Mitsubishi Lancer Evo IX
Pierwsze modele Lancera Evolution pojawiły się w roku 1992 i od tego czasu zaczęły się rajdowe sukcesy tego samochodu. Późniejsze ewolucje święciły triumfy zarówno w grupie A (ale tylko pod opieką zespołu fabrycznego) jak i w grupie N.
Wdziewiątej już ewolucji wprowadzono system MiVEC - zmienne fazy rozrządu, co zmniejsza zużycie paliwa i poprawia dynamikę silnika. Zmieniono także nadwozie samochodu, choć od modelu Evo VII jest to ewolucja a nie rewolucja.
Mitsubishi Lancer Evolution to odwieczny przeciwnik Subaru Imprezy. W ostatnich latach, kiedy rajdówka z silnikiem boksera przerwała hegemonię Evo, oba pojazdy są równorzędnymi rywalami, a więc wynik zależy od przysłowiowej „wkładki” łączącej kierownicę z fotelem.
Warto dodać, że te samochody rajdowe występują też na innych rynkach pod malezyjską nazwą Proton i na tym kończy się ich odmienność w stosunku do oryginału. Właśnie takim „Mitsubishi” Karamjit Singh zdobył w 2002 tytuł Mistrza Świata wśród samochodów seryjnych.
Sukcesy jakie odnosili kierowcy Lancerów są równie licznie jak w przypadku Subaru Imprezy. Do najbardziej znanych postaci związanych z marką można zaliczyć m.in.: Gustavo Trellesa (zdominował grupę N w Mistrzostwach Świata w latach 1996-1999), Jesusa Purasa czy Manfreda Stohla.
Mitsubishi Lancer Evo IX | |
---|---|
Mitsubishi Lancer Evo IX - Silnik | |
Wykonanie | 4G63 MIVEC (zmienne fazy rozrządu) 4-cylindrowy, 16 zaworów DOHC |
Pojemność | 1998 cc |
Moc | 280 KM przy 6000 obr/min |
Moment obrotowy | 520 Nm przy 3750 obr/min |
Skok tłoka | 85 mm |
Średnica tłoka | 88 mm |
Turbosprężarka | Mitsubishi, zwężka 32 mm |
Świece | NGK |
Elektronika silnika | GEMS |
Układ paliwowy | Mitsubishi, wtrysk wielopunktowy, zbiornik 80 litrów |
Mitsubishi Lancer Evo IX - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła AWC (All-Wheel Control) + ACD (Active Central Differential) |
Skrzynia biegów | Ricardo, 5-cio biegowa, kłowa |
Dyferencjały: przod / centralny / tył | mechaniczny o ograniczonym poślizgu / aktywny / mechaniczny o ograniczonym poślizgu |
Sprzęgło | stalowe, suche |
Mitsubishi Lancer Evo IX - Zawieszenie | |
Przód | McPherson |
Tył | McPherson |
Koła: asfalt / szuter / snieg |
8"x18" / 7"x15" / 5"x16" |
Mitsubishi Lancer Evo IX - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | Brembo, wentylowane, tarcza 355 mm / 300 mm |
Szuter: przód / tył | Brembo, wentylowane, tarcza 276 mm / 284 mm |
Ręczny | Ralliart, hydrauliczny |
Mitsubishi Lancer Evo IX - Układ kierowniczy | |
wspomagany | |
Mitsubishi Lancer Evo IX - Wymiary | |
Długość | 4490 mm |
Szerokość | 1770 mm |
Rozstaw osi | 2625 mm |
Waga | 1380 kg |
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.