Rajd Akropolu - Gronholm: "To moja wielka szansa"
2007-05-30 - Ł. Lach Tagi:
Po trzecim w tym sezonie zwycięstwie odniesionym na Sardynii, zespół BP-Ford World Rally Team przenosi się do Grecji, aby bronić pozycji lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych oraz kierowców, w ósmej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA - Rajdzie Akropolu (31 maja - 3 czerwca). Impreza uznawana jest za najtrudniejszą w całym serialu. Po pokonaniu niezwykle trudnej, skalistej, usianej kamieniami i najeżonej trudnościami trasy w ekstremalnie wysokich temperaturach, kierowcy i zespoły udadzą się na zasłużony dwumiesięczny odpoczynek podczas letniej przerwy w mistrzostwach.
Ford Focus RS WRC jest rekordzistą ostatnich edycji Rajdu Akropolu, gdzie aby odnieść sukces niezbędne jest połączenie wyjątkowej wytrzymałości, niezawodności i szybkości. Pięć wygranych w ciągu ostatnich siedmiu sezonów, łącznie z zeszłorocznym zwycięstwem obecnych liderów mistrzostw, Marcusa Gronholma i Timo Rautiainena sprawia, że Forda Focus RS można śmiało uznać za samochód wręcz stworzony do walki na wymagających greckich OS-ach.
Podwójne zwycięstwo załóg Forda w Rajdzie Sardynii pozwoliło zespołowi BP-Ford na umocnienie się na pozycji lidera i powiększenie przewagi nad rywalami w klasyfikacji zespołów fabrycznych do 21 punktów. Dwukrotny mistrz świata, Marcus Gronholm jest liderem klasyfikacji kierowców. 39-letni Fin może pochwalić się 7-punktową przewagą nad drugim zawodnikiem w tabeli.
Szutrowe OS-y Rajdu Akropolu mają opinię wyjątkowo wymagających. Samochody muszą wytrzymać najtrudniejsze przeszkody, poczynając od niezliczonych dziur w drogach i luźnych kamieni, a kończąc na skalnym podłożu dróg, na których rozgrywany jest rajd. Temperatury przekraczające zwykle 30°C stawiają wyjątkowo trudne zadanie przed układami chłodzenia silników i skrzyń biegów. Z tych względów Rajd Akropolu ma reputację najtrudniejszej rundy mistrzostw.
Rajd nie jest łatwy także dla załóg. Ze względu na słabą wentylację samochodów, w ich wnętrzach panują bardzo wysokie temperatury. W takich warunkach niezwykle ważną rolę odgrywa kondycja fizyczna zawodników. Częste uzupełnianie płynów jest niezbędne do uniknięcia odwodnienia organizmu i pomaga kierowcom i pilotom przetrwać najdłuższe OS-y.
Marcus Gronholm przygotowuje się do swojego dziewiątego występu w Rajdzie Akropolu. Drugie w tym sezonie zwycięstwo odniesione we Włoszech dodało mu wiary we własne siły. „Wygrana na Sardynii pozwoliła mi powrócić na pozycję lidera mistrzostw. W dwóch kolejnych rajdach mam realne szanse na zwiększenie przewagi. W Rajdzie Akropolu zawsze Fordy zajmowały wysokie pozycje, a pierwsza impreza po letniej przerwie, Rajd Finlandii to mój domowy rajd. To moja wielka szansa.”
„W Grecji czeka nas wyjątkowo trudny rajd, zarówno dla załóg, jak i samochodów. Podczas naszych testów w tym tygodniu było zimno, błotniście i mokro. Prognozy przewidują, że w trakcie rajdu będzie cieplej i bezdeszczowo, jednak w zacienionych partiach, gdzie nawierzchnia często jest gliniasta, niektóre miejsca mogą pozostać błotniste. Takie warunki rzadko zdarzają się w Grecji. Wierzę w swoje możliwości. Chcę nawiązać wyrównaną walkę z Loebem, tak jak we Włoszech” dodał Gronholm.
Hirvonen jest trzeci w klasyfikacji kierowców, a od drugiego miejsca dzielą go zaledwie cztery punkty. 26-letni Fin na mecie Rajdu Sardynii po raz piąty w tym sezonie stanął na podium, a na wielu odcinkach uzyskiwał czasy podobne do wyników Marcusa Gronholma i Sebastiena Loeba. „To było jednym z moich celów we Włoszech. Chcę utrzymać to tempo w Grecji. Podczas, gdy Marcus i Sebastien walczą o zwycięstwo, ja chcę być jak najbliżej nich” powiedział Hirvonen.
„Trasa zeszłorocznego Rajdu Akropolu była niezwykle wyboista. W tym roku musimy być przygotowani na podobne warunki. Trasy OS-ów były kamieniste i pełne kolein. Jeśli w tym roku będzie podobnie, może to być prawdziwa szkoła przetrwania dla samochodu. Na najbardziej nierównych sekcjach należałoby w zasadzie nieco odpuścić, jednak obecnie czołówka jeździ takim tempem, że nie można sobie na to pozwolić. Cały czas trzeba jechać z pedałem gazu w podłodze. Na szczęście nasz Ford Focus RS WRC jest wyjątkowo wytrzymałym samochodem, więc nie mam poważniejszych obaw przed startem” dodał Hirvonen.
Podwójne zwycięstwo załóg Forda w Rajdzie Sardynii pozwoliło zespołowi BP-Ford na umocnienie się na pozycji lidera i powiększenie przewagi nad rywalami w klasyfikacji zespołów fabrycznych do 21 punktów. Dwukrotny mistrz świata, Marcus Gronholm jest liderem klasyfikacji kierowców. 39-letni Fin może pochwalić się 7-punktową przewagą nad drugim zawodnikiem w tabeli.
Rajd nie jest łatwy także dla załóg. Ze względu na słabą wentylację samochodów, w ich wnętrzach panują bardzo wysokie temperatury. W takich warunkach niezwykle ważną rolę odgrywa kondycja fizyczna zawodników. Częste uzupełnianie płynów jest niezbędne do uniknięcia odwodnienia organizmu i pomaga kierowcom i pilotom przetrwać najdłuższe OS-y.
Marcus Gronholm przygotowuje się do swojego dziewiątego występu w Rajdzie Akropolu. Drugie w tym sezonie zwycięstwo odniesione we Włoszech dodało mu wiary we własne siły. „Wygrana na Sardynii pozwoliła mi powrócić na pozycję lidera mistrzostw. W dwóch kolejnych rajdach mam realne szanse na zwiększenie przewagi. W Rajdzie Akropolu zawsze Fordy zajmowały wysokie pozycje, a pierwsza impreza po letniej przerwie, Rajd Finlandii to mój domowy rajd. To moja wielka szansa.”
„W Grecji czeka nas wyjątkowo trudny rajd, zarówno dla załóg, jak i samochodów. Podczas naszych testów w tym tygodniu było zimno, błotniście i mokro. Prognozy przewidują, że w trakcie rajdu będzie cieplej i bezdeszczowo, jednak w zacienionych partiach, gdzie nawierzchnia często jest gliniasta, niektóre miejsca mogą pozostać błotniste. Takie warunki rzadko zdarzają się w Grecji. Wierzę w swoje możliwości. Chcę nawiązać wyrównaną walkę z Loebem, tak jak we Włoszech” dodał Gronholm.
Hirvonen jest trzeci w klasyfikacji kierowców, a od drugiego miejsca dzielą go zaledwie cztery punkty. 26-letni Fin na mecie Rajdu Sardynii po raz piąty w tym sezonie stanął na podium, a na wielu odcinkach uzyskiwał czasy podobne do wyników Marcusa Gronholma i Sebastiena Loeba. „To było jednym z moich celów we Włoszech. Chcę utrzymać to tempo w Grecji. Podczas, gdy Marcus i Sebastien walczą o zwycięstwo, ja chcę być jak najbliżej nich” powiedział Hirvonen.
„Trasa zeszłorocznego Rajdu Akropolu była niezwykle wyboista. W tym roku musimy być przygotowani na podobne warunki. Trasy OS-ów były kamieniste i pełne kolein. Jeśli w tym roku będzie podobnie, może to być prawdziwa szkoła przetrwania dla samochodu. Na najbardziej nierównych sekcjach należałoby w zasadzie nieco odpuścić, jednak obecnie czołówka jeździ takim tempem, że nie można sobie na to pozwolić. Cały czas trzeba jechać z pedałem gazu w podłodze. Na szczęście nasz Ford Focus RS WRC jest wyjątkowo wytrzymałym samochodem, więc nie mam poważniejszych obaw przed startem” dodał Hirvonen.
źródło: Ford
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Rajd Akropolu - Gronholm: "To moja wielka szansa"
Galerie zdjęć
Newsletter