Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się
Loeb umyślnie zrezygnował z 1. miejsca aby jechać w lepszych warunkach

Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się

2008-08-30 - Ł. Lach     Tagi: Rajd Nowej Zelandii
Jari-Matti Latvala jest niespodziewanym liderem Rajdu Nowej Zelandii po kolejnym pełnym emocji dniu. Drugie miejsce ze stratą 9,3 s zajmuje Mikko Hirvonen. Za kierowcami Forda plasuje się Sebastien Loeb, który objął prowadzenie po OS 12, a następnie tuż przed metą ostatniej odcinka II etapu zatrzymał się na przeszło 10 s. Dzięki tej taktycznej zagrywce mistrz świata będzie startował w niedzielę jako trzeci w kolejności, a dwa Fordy Focusy WRC będą pełnić niewdzięczną rolę „odkurzaczy” drogi z luźnego szutru. Jak się okazało już na początku dnia, piątkowe problemy z uruchomieniem silnika w samochodzie czterokrotnego mistrza świata, a co za tym idzie spadek za Hirvonena odegrały dziś decydujące znacznie. Loeb przyznał, że ruszając po fińskim kierowcy jest w stanie jechać znacznie szybciej, co potwierdzały czasy na odcinkach specjalnych.

28-sekundowa różnica między czołowa dwójką topniała w oczach - do 20 s po otwierającym dzień OS 8. Po OS 10 było to już tylko 6,8 s. W końcu Na 31-kilometrowym OS 12 Loeb objął prowadzenie w rajdzie z przewagą 4,2 s. Na kolejnych 30-kilometrach kończącego dzień OS 13 dołożył kolejne 7 s, ale gdy pojawiły się żółte tablice informujące o mecie lotnej próby, Citroen C4 WRC z nr 1 zatrzymał się.
"Niechętnie zwalniałem, bo moim zdaniem nie ma to nic wspólnego ze sportową rywalizacją, ale co miałem zrobić. Regulaminy są jakie są, moim zadaniem jest wygrywać, więc robię wszystko aby to osiągnąć" - tłumaczył się Loeb, znany z niechęci do uciekania się do tego typu praktyk.

Loeb wyliczył, że jeśli nie zyska przed niedzielą 18 s na Hirvonenem, a tyle z pewnością roztrwoni przecierając trasę, to nie będzie się mu opłacało prowadzić po II etapie. Zgodnie z planem oddał więc 1. miejsce. Tam gdzie dwóch się biło do gry wszedł bezkompromisowy Latvala, szybszy na większości odcinków od Hirvonena i Loeba. Pod koniec dnia Latvala objął prowadzenie aby w niedzielę odkurzać trasę i pomóc w ten sposób koledze walczącemu o tytuł mistrza świata.

"Spodziewałem się, że Ford może wysunąć Latvalę na czoło klasyfikacji więc nie jestem specjalnie zaskoczony. Różnice między nami są niewielkie i jutro jeszcze wszystko może się zdarzyć. Zrobię co w mojej mocy żeby wygrać" - dodał Loeb.

Ostatni dzień rajdu liczy 5 OS-ów i 85 km ścigania, a więc o 45 km mniej niż w sobotę. Kończący rajd superoes rusza w niedzielę o godz. 4:00 czasu polskiego. Czy Loeb zdoła dogonić Latvalę? A może młody Fin obroni się i wygra drugą rundę MŚ? Jak w tej sytuacji pojedzie Hirvonen? Z pewnością ostatni dzień będzie nie mniej emocjonujący jak w ub. roku, gdy Gronholm zwyciężył 0,3 s nad Loebem.

"Na drodze było tak dużo luźnego szutru, że ślizgaliśmy się przy każdym dodaniu gazu i podczas każdego hamowania. Na dziś nie miałem szczególnego planu. Raczej obserwowałem co robią inni. Dzień się skończył, nadal zajmujemy 2. miejsce, a różnice między czołową trójką są niewielkie. Moja pozycja na jutro nie jest zła. No może Loeb ma się odrobinę lepiej, ale myślę, że czeka na ostra walka"
- powiedział Hirvonen.

4. miejsce, tylko 2,4 s za swoim zespołowym kolegą z Citroena zajmuje Dani Sordo. Hiszpan zaczynał dzień z 3. lokaty, ale Latvala szybko się z nim uporał i tylko powiększał przewagę. Sordo będzie startował w niedzielę jako czwarty i nie wykluczone, że włączy się do walki o 2. miejsce.

"To był udany dzień"
- ocenił Sordo. "Teraz najważniejsze to dotrzeć do mety i zdobyć punkty dla zespołu. Moja pozycja startowa jest całkiem dobra, szczególnie patrząc pod kątem pierwszego niedzielnego oesu, więc zobaczę ile można na tym zyskać”.

"Myślałem, że po dniu będę trzeci" - przyznał Latvala. "Goniłem Sordo i starałem się go naciskać, ale ostatecznie wspólnie z zespołem uznaliśmy, że zaatakuję pierwsze miejsce. Myślę, że jeśli ktoś ma mocną psychikę i za bardzo o tym nie myśli to jest w stanie pojechać szybko nawet jako pierwszy na trasie. Sebastien już udowodnił, że stać go na to”.

„Oczywiście byłbym przeszczęśliwy gdyby to mi udało się wygrać, w końcu od Szwecji minęło pół roku. Myślę, że losy zwycięstwa będą się ważyć do ostatniej chwili"
- spekulował zwycięzca Rajdu Szwedzkiego.

Francois Duval wyraźnie nie był w stanie dotrzymać szaleńczego tempa czołowej trójki oraz Daniego Sordo i zajmuje bezpieczne 5. miejsce ze stratą blisko 1,5 minuty do obu fabrycznych Citroenów.

Kolejną minutę traci Urmo Aava, który miał błąd w notatkach i opuścił drogę na OS 9. Wykorzystał to Petter Solberg i przejął 6. miejsce. Estończyk w prywatnym Citroenie już na kolejnej przypuścił zdecydowany i dzięki 4. rezultatowi bez problemu odzyskał lokatę i nie oddał jej do końca dnia.

Toni Gardemeister zaczął dzień od doświadczenia problemów z systemem hydraulicznym co prowadziło do wadliwego działania sprzęgła i hamulców w Suzuki SX4 WRC. Ostatnie miejsce w punktowanej ósemce trafiło więc do drugiego z kierowców japońskiego outsidera, P-G Anderssona.

Henning Solberg, który stracił w piątek sporo czasu po awarii wspomagania kierownicy w Focusie WRC, ruszał do odcinków jako 12 w kolejności, co okazało się złotą receptą na wygrywanie odcinków. Kierowca Munchi's team odnotował cztery najlepsze czasy, zostając najlepszym kierowcą na II etapie. Dziesięciominutowa strata uniemożliwiła mu jednak wbicie się do pierwszej dziesiątki klasyfikacji.

Chris Atkinson skorzystał z SupeRally i mógł zająć się testowaniem Imprezy WRC2008 na szutrze. Dwa razy jego czasy nie kwalifikowały się do dziesiątki, dwa razy był dziewiąty, raz piąty i na koniec dnia trzeci. Z doliczonym czasem 20 minut Australijczyk plasuje się w trzeciej dziesiątce.
Rajd Nowej Zelandii 2008 - wyniki po II dniu (po OS 13 z 18)
pozkierowca / pilot samochódczas
1. Latvala / AnttilaFord Focus WRC 08 2:57:29.0
2. Hirvonen / LehtinenFord Focus WRC 08 +9.3
3. Loeb / ElenaCitroen C4 WRC +13.3
4. Sordo / MartiCitroen C4 WRC +15.7
5. Duval / PivatoFord Focus WRC 07 +1:40.9
6. Aava / SikkCitroen C4 WRC +2:49.8
7. P.Solberg / MillsSubaru Impreza WRC 08 +2:52.8
8. Andersson / AnderssonSuzuki SX4 WRC +4:31.0
9. Gardemeister / TuominenSuzuki SX4 WRC +6:37.4
10. Villagra / Perez CompancFord Focus WRC 07 +6:56.8



V10.pl fot. Citroen, Ford, Munchi's

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się

Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się
Miko 2008-08-30 11:39
Ja osobiście nie wierzę ,żeby Loeb wygrał ,ale z nim to wszystko jest możliwe ;-) Przydałaby się wygrana Hirvonena wówczas będzie jeszcze trwać walka o mistrzostwo.
Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się
Marian AS 2008-08-30 15:11
Tak nie powinno być ! Regulamin jest do poprawki, zawodnicy walczący o zwycięstwo powinni jechać w takich samych warunkach. A zamiast tego mamy cyrk - kiedy i na ile się zatrzymać ?
Podobne: Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się
Podobne galerie: Rajd Nowej Zelandii po II dniu: Loeb odrobił całą stratę i... zatrzymał się
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit