Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Rajd Akropolu - Gronholm: "To moja wielka szansa"

Rajd Akropolu - Gronholm: "To moja wielka szansa"

2007-05-30 - Ł. Lach     Tagi:
Po trzecim w tym sezonie zwycięstwie odniesionym na Sardynii, zespół BP-Ford World Rally Team przenosi się do Grecji, aby bronić pozycji lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych oraz kierowców, w ósmej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA - Rajdzie Akropolu (31 maja - 3 czerwca). Impreza uznawana jest za najtrudniejszą w całym serialu. Po pokonaniu niezwykle trudnej, skalistej, usianej kamieniami i najeżonej trudnościami trasy w ekstremalnie wysokich temperaturach, kierowcy i zespoły udadzą się na zasłużony dwumiesięczny odpoczynek podczas letniej przerwy w mistrzostwach.
Ford Focus RS WRC jest rekordzistą ostatnich edycji Rajdu Akropolu, gdzie aby odnieść sukces niezbędne jest połączenie wyjątkowej wytrzymałości, niezawodności i szybkości. Pięć wygranych w ciągu ostatnich siedmiu sezonów, łącznie z zeszłorocznym zwycięstwem obecnych liderów mistrzostw, Marcusa Gronholma i Timo Rautiainena sprawia, że Forda Focus RS można śmiało uznać za samochód wręcz stworzony do walki na wymagających greckich OS-ach.

Podwójne zwycięstwo załóg Forda w Rajdzie Sardynii pozwoliło zespołowi BP-Ford na umocnienie się na pozycji lidera i powiększenie przewagi nad rywalami w klasyfikacji zespołów fabrycznych do 21 punktów. Dwukrotny mistrz świata, Marcus Gronholm jest liderem klasyfikacji kierowców. 39-letni Fin może pochwalić się 7-punktową przewagą nad drugim zawodnikiem w tabeli.
Szutrowe OS-y Rajdu Akropolu mają opinię wyjątkowo wymagających. Samochody muszą wytrzymać najtrudniejsze przeszkody, poczynając od niezliczonych dziur w drogach i luźnych kamieni, a kończąc na skalnym podłożu dróg, na których rozgrywany jest rajd. Temperatury przekraczające zwykle 30°C stawiają wyjątkowo trudne zadanie przed układami chłodzenia silników i skrzyń biegów. Z tych względów Rajd Akropolu ma reputację najtrudniejszej rundy mistrzostw.

Rajd nie jest łatwy także dla załóg. Ze względu na słabą wentylację samochodów, w ich wnętrzach panują bardzo wysokie temperatury. W takich warunkach niezwykle ważną rolę odgrywa kondycja fizyczna zawodników. Częste uzupełnianie płynów jest niezbędne do uniknięcia odwodnienia organizmu i pomaga kierowcom i pilotom przetrwać najdłuższe OS-y.

Marcus Gronholm przygotowuje się do swojego dziewiątego występu w Rajdzie Akropolu. Drugie w tym sezonie zwycięstwo odniesione we Włoszech dodało mu wiary we własne siły. „Wygrana na Sardynii pozwoliła mi powrócić na pozycję lidera mistrzostw. W dwóch kolejnych rajdach mam realne szanse na zwiększenie przewagi. W Rajdzie Akropolu zawsze Fordy zajmowały wysokie pozycje, a pierwsza impreza po letniej przerwie, Rajd Finlandii to mój domowy rajd. To moja wielka szansa.”

„W Grecji czeka nas wyjątkowo trudny rajd, zarówno dla załóg, jak i samochodów. Podczas naszych testów w tym tygodniu było zimno, błotniście i mokro. Prognozy przewidują, że w trakcie rajdu będzie cieplej i bezdeszczowo, jednak w zacienionych partiach, gdzie nawierzchnia często jest gliniasta, niektóre miejsca mogą pozostać błotniste. Takie warunki rzadko zdarzają się w Grecji. Wierzę w swoje możliwości. Chcę nawiązać wyrównaną walkę z Loebem, tak jak we Włoszech” dodał Gronholm.

Hirvonen jest trzeci w klasyfikacji kierowców, a od drugiego miejsca dzielą go zaledwie cztery punkty. 26-letni Fin na mecie Rajdu Sardynii po raz piąty w tym sezonie stanął na podium, a na wielu odcinkach uzyskiwał czasy podobne do wyników Marcusa Gronholma i Sebastiena Loeba. „To było jednym z moich celów we Włoszech. Chcę utrzymać to tempo w Grecji. Podczas, gdy Marcus i Sebastien walczą o zwycięstwo, ja chcę być jak najbliżej nich” powiedział Hirvonen.

„Trasa zeszłorocznego Rajdu Akropolu była niezwykle wyboista. W tym roku musimy być przygotowani na podobne warunki. Trasy OS-ów były kamieniste i pełne kolein. Jeśli w tym roku będzie podobnie, może to być prawdziwa szkoła przetrwania dla samochodu. Na najbardziej nierównych sekcjach należałoby w zasadzie nieco odpuścić, jednak obecnie czołówka jeździ takim tempem, że nie można sobie na to pozwolić. Cały czas trzeba jechać z pedałem gazu w podłodze. Na szczęście nasz Ford Focus RS WRC jest wyjątkowo wytrzymałym samochodem, więc nie mam poważniejszych obaw przed startem” dodał Hirvonen.



źródło: Ford

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Rajd Akropolu - Gronholm: "To moja wielka szansa"

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit