewność co do skuteczności C4 WRC, perspektywy na dalszą część sezonu są obiecujące”.
Zdaniem Guya Fréquelina bilans tej rundy jest pomyślny. „Na trasach skrajnie różnych niż Monte Carlo potwierdziliśmy konkurencyjność Citroëna C4 WRC. Sébastien i Dani są zgodni, że samochód prowadzi się łatwo i jest świetnie wyważony. Osiem punktów za drugie miejsce Sébastiena ma duże znaczenie, ale liczy się także punkt zdobyty przez Daniego, który w rajdzie nie mógł liczyć na miejsce w ścisłej czołówce. Biorąc pod uwagę jego skromne doświadczenie, uważam, że całkowicie spełnił moje oczekiwania. Przebieg tego rajdu po raz kolejny pokazał, że kluczem do sukcesu w Szwecji jest wszechstronność. Tak samo jest w Finlandii: jeżeli chce się pokonać Marcusa na jego własnym terenie, trzeba zadbać o każdy szczegół”.
Dani Sordo, uzyskujący regularne wyniki i doskonale wywiązujący się z roli zawodnika na rajdowym stażu, osiągnął wytyczony cel: „Cieszę się, że ukończyłem ten rajd”, mówił na mecie w Karlstad. „Nie jestem jeszcze w pełni zadowolony ze swojego występu, bo jechałem zbyt zachowawczo. Na wielu zakrętach czułem, że można pojechać szybciej. Zdobyłem bagaż doświadczeń, ale wiem, że czeka mnie jeszcze dużo nauki”. Plasując się na 12. pozycji, Sordo wzbogacił dorobek punktowy Citroëna w klasyfikacji producentów o cenny punkt, zapewniający utrzymanie pierwszego miejsca w Mistrzostwach.
Rajd w liczbach
Pozycje samochodów Citroën C4 WRC i strata do zwycięzcy na kolejnych odcinkach specjalnych.
Etap 1
Sébastien Loeb
Daniel Elena Dani Sordo
Marc Martí
OS1 Superoes Karlstad (1,90 km) 21 / + 8,1 s 7 / + 2,8 s
OS2 Likenäs 1 (21,78 km) 3 / + 6 s 50 / + 3 min 6,3 s
OS3 Hara 1 (11,32 km) 4 / + 2,3 s 27 / + 29 s
OS4 Torntorp 1 (19,21 km) 1 12 / + 18,5 s
OS5 Likenäs 2 (21,78 km) 7 / + 12,1 s 12 / + 28,6 s
OS6 Hara 2 (11,32 km) 3 / + 2,4 s 13 / + 16,8 s
OS7 Vargasen 1 (24,63 km) 1 10 / + 28,6 s
OS8 Hagfors 1 (1,87 km) 2 / + 0,3 s 5 / + 1,9 s
Etap 2
Sébastien Loeb
Daniel Elena Dani Sordo
Marc Martí
OS9 Lesjöfors (10,49 km) 1 10 / + 15,4 s
OS10 Liljendal (34,54 km) 2 / + 0,6 s 11/ + 42,8 s
OS11 Torntorp 2 (19,21 km) 4 / + 9,6 s 13 / + 26,4 s
OS12 Vargasen 2 (24,63 km) 3 / + 7,5 s 12 / + 17,1 s
OS13 Fredriksberg (24,75 km) 4 / + 6,9 s 14 / + 45 s
OS14 Lejen (26,47 km) 2 / + 3,1 s 26 / + 1 min 38 s
OS15 Hagfors 2 (1,87 km) 12 / + 4,1 s 38 / + 20,7 s
Etap 3
Sébastien Loeb
Daniel Elena Dani Sordo
Marc Martí
OS16 Backa 1 (30,96 km) 3 / + 3,4 s 12 / + 33,9 s
OS17 Malta 1 (11,25 km) 3 / + 2,7 s 11 / + 11,7 s
OS18 Backa 2 (30,96 km) 2 / + 5,8 s 7 / + 25 s
OS19 Malta 2 (11,25 km) 2 / + 2 s 6 / + 7,9 s
OS20 Superoes Karlstad 2 (1,9 km) 8 / + 4 s 18 / + 9,4 s
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1 : OS1: Toni Gardemeister (Mitsubishi Lancer); OS2: Petter Solberg (Subaru
Impreza); OS3: Gigi Galli (Citroën Xsara); OS4: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS5 i OS6: M. Grönholm (Ford Focus); OS7: S. Loeb; OS8 : M. Grönholm.
Etap 2: OS9: S. Loeb; OS10, OS11, OS12, OS13 i OS14: M. Grönholm; OS15: Mads Östberg.
Etap 3 : OS16: Chris Atkinson (Subaru Impreza); OS17: Henning Solberg (Ford Focus); OS18, OS19 i OS20: M. Grönholm.
Najskuteczniejsi:
M. Grönholm - 11 najlepszych czasów; S. Loeb - 3; P. Solberg, T. Gardemeister, G. Galli, M. Östberg, H. Solberg i C. Atkinson - po 1.
Kolejni liderzy rajdu:
OS1: T. Gardemeister; OS2 do OS4: P. Solberg; OS5 do OS20: M. Grönholm.
Klasyfikacja końcowa 56. Rajdu Szwecji:
1. M. Grönholm/T. Rautiainen (Ford Focus) 3 h 08 min 40,7 s
2. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) + 53,8 s
3. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 1 min 41,5 s
4. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 2 min 09,8 s
5. D. Carlsson/D. Giraudet (Citroën Xsara) + 3 min 37,8 s
6. T. Gardemeister/J. Honkanen (Mitsubishi Lancer) + 3 min 54,2 s
7. M. Stohl/I Minor (Citroën Xsara) + 5 min 12,5 s
8. C. Atkinson/G. McNeall (Subaru Impreza) + 6 min 14,7 s
9. J. Östberg/K. Unnerud (Subaru Impreza) + 7 min 47 s
10. J. KopeckY/P. Shovanek (Skoda Fabia) + 7 min 52,5 s
…/…
12. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 10 min 49,2 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja producentów) po rundzie 2/16:
1. Citroën, 27 pkt;
2. Ford, 26 pkt;
3. Subaru, 10 pkt;
4. OMV Kronos Citroën, 9 pkt;
5. Stobart, 6 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja kierowców) po rundzie 2/16:
1. S. Loeb, 18 pkt;
2. M. Grönholm, 16 pkt;
3. M. Hirvonen, 10 pkt;
4. D. Sordo, 8 pkt;
5. C. Atkinson, 6 pkt;
6. T. Gardemeister, 5 pkt;
7. H. Solberg, 5 pkt;
8. D. Carlsson, 4 pkt;
9. P. Solberg, 3 pkt;
10. M. Stohl, 2 pkt;
11. J. Kopecky, 1 pkt.
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.