Rajdy  »  Mistrzostwa Polski  »  Aktualności  »  Mitsubishi Lancer Evo X RS - baza pod N-grupę już w salonach
Mitsubishi Lancer Evo X RS

Mitsubishi Lancer Evo X RS - baza pod N-grupę już w salonach

2008-09-25 - Ł. Lach     Tagi: Mitsubishi, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Lancer Evolution
Był już wypasiony MR ze skrzynią TC-SST, był GSR w wersji GT 350 KM i 295-konnej z pięciobiegowym manulem. Teraz Mitsuishi stawia kropkę nad "i" wypuszczając do polskich salonów najbardziej hardcorowego (czytaj: najbiedniej wyposażonego) Lancera Evolution - wersję RS, która wielu stajniom rajdowym posłuże za bazdę do budowy N-grupowej radówki.
Mitsubishi Lancer Evo X RSMitsubishi Lancer Evo X RS
Przypomnijmy, że Lancer Evo X posiada nowy silnik i oparty jest o nową płytę podłogową. Jest on wynikiem doświadczeń zdobytych podczas startów na odcinkach specjalnych poprzednich dziewięciu ewolucji. Rezultatem prac rozwojowych prowadzonych od początku 2007 roku przez Mitsubishi Motors i Ralliart INC. jest samochód homologowany przez FIA w grupie N.

Za 115 tyś. zł (cena MR'a to 190 tyś) dostajemy samochód z genialnym napędem na cztery koła, aktywnym centralnym dyferencjałem, 2-litrowym turbodoładowanym motorem o mocy 295 KM i ręczną, pięciobiegową skrzynię biegów. A co we wnętrzu? Biedne, bo po co płacić za coś, co jest ciężkie i za chwilę i tak pójdzie do kosza, na rzecz kubełkowych foteli, szelkowych pasów i klatki bezpieczeństwa.
Silnik

Nowy silnik 4B11 był badany na hamowni silnikowej. Ma on osiągi bardzo zbliżone do silnika 4G63, chociaż przy każdej prędkości obrotowej występują drobne różnice. Silnik 4G63 był dopracowywany przez wiele lat, podczas gdy 4B11 został opracowany w wersji dostosowanej do startów w grupie N w czasie krótszym, niż rok. Można założyć, że silnik 4B11 będzie z czasem oferował jeszcze lepszą charakterystykę.

Klatka bezpieczeństwa

Nowy Evolution może być wyposażony w klatkę bezpieczeństwa skonstruowaną przy użyciu analiz komputerowych i sprawdzoną w laboratoryjnych testach stanowiskowych (Mitsubishi Ralliart Inc). Przy jej konstruowaniu uwzględniono opinie użytkowników poprzedniej generacji modelu Evolution. Klatkę można scharakteryzować następująco:
- dostosowanie do nowych regulaminów
- większa sztywność, większe bezpieczeństwo
- łatwiejszy montaż
- niżej położony środek ciężkości

Sztywność nadwozia

Sztywność szkieletu nadwozia nowego Evolution już teraz jest podobnie wysoka, jak w poprzedniej wersji rozwojowej samochodu grupy N. Po zainstalowaniu klatki bezpieczeństwa sztywność nadwozia nowego Evolution zbliża się do wartości osiąganej w Lancerze WRC w spec. z 2005 roku. Tak duży wzrost sztywności nadwozia zapewnia bardziej precyzyjną pracę zawieszenia kół.

Rozkład obciążenia osi i wysokość środka ciężkości

Nowy Evolution charakteryzuje się lepszym rozkładem ciężaru miedzy osie oraz obniżonym o 10 mm środkiem ciężkości, wszystko w porównaniu do poprzedniej wersji rozwojowej Evolution.

Kiedy nastąpi zmiana warty i nieśmiertelnego Evo IX zastąpi "Dziesiątka"? Debiutu rajdówki na polskich odcinkach specjalnych należy spodziewać się nie wcześniej niż na początku sezonu 2009. Dotychczasowe starty Evo X w europejskich rajdach trzeba trakować jedynie jako ciekawostkę ponieważ wiele elementów pochodziło z seryjnego RS'a. Seryjnego Evo X oglądaliśmy już także Polsce, jako zerówkę na Rajdzie Wisły, z Dariuszem Polońskim za kierownicą.

Specyfikacja wyposażenia Mitsubishi Lancer Evolution RS »»»



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mitsubishi Lancer Evo X RS - baza pod N-grupę już w salonach