Mistrzostwa Europy 1996
2007-03-07 - J. Zagórny Tagi:
Kandydatów do mistrzostwa Europy było wielu. Program startów w cyklu
"dwudziestek" zapowiadali między innymi aktualny mistrz Europy Enrico
Bertone (tym razem w Fordzie Escorcie RS Cosworth), Francuz Yves Loubet
(mistrz Europy z roku 1989, również w Fordzie Escorcie RS Cosworth),
były mistrz Austrii Kurt Goettlicher (także Ford Escort) i oczywiście
Krzysztof Hołowczyc w Toyocie Celice Turbo 4WD. Poza tym kilka startów
zapowiadał także trzykrotny mistrz Niemiec Dieter Depping (Ford
Escort).
Najbardziej udany początek miał Bertone, który po rajdach El Corte
Ingles (trzecie miejsce), Piancavallo (drugie) i Złotych Piasków
(zwycięstwo) objął prowadzenie w mistrzostwach. Hołowczycowi wiodło się
znacznie gorzej - w El Corte Ingles był dopiero siódmy, a w Bułgarii
wyeliminowała go z walki awaria turbosprężarki. Przez moment wydawało
się, że zła karta odwróci się we Wrocławiu. W Rajdzie Polski Hołowczyc
stoczył pasjonującą walkę o sekundy z Niemcem Dieterem Deppingiem. Dwaj
znakomici kierowcy niejednokrotnie uzyskiwali na odcinkach specjalnych
takie same czasy, a na mecie dzieliło ich zaledwie 12 sekund! To była
historyczna chwila i jedno z najważniejszych zwycięstw w karierze
Hołowczyca. Po dwudziestu latach Polak znowu zwyciężył w Rajdzie
Polski.Jak się później okazało Rajd Polski miał dość duże znaczenie
dla całego przebiegu mistrzostw Europy. Po pierwsze na Dolnym Śląsku
doszczętnie rozbił swojego Escorta Enrico Bertone. Po drugie wyszło na
jaw, że przygotowanie samochodu Yvesa Loubeta pozostawia wiele do
życzenia i że taki samochód nie pozwoli mu prawdopodobnie na powtórne
zdobycie mistrzostwa Europy.
Następnym rajdem w kalendarzu startów
Hołowczyca był bułgarski Hebros. Polski kierowca łatwo zwyciężył i
wydawało się wówczas, że szansa na końcowy triumf w mistrzostwach
jeszcze nie została zaprzepaszczona. Wtedy jednak do mistrzostw Europy
włączył się fabryczny kierowca Toyoty,
Armin Schwarz.
Niemiec był drugi w Rajdzie Ypres, a potem trzeci w Deutschlandzie.
Zwycięstwo Schwarza w Rajdzie Hunsrueck przy jednoczesnych
niepowodzeniach Hołowczyca zarówno w Deutschlandzie (Toyota Celica
spłonęła w trakcie odcinka specjalnego) jak i w Hunsruecku zmieniło
układ sił. Armin Schwarz urósł do roli głównego faworyta mistrzostw
Europy. I kierowca Toyoty nie zawiódł. Odniósł trzy łatwe zwycięstwa i
pewnie sięgnął po tytuł rajdowego mistrza Europy. Drugie miejsce w
Europie wywalczył Austriak Kurt Goettlicher, ale kierowca ten imponował
raczej regularnością niż umiejętnością szybkiej jazdy. Hołowczycowi na
osłodę pozostało jedynie drugie z rzędu mistrzostwo Polski.
W sezonie 1996 w ramach mistrzostw Europy zorganizowano puchar
markowy Fiata Cinquecento. Seria nazywała się Trofeo Fiat Cinquecento
Sporting - Martini Europa Cup i obejmowała większość rajdów o
współczynniku 20 (w tym Rajd Polski) i kilka "dziesiątek". Sponsorowany
przez Martini serial przeznaczony był dla młodych kierowców nie
dysponujących wielkimi budżetami. W pucharze wystartowało kilku
utalentowanych europejskich kierowców, a do jego czołówki należeli
między innymi Andrea Maselli, Larry Cols, Marco Cavigioli, czy Arnold
van der Smeede. Dzięki zwycięstwom w rajdach Piancavallo i Hunsrueck
oraz czołowym miejscom w pozostałych rundach zwycięzcą Pucharu została
włoska załoga Andrea Maselli / Nicola Arena.
Armin Schwarz - droga do tytułu
- Rajd Ypres (Belgia, współczynnik 20) - II miejsce
- Rajd Deutschland (Niemcy, wsp. 20) - III
- Rajd Hunsrueck (Niemcy, wsp. 10) - I
- Rajd Manx (Wielka Brytania, wsp. 20) - I
- Rajd Cypru (Cypr, wsp. 20) - I
- Rajd Antibes (Francja, wsp. 20) - III
- Rajd Semperit (Austria, wsp. 10) - I
Krzysztof Hołowczyc w mistrzostwach Europy 1996
- Rajd El Corte Ingles (Hiszpania, wsp. 20) - VII miejsce
- Rajd Złotych Piasków (Bułgaria, wsp. 20) - awaria turbosprężarki
- Rajd Polski (Polska, wsp. 20) - I
- Rajd Hebros (Bułgaria, wsp. 10) - I
- Rajd Hunsrueck (Niemcy, wsp. 10) - wypadek
- Rajd Deutschland (Niemcy, wsp. 20) - pożar samochodu
- Rajd Semperit (Austria, wsp. 10) - X (Ford Escort RS Cosworth)
Jarosław Zagórny
www.rallymadness.prv.pl
Klasyfikacja końcowa ME 1996
|
1
|
Armin Schwarz |
Toyota Celica GT-Four
|
1980 pkt
|
2
|
Kurt Goettlicher |
Ford Escort RS Cosworth |
1290 |
3
|
Enrico Bertone |
Ford Escort RS Cosworth/
Renault Maxi Megane |
1020 |
4
|
Dieter Depping
|
Ford Escort RS Cosworth |
890 |
5
|
Francois Delecour
|
Ford Escort RS Cosworth/
Peugeot 306 Maxi |
874 |
6
|
Gianfranco Cunico
|
Ford Escort RS Cosworth
|
700 |
7
|
Krzysztof Hołowczyc
|
Toyota Celica Turbo 4WD/
Ford Escort RS Cosworth
|
690 |
8
|
Yves Loubet |
Ford Escort RS Cosworth |
655 |
9
|
Fernando Peres |
Ford Escort RS Cosworth
|
600 |
8
|
Philippe Bugalski |
Renault Maxi Megane |
520 |