Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Aktualności  »  Mitsubishi Lancer Evo X
Mitsubishi Lancer Evo X

Mitsubishi Lancer Evo X

2007-01-12 - R. Branson     Tagi:

Nadchodzi nowa "baza" pod rajdówki grupy N. W Detroit Mitsubishi Motors przedstawia zarys tego, czym będzie następny supersamochód koncernu, zupełnie nowy Lancer Evolution. Zastosowany w tym modelu silnik o wysokich osiągach, niezrównane prowadzenie oraz agresywne linie pozostają w zgodzie z niezaprzeczalnymi sportowymi referencjami firmy Mitsubishi i na pewno zwrócą uwagę entuzjastów na całym świecie. Prototype X pokazuje również różnorodność rodziny Lancera, rozciągającą się od podstawowego modelu (z silnikiem o poj. 1,5 litra w Europie), aż do całkowicie nowego Lancera Evolution - wieńczącego gamę supersamochodu.

Mitsubishi Lancer Evo XMitsubishi Lancer Evo X

Lancer Evolution, potomek Lancera 1600GSR z lat 70-tych i Lancera EX2000 Turbo z lat 80-tych, stworzył swój wizerunek udoskonalając każdą generację od 1992 roku. (Lancer Evolution VIII był pierwszym, w pełni przystosowanym do oficjalnej sprzedaży na rynkach europejskich).

Jak pokazuje Prototype X, Lancer Evolution wykona niedługo być może największy skok w swoich możliwościach pomiędzy dwoma następującymi po sobie modelami. Następny Lancer Evolution będzie oferował znaczącą poprawę rozwiązań technologicznych oraz w dynamice prowadzenia, przy zachowaniu emocjonujących osiągów turbodoładowanego silnika, które uczyniły ten model światową legendą.

Mitsubishi Lancer Evo XMitsubishi Lancer Evo X
Mimo że jest wyraźnie oparty na nowym Lancerze, ma jego charakterystyczny „grill” przypominający paszczę rekina, Prototype X różni się przodem, tylnymi błotnikami i pokrywą bagażnika. By nie pozostawić wątpliwości co do osiągów, Prototype X prezentuje się zgodnie ze swoją rolą, jest wyposażony w kanciaste błotniki, agresywną linie pokrywy silnika ze zintegrowanym wlotem powietrza, 20-calowe koła ze stopów aluminium z ogromnymi hamulcami i kierunkowskazy w technologii LED umieszczone w lusterkach.
Wewnątrz głęboko wyprofilowane fotele są wykończone materiałem imitującym zamsz, zapewniającym doskonałe trzymanie. Elektroniczny licznik okrążeń wskazuje na aspiracje samochodu jako weekendowego pojazdu na tor, a czerwona wstążka diod LED, która okala drzwi i tablicę rozdzielczą może sugerować pomysł na tuning przyszłym klientom.Technologia dostępna dla kierowcy Prototype X jest wskazówką do tego, co będzie dostępne w następnym Lancerze Evolution. Mimo że nie wszystkie elementy projektu Prototype X trafią do pojazdu produkcyjnego, ogólny zamysł na pewno zostanie zachowany.

Silnik napędzający Prototype X i następnego Lancera Evolution to turbodoładowana wersja całkowicie nowego dwulitrowego silnika DOHC o oznaczeniu 4B11 wyposażonego w technologię MIVEC, zastosowanego w Lancerze model 2008.

Mitsubishi Lancer Evo XMitsubishi Lancer Evo X
Silnik będzie dawał największą moc z dotychczasowych modeli Lancera Evolution (ostateczne dane silnika będą podane w późniejszym terminie). Co więcej nowy Lancer Evolution będzie mniej zróżnicowany pomiędzy różnymi rynkami w stosunku do poprzednich generacji.

Nowy w pełni aluminiowy blok silnika jest o 20 kg lżejszy, niż żeliwny blok silnika 4G63 zastosowanego w dotychczasowych modelach, co poprawia rozkład mas. Dodatkowo jego umiejscowienie w nadwoziu (kolektor wylotowy skierowany w stronę przegrody czołowej) pozwala na lepsze usadowienie, które umożliwia obniżenie środka ciężkości.

Mimo że blok silnika nowego Lancera Evolution jest lżejszy, został zaprojektowany od początku dla zastosowania w silniku turbodoładowanym o wysokich osiągach. Duża wytrzymałość została osiągnięta częściowo poprzez wybiegający w technologiczną przyszłość projekt bloku typu otwartego, oraz zastosowanie dużych płaszczy wodnych i dużych ilości metalu dookoła każdej z połączonych tulei cylindrów. Turbodoładowany silnik spalinowy 4B11 jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania.

Prototype X jest wyposażony w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów, obsługiwaną za pomocą magnezowych łopatek pod kierownicą, które będą dostępne w następnym Lancerze Evolution.

Nowa skrzynia będzie zapewniać błyskawiczne, uruchamiane łopatką pod kierownicą zmiany biegów zgodnie z życzeniem kierowcy, a także tryb w pełni automatyczny. Nie jest to klasyczna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną, ale raczej w pełni zautomatyzowana skrzynia manualna, podobna do tych stosowanych w najsłynniejszych modelach sportowych samochodów na świecie.

Dla zwolenników manualnej skrzyni, nowy Lancer Evolution nadal będzie oferował tradycyjną skrzynię pięciobiegową. Wraz z poprawionym momentem obrotowym silnika 4B11 skrzynia pięciobiegowa zapewni optymalne przyspieszenie.

Następny Lancer Evolution, przy zapewnienie poziomu osiągów, który przyciąga lojalnych klientów tego modelu, rozszerzy swoje dynamiczne możliwości poprzez nowy system S-AWC. Połączenie inteligentnego systemu napędu czterech kół z kontrolą stabilności, czyli S-AWC jest nowym wkładem w zaawansowaną technologię stałego napędu czterech kół po raz pierwszy wprowadzoną w nowej generacji SUVa Outlander na rok 2007.

W Prototypie X - i nadchodzącym modelu Lancera Evolution - ten system nowej generacji łączy ze sobą Aktywny Centralny Dyferencjał (ACD - Active Center Differential), tylny most z Aktywną Kontrolą Kąta Znoszenia (AYC - Active Yaw Control) i Aktywną Kontrolę Uślizgu (ASC - Active Skid Control). Tylny mechanizm różnicowy AYC nie był nigdy oferowany w Lancerze Evolution sprzedawanym na rynku USA.

Połączenie wszystkich tych technologii pomoże Lancerowi Evolution wykorzystać optymalnie jego godny uwagi moment obrotowy i zarazem zapewnić najwyższy poziom możliwości dynamicznych i stabilności, jakie były kiedykolwiek dostępne w tym modelu. Zarazem nowa technologia zapewni jeszcze większe wrażenia z jazdy, cenione przez klientów tego modelu.

Następny Lancer Evolution jest po raz kolejny wyposażony w unikatowy system zawieszenia, w którym stalowe wytłoczki standardowego Lancera zostały zastąpione sprawdzonymi w sporcie elementami z kutego aluminium. W związku z wysoką sztywnością nowej płyty podłogowej zawieszenie „Evo” może być ustawione tak, by zapewnić bardziej sprężystą i stabilną jazdę bez pogorszenia osiągów i prowadzenia - cech, które są oczekiwane od prawdziwego światowej klasy sportowego sedana.

Obok tak ekscytujących osiągów Mitsubishi może też wyposażyć nadchodzącego Lancera Evolution w elementy zdecydowanie poprawiające jego przydatność w codziennej eksploatacji. Technologie wprowadzone w nowym Outlanderze i Lancerze będą również oferowane w Lancerze Evolution, w tym 650-watowy system audio Rockford-Fosgate®, system nawigacji z HDD i serwerem muzyki, Bluetooth®, przyciski sterujące na kierownicy oraz automatyczna klimatyzacja.




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mitsubishi Lancer Evo X

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit