
Mistrzostwa Europy 1997
2007-03-15 - J. Zagórny Tagi:
Na ten sezon czekałem z niecierpliwością. Krzysztof Hołowczyc
uzbrojony w dwuletnie doświadczenia i nowy samochód miał przed sobą
jeden cel - mistrzostwo Europy.
Pierwsza runda mistrzostw, hiszpański Rajd El Corte Ingles zakończył zaledwie na szóstym miejscu, ale ta impreza od lat zdominowana jest przez miejscowych specjalistów od nawierzchni asfaltowych. O klasie hiszpańskich kierowców niech świadczy fakt, że czterokrotny mistrz świata Juha Kankkunen był tu dopiero trzeci. Następna eliminacja to włoski Rajd Piancavallo - od lat jedna z najlepiej obsadzonych i najtrudniejszych eliminacji w kalendarzu mistrzostw Europy. Szaleńczą jazdę po górskich serpentynach Hołowczyc zakończył na piątym miejscu, co później uzna za jeden ze swych największych sukcesów. W poprzednich 9 latach z zagranicznych kierowców jedynie legendarny Stig Blomqvist uplasował się wyżej - w 1988 roku był czwarty. Piąte miejsca Sivika (1992) i Baroniego (1993) to najlepsze występy zagranicznych kierowców w Piancavallo w latach dziewięćdziesiątych. Następnie przyszło łatwe zwycięstwo w bułgarskiej Albenie i niespodziewane dopiero trzecie miejsce w Rajdzie Polski.
Tytuł Mistrza Europy to największy sukces w karierze Krzysztofa Hołowczyca
Zwycięstwo w Rajdzie Polskim, ale mało startów w rajdach ME i 7 miejsce na koniec sezonu
Hołowczyc zdominował najważniejszą polską imprezę uzyskując czasy o
kilka, a nawet kilkanaście sekund lepsze niż były mistrz Europy Patrick
Snijers, ale jeden błąd spowodował prawie 5 minut straty i w efekcie
zaledwie trzecie miejsce na mecie. Następny w kolejności był Rajd
Deutschland, gdzie w przygnębiającej atmosferze (po wypadku na OS9 w
płonącym Subaru zginął pilot Armina Kremera, Sven Behling) Hołowczyc
dojechał na trzecim miejscu.
Turcja nigdy nie była zgłębiem rajdowym, Nejat Avci to jej typowy przedstawiciel
Siergiej Bałdykow, mimo bogatego sezonu ME nie oszałamiał wynikami
Trzecie miejsce Aghiniego w Rajdzie Ypres
i zwycięstwo Thiry'ego w Rajdzie Azorów jak i fakt, że obaj kierowcy
znaleźli się na liście startowej Rajdu Madery spowodował, że
mistrzostwo Europy dla Hołowczyca stanęło nagle pod znakiem zapytania.
W zespole Stomil Olszyn-Mobil1 uznano, że nie ma wyjścia i start na
Maderze jest konieczny. Pośpiech nie był jednak dobrym doradcą -
jedenaste miejsce na Maderze było największą wpadką sezonu. Hołek
zrehabilitował się jednak w stu procentach we wspaniałym stylu
wygrywając dwa szutrowe rajdy pod koniec sezonu - grecki ELPA
Halkidikis oraz Cypr. Zwłaszcza zwycięstwo na wszystkich odcinkach
specjalnych Rajdu Cypru (kilka lat później rajd ten zostanie eliminacją
mistrzostw świata) przemawiało do wyobraźni. Hołowczyc znokautował
takich kierowców jak wielokrotny mistrz Grecji Leonidas Kirkos,
wschodząca gwiazda z Finlandii Toni Gardemeister (kilka lat później
zostanie fabrycznym kierowcą Seata) czy Rosjanin Siergiej Bałdykow,
któremu rad udzielał sam Bruno Thiry. Polak poprawił aż 7 rekordów
trasy, w tym niektóre ustanowione zaledwie rok wcześniej przez Armina
Schwarza! Najgroźniejszy konkurent do mistrzowskiego tytułu Gianmarino
Zenere pogrzebał swoje szanse w Grecji, gdzie dojechał dopiero czwarty.
Włoch był przez cały sezon wyraźnie wolniejszy od Hołowczyca, a już
zupełnie odstawał od niego na szutrach i na koniec musiał się zadowolić
tytułem wicemistrza Europy.
W sezonie 1997 po raz drugi rozegrano puchar markowy Trofeo Fiat Cinquecento Sporting - Martini Europa Cup. Podobnie jak przed rokiem w
serialu wystartowało wielu obiecujących kierowców z całej Europy.
Wystarczy wymienić takie nazwiska jak Cedric Robert (późniejszy
kierowca fabryczny Peugeota), Larry Cols, Valter Ballestrero czy
Panagiotis Hatzitsopanis (późniejszy mistrz Grecji). Najlepszy z tego
grona okazał się Valter Ballestrero. Włoch rozpoczął znakomicie od
zwycięstwa w hiszpańskim El Corte Ingles. Potem nie ukończył rajów
Piancavallo i Polski (u nas najlepszy był Cedric Robert), a w
Deutschlandzie był dopiero czwarty. W drugiej połowie sezonu przyszła
jednak seria czterech zwycięstw z rzędu (Madera, Halkidiki, Antibes,
Golden Tulip), która dała Włochowi zwycięstwo w całym pucharze.
Obowiązki pilota na prawym fotelu rajdówki Ballestrero podzielili
między siebie Nicola Arena i Giovanni Bernacchini. Na drugim miejscu
uplasował się Niemiec Karl Heinz Kling, a trzeci był Arnold van der
Smeede z Holandii.
www.rallymadness.prv.pl
Pierwsza runda mistrzostw, hiszpański Rajd El Corte Ingles zakończył zaledwie na szóstym miejscu, ale ta impreza od lat zdominowana jest przez miejscowych specjalistów od nawierzchni asfaltowych. O klasie hiszpańskich kierowców niech świadczy fakt, że czterokrotny mistrz świata Juha Kankkunen był tu dopiero trzeci. Następna eliminacja to włoski Rajd Piancavallo - od lat jedna z najlepiej obsadzonych i najtrudniejszych eliminacji w kalendarzu mistrzostw Europy. Szaleńczą jazdę po górskich serpentynach Hołowczyc zakończył na piątym miejscu, co później uzna za jeden ze swych największych sukcesów. W poprzednich 9 latach z zagranicznych kierowców jedynie legendarny Stig Blomqvist uplasował się wyżej - w 1988 roku był czwarty. Piąte miejsca Sivika (1992) i Baroniego (1993) to najlepsze występy zagranicznych kierowców w Piancavallo w latach dziewięćdziesiątych. Następnie przyszło łatwe zwycięstwo w bułgarskiej Albenie i niespodziewane dopiero trzecie miejsce w Rajdzie Polski.




- Rajd El Corte Ingles (Hiszpania, współczynnik 20) - VI miejsce
- Rajd Piancavallo (Włochy, wsp. 20) - V
- Rajd Albena (Bułgaria, wsp. 20) - I
- Rajd Polski (Polska, wsp. 20) - III
- Rajd Deutschland (Niemcy, wsp. 20) - III
- Rajd Madery (Portugalia, wsp. 20) - XI
- Rajd ELPA Halkidikis (Grecja, wsp. 20) - I
- Rajd Cypru (Cypr, wsp. 20) - I
Krzysztof Hołowczyc - droga do tytułu
www.rallymadness.prv.pl
Klasyfikacja końcowa ME 1997 | |||
---|---|---|---|
1 | Krzysztof Hołowczyc | Subaru Impreza 555 | 1960 pkt |
2 | Gianmarino Zenere | Subaru Impreza 555 | 1100 |
3 | Bruno Thiry |
Ford Escort RS Cosworth / Subaru Impreza 555 | 1040 |
4 | Andrea Aghini | Toyota Celica GT-Four | 965 |
5 | Andrea Dallavilla | Subaru Impreza 555 | 850 |
6 | Siergiej Bałdykow | Ford Escort RS Cosworth | 740 |
7 | Patrick Snijers | Ford Escort WRC | 675 |
8 | Gianfranco Cunico | Ford Escort RS Cosworth | 635 |
9 | Matthias Kahle | Toyota Celica GT-Four | 620 |
10 | Jesus Puras | Citroen ZX 16V | 600 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Mistrzostwa Europy 1997
Galerie zdjęć
Newsletter