Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Rajd Irlandii: Ślisko, kręto i nierówno

Rajd Irlandii: Ślisko, kręto i nierówno

2009-01-29 - Ł. Lach     Tagi: Rajd Irlandii
Rajd Irlandii wraca do mistrzostw świata po rocznej przerwie i jest jedną z dwóch asfaltowych rund tegorocznego serialu. Rajd będzie rozgrywany na tych samych terenach, co w 2007 roku. Bazą będzie miasto Sligo w Republice Irlandii, ale kierowcy odwiedzą też OS-y położone w Irlandii Północnej.
Rajd Irlandii dopiero po raz drugi gości w kalendarzu RMŚ. Poprzednia edycja odbyła się w 2007 roku. Sebastien Loeb i Dani Sordo dali wtedy Citroenowi podwójne zwycięstwo, ale sukces świetowano także w Fordzie. Po wypadku Marcusa Gronholma Mikko Hirvonen dowiózł do mety 4. miejsce i Ford został mistrzem.
W tym roku Citroen i Ford są jedynymi fabryczymi zespołami ścigającymi się w cyklu WRC. Na stracie nie stanie Subaru i Suzuki, a Irlandię opuści także Petter Solberg, piąty przed dwoma laty.

Irlandzkie asfalty są bardzo nietypowe. Trasę rajdu wytyczono na krętych, nierównych drogach o często zmieniającej się nawierzchni i charakterystyce, często bardzo wąskich, niekiedy niewiele szerszych od samochodu. Fragmenty dróg na co dzień używane przez miejscowych farmerów, będą prawdopodobnie mocno zanieczyszczone.
Pod koniec stycznia bardzo prawdopodobne są opady deszczu, przez co drogi mogą stać się jeszcze bardziej śliskie. W takich warunkach samochód o ustawieniach podobnych do stosowanych na szutrach może spisywać się lepiej, niż pojazd w typowo asfaltowej specyfikacji. Nie można wykluczyć, że miejscami na trasach pojawi się śnieg i lód.

Pirelli przygotowało na Rajd Irlandii dwa typy opon. Przepisy pozwalają na stosowanie tylko jednego wzoru bieżnika podczas rajdu, jednak w Irlandii postanowiono odstąpić od tej reguły ze względu na możliwość pojawienia się na trasie śniegu i lodu.

Asfaltowe Pirelli PZero będą dostępne w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki, a w przypadku opadów śniegu, lub zalegającego na trasie lodu, kierowcy mogą wybrać opony Pirelli Sottozero ‘Monte Carlo’. Każdemu kierowcy przydzielono po 42 opony PZero, z których maksymalnie 16 można wymienić na Sottozero. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

W czwartek odbędzie się uroczysty start na zamku Enniskillen, a w piątek zawodnicy spędzą na trasie rajdu 15 godzin, pokonując OS-y o łącznej długości aż 164,53 km. Pierwszego dnia rajdu kierowcy będą rywalizować w górzystych okolicach Leitrim i Cavan w Republice Irlandii, a po południu przejadą do Irlandii Północnej, aby stanąć na starcie dwóch nocnych OS-ów.

W sobotę rywalizacja przeniesie się na wąskie, wiejskie drogi w okolicach Enniskillen w Irlandii Północnej. W niedzielę zaplanowano nowy OS prowadzący ulicami miasta Donegal, który będzie transmitowany na żywo w telewizji. Załogi pokonają podczas rajdu 19 OS-ów o łącznej długości 366,75km. Całkowita długość rajdu wyniesie 1405,99 km.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Rajd Irlandii: Ślisko, kręto i nierówno

Rajd Irlandii: Ślisko, kręto i nierówno
Skoczek120 2009-01-29 11:09
Już nie mogę się doczekac!!!
Rajd Irlandii: Ślisko, kręto i nierówno
agent 2009-01-29 15:15
"W tym roku Citroen i Subaru są jedynymi fabryczymi zespołami ścigającymi się cyklu WRC." Chyba raczej Citroen i Ford...