
Peugeot 306 Maxi
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Homologowany 1-ego kwietnia 1994, samochód swój pierwszy rajd zaliczył w Mistrzostwach Francji 1995 (Rajd Alzacji), a za kierownicą zasiadł Gilles Panizzi.
W mistrzostwach Świata najpierw samochód zaprezentowali kierowcy prywatni tacy jak Adruzilo Lopes czy Pierre Colard, a dopiero w roku 1997 pojawił się zespół fabryczny Peugeota. Debiutancki start (Rajd Katalonii) zakończył się bardzo dobrym wynikiem, Panizzi zajął najniższy stopień podium, a Francois Delecour dojechał na miejscu 5 (później został zdyskwalifikowany). Podobnie zakończyła się następna eliminacja Rajd Korsyki, były kierowca autobusów Delecour był już tuż za swoim kolegą z zespołu. Sezon 1998 zaczął się mało optymistycznie, lecz na mokrych i oblodzonych trasach rajdu Monte-Carlo nie należało się spodziewać oszałamiających wyników. Ponieważ występy z racji samochodu napędzanego tylko na jedną oś ograniczone były do rund asfaltowych, więc Francuzi mieli niewiele szans na pokazanie swoich możliwości. Mimo to udało się osiągnąć doskonałe 2 miejsce podczas rajdu Korsyki. Francois Delecour stracił 27 sekund do zwycięskiego Colina Mcrae w Imprezie WRC. Zespół pojawił się jeszcze tylko raz i zakończył sezon 5 miejscem Panizziego na Rajdzie San Remo. W latach następnych Peugeot 306 Maxi był obeny na odcinkach mistrzostw Świata już tylko dzięki kierowcom prywatnym, z racji budżetu nie mogącym mieć szans na walkę z najlepszymi.
Mimo bardzo małej liczby startów samochód został doskonale zapamiętany przez kibiców, szczególnie w jego charakterystycznym biało-niebiesko-czerwonym malowaniu. Do tej pory uważany jest za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem atmosferycznym i napędem na przednią oś.
Peugeot 306 Maxi zapewnił swoim kierowcom wiele tytułów mistrzów krajowych, zarówno w kategorii F2 jak i generalnej. Mistrzostwo takimi samochodami zdobywali między innymi: Bułgar Krum Donchev, Belg Jean-Pierre Vandevauwer, Francuz Gilles Panizzi, Portuglczyk Adruzilo Lopes.
W mistrzostwach Polski mogliśmy oglądać ten samochód podczas sezonu 2004. Krzysztof Tercjak sprowadził swój egzemplarz z duńskiego Pilgaard Motorsport i wystartował w Rajdzie Elmot. Niestety na jednym z oesów samochód zakończył rajd uderzeniem w betonowy słupek i lądowaniem w strumyku.Tego samego roku na Rajdzie Polski Luca Pedersoli obalił pewne mity i udowodnił, że konstrukcja nie jest jeszcze na tyle przestarzała, żeby uniemożliwiać wygrywanie z samochodami współczesnymi.
W mistrzostwach Świata najpierw samochód zaprezentowali kierowcy prywatni tacy jak Adruzilo Lopes czy Pierre Colard, a dopiero w roku 1997 pojawił się zespół fabryczny Peugeota. Debiutancki start (Rajd Katalonii) zakończył się bardzo dobrym wynikiem, Panizzi zajął najniższy stopień podium, a Francois Delecour dojechał na miejscu 5 (później został zdyskwalifikowany). Podobnie zakończyła się następna eliminacja Rajd Korsyki, były kierowca autobusów Delecour był już tuż za swoim kolegą z zespołu. Sezon 1998 zaczął się mało optymistycznie, lecz na mokrych i oblodzonych trasach rajdu Monte-Carlo nie należało się spodziewać oszałamiających wyników. Ponieważ występy z racji samochodu napędzanego tylko na jedną oś ograniczone były do rund asfaltowych, więc Francuzi mieli niewiele szans na pokazanie swoich możliwości. Mimo to udało się osiągnąć doskonałe 2 miejsce podczas rajdu Korsyki. Francois Delecour stracił 27 sekund do zwycięskiego Colina Mcrae w Imprezie WRC. Zespół pojawił się jeszcze tylko raz i zakończył sezon 5 miejscem Panizziego na Rajdzie San Remo. W latach następnych Peugeot 306 Maxi był obeny na odcinkach mistrzostw Świata już tylko dzięki kierowcom prywatnym, z racji budżetu nie mogącym mieć szans na walkę z najlepszymi.
Mimo bardzo małej liczby startów samochód został doskonale zapamiętany przez kibiców, szczególnie w jego charakterystycznym biało-niebiesko-czerwonym malowaniu. Do tej pory uważany jest za jeden z najlepszych samochodów z silnikiem atmosferycznym i napędem na przednią oś.
W mistrzostwach Polski mogliśmy oglądać ten samochód podczas sezonu 2004. Krzysztof Tercjak sprowadził swój egzemplarz z duńskiego Pilgaard Motorsport i wystartował w Rajdzie Elmot. Niestety na jednym z oesów samochód zakończył rajd uderzeniem w betonowy słupek i lądowaniem w strumyku.Tego samego roku na Rajdzie Polski Luca Pedersoli obalił pewne mity i udowodnił, że konstrukcja nie jest jeszcze na tyle przestarzała, żeby uniemożliwiać wygrywanie z samochodami współczesnymi.
Peugeot 306 Maxi Evo II | |
---|---|
Peugeot 306 Maxi Evo II - Silnik | |
Wykonanie | XU10J4, 4-cylindry, 16-zaworów, DOHC, umieszczony poprzecznie |
Pojemność | 1998 cc |
Średnica tłoka | 86 mm |
Skok tłoka | 86 mm |
Moc | 296 KM przy 8900 obr/min |
Moment obrotowy | 265 Nm przy 6000 obr/min |
Peugeot 306 Maxi Evo II - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały napęd na przednią oś |
Skrzynia biegów | X-Track, 6 przełożeniowa |
Sprzęgło | węglowe trójtarczowe |
Dyferencjał przedni |
mechaniczny |
Peugeot 306 Maxi Evo II - Zawieszenie | |
Przód / tył | McPherson |
Opony | Michelin 20 x 65 x 17" (asfalt) |
Felgi | Speedline 8 x 17" (asfalt) |
Peugeot 306 Maxi Evo II - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | Brembo, tarcze o średnicy 355 mm / 288 mm |
Szuter: przód / tył | Brembo, tarcze o średnicy 300 mm / 288 mm |
Peugeot 306 Maxi Evo II - Wymiary | |
Długość | 3995 mm |
Szerokość | 1835 mm |
Wysokość | 1330 mm |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Waga | 960kg |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Peugeot 306 Maxi
Newsletter
Galerie zdjęć