Rajdy » Mistrzostwa Świata WRC » Aktualności » Rajd Katalonii i Rajd Korsyki - 2 tygodnie tylko po "czarnym"
Rajd Katalonii i Rajd Korsyki - 2 tygodnie tylko po "czarnym"
2008-09-30 - Ł. Lach Tagi: Rajd Katalonii, Rajd Korsyki
Po niemal miesięcznej przerwie w mistrzostwach świata przyszła pora na prawdziwy asfaltowym maraton. Rajdowe zespoły czekają 2 tygodnie ciężkiej pracy. Już dziś załogi zaczynają zapoznanie z trasą nadchodzącego Rajdu Katalonii, a odetchną dopiero w kolejną niedzielę, 12 października, kiedy zakończy się Rajd Korsyki.
Hiszpańska runda WRC, zgodnie z modelem przyjętym od 2005 r., odbędzie się w całości na obszarze leżącym na południe od Barcelony, tytułowym wybrzeżu Costa Daurada. Gospodarzem wszystkich obiektów rajdu jest miasto Salou, oddalone o 110 km od stolicy Katalonii.
Trasa, o łącznej długości 1313,99 km, przebiega w górzystym interiorze półwyspu, w zasięgu 30 km na północ od Salou. Walka rozegra się na 18 odcinkach specjalnych, liczących łącznie 353,62 km, ułożonych w trzy pętle - piątkową, sobotnią i niedzielną - każda po trzy odcinki przejeżdżane dwukrotnie. Oesy (9 różnych) zmodyfikowano w stosunku do ubiegłorocznych, dodając 45 km nowych tras.
Bardzo płynne i rytmiczne odcinki specjalne często porównywane są do toru wyścigowego, ale kiedy kierowcy głęboko tną szerokie zakręty - często wyjeżdżając niemal całym samochodem na pobocze, aby „urwać” choćby kilka setnych sekundy - wyrzucają wtedy na trasę wiele żwiru i kamieni nie pozostawiając wątpliwości, że jest to trasa rajdu.
Ustawienia samochodów stosowane w Katalonii na niewiele zdadzą się tydzień później podczas ekspresowego objeżdżania wyspy Napoleona, gdzie zawodnicy spotkają znacznie więcej nierówności i dziur w asfalcie. Kiedyś na czas rajdu zamykano niemal wszystkie drogi na Korsyce (łącznie z dojazdówkami) ale od kiedy rajdy się bardzo kompaktowe, cała trasa mieści się na południowej części wyspy.
Podobne listy zgłoszeń rajdów Katalonii i Korsyki liczą odpowiednio 79 i 80 zgłoszeń oraz 27 i 25 samochodów WRC. Najistotniejsze jest to, że w obu rajdach Subaru wystawi trzecią Imprezę WRC dla Brice Tirabassiego, a fabryczny kierowca Jari-Matti Latvala i Francois Duval z zespołu Stobarta zamienią się Focusami.
Obie asfaltowe imprezy łączy także to, że są rundami Mistrzostw Świata Juniorów JWRC, co oznacza, iż będziemy śledzić konfrontację Michała Kościuszki, czwartego na 2 rundy przed końcem rozgrywek, z liderem klasyfikacji, Sebastienem Ogierem.
Absolutnym faworytem nr 1 jest Sebastien Loeb - niepokonany w trzech ostatnich tegorocznych rajdach, a także od trzech lat najszybszy w Hiszpanii i na Korsyce, choć niespodziankę na własnym terenie może sprawić również jego zespołowy kolega, Dani Sordo, który wciąż czeka na pierwszą wygraną w MŚ.
Sytuacja jest o tyle ciekawa, że po katastrofalnym występie w Nowej Zelandii zespół Forda jest tak zdeterminowany aby pokonać Citroena, jak nigdy dotąd. Rewanżem odgraża się każdy członek zespołu spod znaku błękitnego owalu, łącznie z jego szefem, Malcolmem Wilsonem. W kontekście próby przerwania serii Loeba niebagatelne znaczenie ma obecność Duvala w drugim fabrycznym Focusie WRC. Mikko Hirvonen spędził z nowym kolegą aż 6 dni testach doszkalając się z techniki jazdy na asfalcie także podczas wizyty na torze wyścigowym.
Mały przedsmak nadchodzących emocji dadzą nam wyniki odcinka testowego rozgrywanego w czwartek dopołudnia. Poważne ściganie, czyli OS 1 Rajdu Katalonii, zacznie się w piątek rano.
Rajd Katalonii - równe, szybkie i gładkie asfalty oraz tysiące kibiców przy trasieTakie scenerie nie mobilizują do wciśnięcia gazu na Rajdzie Korsyki
44. Rally RACC Catalunya-Costa Daurada, bo tak brzmi oficjalna nazwa rajdu, to 12 runda sezonu, choć w kontekście mogących się rozstrzygnąć już w ciągu dwóch kolejnych weekendów losów rywalizacji o tytuł mistrza świata lepszym określeniem będzie - czwarta od końca (finał na szutrach w Japonii i Wielkiej Brytanii).Hiszpańska runda WRC, zgodnie z modelem przyjętym od 2005 r., odbędzie się w całości na obszarze leżącym na południe od Barcelony, tytułowym wybrzeżu Costa Daurada. Gospodarzem wszystkich obiektów rajdu jest miasto Salou, oddalone o 110 km od stolicy Katalonii.
Trasa, o łącznej długości 1313,99 km, przebiega w górzystym interiorze półwyspu, w zasięgu 30 km na północ od Salou. Walka rozegra się na 18 odcinkach specjalnych, liczących łącznie 353,62 km, ułożonych w trzy pętle - piątkową, sobotnią i niedzielną - każda po trzy odcinki przejeżdżane dwukrotnie. Oesy (9 różnych) zmodyfikowano w stosunku do ubiegłorocznych, dodając 45 km nowych tras.
Ustawienia samochodów stosowane w Katalonii na niewiele zdadzą się tydzień później podczas ekspresowego objeżdżania wyspy Napoleona, gdzie zawodnicy spotkają znacznie więcej nierówności i dziur w asfalcie. Kiedyś na czas rajdu zamykano niemal wszystkie drogi na Korsyce (łącznie z dojazdówkami) ale od kiedy rajdy się bardzo kompaktowe, cała trasa mieści się na południowej części wyspy.
Podobne listy zgłoszeń rajdów Katalonii i Korsyki liczą odpowiednio 79 i 80 zgłoszeń oraz 27 i 25 samochodów WRC. Najistotniejsze jest to, że w obu rajdach Subaru wystawi trzecią Imprezę WRC dla Brice Tirabassiego, a fabryczny kierowca Jari-Matti Latvala i Francois Duval z zespołu Stobarta zamienią się Focusami.
Obie asfaltowe imprezy łączy także to, że są rundami Mistrzostw Świata Juniorów JWRC, co oznacza, iż będziemy śledzić konfrontację Michała Kościuszki, czwartego na 2 rundy przed końcem rozgrywek, z liderem klasyfikacji, Sebastienem Ogierem.
Absolutnym faworytem nr 1 jest Sebastien Loeb - niepokonany w trzech ostatnich tegorocznych rajdach, a także od trzech lat najszybszy w Hiszpanii i na Korsyce, choć niespodziankę na własnym terenie może sprawić również jego zespołowy kolega, Dani Sordo, który wciąż czeka na pierwszą wygraną w MŚ.
Sytuacja jest o tyle ciekawa, że po katastrofalnym występie w Nowej Zelandii zespół Forda jest tak zdeterminowany aby pokonać Citroena, jak nigdy dotąd. Rewanżem odgraża się każdy członek zespołu spod znaku błękitnego owalu, łącznie z jego szefem, Malcolmem Wilsonem. W kontekście próby przerwania serii Loeba niebagatelne znaczenie ma obecność Duvala w drugim fabrycznym Focusie WRC. Mikko Hirvonen spędził z nowym kolegą aż 6 dni testach doszkalając się z techniki jazdy na asfalcie także podczas wizyty na torze wyścigowym.
Mały przedsmak nadchodzących emocji dadzą nam wyniki odcinka testowego rozgrywanego w czwartek dopołudnia. Poważne ściganie, czyli OS 1 Rajdu Katalonii, zacznie się w piątek rano.
V10.pl fot. DPP, SWRT.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Rajd Katalonii i Rajd Korsyki - 2 tygodnie tylko po "czarnym"
Podobne: Rajd Katalonii i Rajd Korsyki - 2 tygodnie tylko po "czarnym"
Sordo i Neuville w pierwszym zespole Hyundaia w Katalonii »
Rajd Korsyki: Poranny OS4 anulowany! »
Pokaz mistrzowskiej jazdy króla asfaltów... »
Subaru potwierdza trzecią Imprezę na asfaltach »
Podobne galerie: Rajd Katalonii i Rajd Korsyki - 2 tygodnie tylko po "czarnym"
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć