Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Mitsubishi Lancer Evo IX
Mitsubishi Lancer Evo IX

Mitsubishi Lancer Evo IX

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi:

Pierwsze modele Lancera Evolution pojawiły się w roku 1992 i od tego czasu zaczęły się rajdowe sukcesy tego samochodu. Późniejsze ewolucje święciły triumfy zarówno w grupie A (ale tylko pod opieką zespołu fabrycznego) jak i w grupie N.

Wdziewiątej już ewolucji wprowadzono system MiVEC - zmienne fazy rozrządu, co zmniejsza zużycie paliwa i poprawia dynamikę silnika. Zmieniono także nadwozie samochodu, choć od modelu Evo VII jest to ewolucja a nie rewolucja.

Mitsubishi Lancer Evolution to odwieczny przeciwnik Subaru Imprezy. W ostatnich latach, kiedy rajdówka z silnikiem boksera przerwała hegemonię Evo, oba pojazdy są równorzędnymi rywalami, a więc wynik zależy od przysłowiowej „wkładki” łączącej kierownicę z fotelem. Warto dodać, że te samochody rajdowe występują też na innych rynkach pod malezyjską nazwą Proton i na tym kończy się ich odmienność w stosunku do oryginału. Właśnie takim „Mitsubishi” Karamjit Singh zdobył w 2002 tytuł Mistrza Świata wśród samochodów seryjnych.

Sukcesy jakie odnosili kierowcy Lancerów są równie licznie jak w przypadku Subaru Imprezy. Do najbardziej znanych postaci związanych z marką można zaliczyć m.in.: Gustavo Trellesa (zdominował grupę N w Mistrzostwach Świata w latach 1996-1999), Jesusa Purasa czy Manfreda Stohla.
W Polsce Lancer od lat stanowi najliczniejszą kategorię samochodów N4, ale ani razu nie triumfował w klasyfikacji generalnej. Po raz pierwszy w kraju nad Wisłą pojawił się wiele lat temu dzięki Wiesławowi Stecowi.


Mitsubishi Lancer Evo IX
Mitsubishi Lancer Evo IX - Silnik
Wykonanie 4G63 MIVEC (zmienne fazy rozrządu) 4-cylindrowy, 16 zaworów DOHC
Pojemność 1998 cc
Moc 280 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy 520 Nm przy 3750 obr/min
Skok tłoka
85 mm
Średnica tłoka
88 mm
TurbosprężarkaMitsubishi, zwężka 32 mm
ŚwieceNGK
Elektronika silnika
GEMS
Układ paliwowy
Mitsubishi, wtrysk wielopunktowy, zbiornik 80 litrów
Mitsubishi Lancer Evo IX - Układ napędowy
Rodzaj stały na 4 koła AWC (All-Wheel Control) + ACD (Active Central Differential)
Skrzynia biegów Ricardo, 5-cio biegowa, kłowa
Dyferencjały: przod / centralny / tył mechaniczny o ograniczonym poślizgu / aktywny / mechaniczny o ograniczonym poślizgu
Sprzęgło stalowe, suche
Mitsubishi Lancer Evo IX - Zawieszenie
Przód McPherson
Tył
McPherson
Koła: asfalt / szuter / snieg
8"x18" / 7"x15" / 5"x16"
Mitsubishi Lancer Evo IX - Hamulce
Asfalt: przód / tył Brembo, wentylowane, tarcza 355 mm / 300 mm
Szuter: przód / tył Brembo, wentylowane, tarcza 276 mm / 284 mm
Ręczny
Ralliart, hydrauliczny
Mitsubishi Lancer Evo IX - Układ kierowniczy

wspomagany
Mitsubishi Lancer Evo IX - Wymiary
Długość 4490 mm
Szerokość 1770 mm
Rozstaw osi 2625 mm
Waga 1380 kg



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mitsubishi Lancer Evo IX

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit