Rajdy  »  Historia  »  Mistrzostwa Europy 1996
Krzysztof Hołowczyc

Mistrzostwa Europy 1996

2007-03-07 - J. Zagórny     Tagi:

Kandydatów do mistrzostwa Europy było wielu. Program startów w cyklu "dwudziestek" zapowiadali między innymi aktualny mistrz Europy Enrico Bertone (tym razem w Fordzie Escorcie RS Cosworth), Francuz Yves Loubet (mistrz Europy z roku 1989, również w Fordzie Escorcie RS Cosworth), były mistrz Austrii Kurt Goettlicher (także Ford Escort) i oczywiście Krzysztof Hołowczyc w Toyocie Celice Turbo 4WD. Poza tym kilka startów zapowiadał także trzykrotny mistrz Niemiec Dieter Depping (Ford Escort).

Najbardziej udany początek miał Bertone, który po rajdach El Corte Ingles (trzecie miejsce), Piancavallo (drugie) i Złotych Piasków (zwycięstwo) objął prowadzenie w mistrzostwach. Hołowczycowi wiodło się znacznie gorzej - w El Corte Ingles był dopiero siódmy, a w Bułgarii wyeliminowała go z walki awaria turbosprężarki. Przez moment wydawało się, że zła karta odwróci się we Wrocławiu. W Rajdzie Polski Hołowczyc stoczył pasjonującą walkę o sekundy z Niemcem Dieterem Deppingiem. Dwaj znakomici kierowcy niejednokrotnie uzyskiwali na odcinkach specjalnych takie same czasy, a na mecie dzieliło ich zaledwie 12 sekund! To była historyczna chwila i jedno z najważniejszych zwycięstw w karierze Hołowczyca. Po dwudziestu latach Polak znowu zwyciężył w Rajdzie Polski.Jak się później okazało Rajd Polski miał dość duże znaczenie dla całego przebiegu mistrzostw Europy. Po pierwsze na Dolnym Śląsku doszczętnie rozbił swojego Escorta Enrico Bertone. Po drugie wyszło na jaw, że przygotowanie samochodu Yvesa Loubeta pozostawia wiele do życzenia i że taki samochód nie pozwoli mu prawdopodobnie na powtórne zdobycie mistrzostwa Europy. Następnym rajdem w kalendarzu startów Hołowczyca był bułgarski Hebros. Polski kierowca łatwo zwyciężył i wydawało się wówczas, że szansa na końcowy triumf w mistrzostwach jeszcze nie została zaprzepaszczona. Wtedy jednak do mistrzostw Europy włączył się fabryczny kierowca Toyoty, Armin Schwarz. Niemiec był drugi w Rajdzie Ypres, a potem trzeci w Deutschlandzie. Zwycięstwo Schwarza w Rajdzie Hunsrueck przy jednoczesnych niepowodzeniach Hołowczyca zarówno w Deutschlandzie (Toyota Celica spłonęła w trakcie odcinka specjalnego) jak i w Hunsruecku zmieniło układ sił. Armin Schwarz urósł do roli głównego faworyta mistrzostw Europy. I kierowca Toyoty nie zawiódł. Odniósł trzy łatwe zwycięstwa i pewnie sięgnął po tytuł rajdowego mistrza Europy. Drugie miejsce w Europie wywalczył Austriak Kurt Goettlicher, ale kierowca ten imponował raczej regularnością niż umiejętnością szybkiej jazdy. Hołowczycowi na osłodę pozostało jedynie drugie z rzędu mistrzostwo Polski.
W sezonie 1996 w ramach mistrzostw Europy zorganizowano puchar markowy Fiata Cinquecento. Seria nazywała się Trofeo Fiat Cinquecento Sporting - Martini Europa Cup i obejmowała większość rajdów o współczynniku 20 (w tym Rajd Polski) i kilka "dziesiątek". Sponsorowany przez Martini serial przeznaczony był dla młodych kierowców nie dysponujących wielkimi budżetami. W pucharze wystartowało kilku utalentowanych europejskich kierowców, a do jego czołówki należeli między innymi Andrea Maselli, Larry Cols, Marco Cavigioli, czy Arnold van der Smeede. Dzięki zwycięstwom w rajdach Piancavallo i Hunsrueck oraz czołowym miejscom w pozostałych rundach zwycięzcą Pucharu została włoska załoga Andrea Maselli / Nicola Arena.

    Armin Schwarz - droga do tytułu
  • Rajd Ypres (Belgia, współczynnik 20) - II miejsce
  • Rajd Deutschland (Niemcy, wsp. 20) - III
  • Rajd Hunsrueck (Niemcy, wsp. 10) - I
  • Rajd Manx (Wielka Brytania, wsp. 20) - I
  • Rajd Cypru (Cypr, wsp. 20) - I
  • Rajd Antibes (Francja, wsp. 20) - III
  • Rajd Semperit (Austria, wsp. 10) - I
    Krzysztof Hołowczyc w mistrzostwach Europy 1996
  • Rajd El Corte Ingles (Hiszpania, wsp. 20) - VII miejsce
  • Rajd Złotych Piasków (Bułgaria, wsp. 20) - awaria turbosprężarki
  • Rajd Polski (Polska, wsp. 20) - I
  • Rajd Hebros (Bułgaria, wsp. 10) - I
  • Rajd Hunsrueck (Niemcy, wsp. 10) - wypadek
  • Rajd Deutschland (Niemcy, wsp. 20) - pożar samochodu
  • Rajd Semperit (Austria, wsp. 10) - X (Ford Escort RS Cosworth)
Jarosław Zagórny
www.rallymadness.prv.pl
Klasyfikacja końcowa ME 1996
1
Armin Schwarz Toyota Celica GT-Four 1980 pkt
2
Kurt Goettlicher Ford Escort RS Cosworth 1290
3
Enrico Bertone Ford Escort RS Cosworth/
Renault Maxi Megane
1020
4
Dieter Depping Ford Escort RS Cosworth 890
5
Francois Delecour Ford Escort RS Cosworth/
Peugeot 306 Maxi
874
6
Gianfranco Cunico Ford Escort RS Cosworth 700
7
Krzysztof Hołowczyc Toyota Celica Turbo 4WD/
Ford Escort RS Cosworth
690
8
Yves Loubet Ford Escort RS Cosworth 655
9
Fernando Peres Ford Escort RS Cosworth 600
8
Philippe Bugalski Renault Maxi Megane 520



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Mistrzostwa Europy 1996

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit