Mechanicy WRC pod lupą
2007-05-25 - Ł. Lach Tagi:
Praca rajdowych mechaników to nie mniejszy wysiłek i poświęcenie niż ściganie się w rajdach. Mechnicy muszą poświęcać rajdówkom mnóstwo czasu, mieć silną psychikę i prędkość działania niczym kierowcy których obsługują.
Ahsley Fowler z zespołu BP-Ford opiekuje się silnikiem Focusa WRC Mikko Hirvonena. Jego praca wymaga wielkiego poświęcenia. Przygotowania samochodu do kolejnej eliminacji zaczynają się już w dniu zakończenia rajdu. Ekipa przybywa na miejsce rundy WRC już w niedzielę, czyli prawie tydzień przed rozpoczęciem rajdu. Inżynier odpowiedzialny za silnik dba o to, aby jednostka napędowa była w 100% sprawna na rajd. Czwartek jest bardzo ważnym dniem, ponieważ to ostatnia szansa na większe zmiany w nastawach zawieszenia czy dyferencjałów.
"Zawsze możemy wrócić do tzw. "bazowych ustawień", czyli w sytuacji, gdy Mikko nie może znaleźć lepszych ustawień możemy wrócić do tych, które wcześniej wydawały się mu najbardziej optymalne." W dzień shakedownu o godzinie 7:15, wszyscy są już na nogach. W ostatniej chwili zakładane są koła i Mikko Hirvonen wyrusza na odcinek testowy. Następnie po "testowym" ekipa w nocy pracuje przy aucie, aby upewnić się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik.
O swoich obowiązkach mówi Ashley Fowler: "W tej pracy musisz mieć zawsze zwracać uwagę na rzeczy, które nie były w planie. Wiele razy podnosimy maskę i sprawdzamy czy coś nie jest pęknięte lub uszkodzone."
"Zajmuję się sekcją, gdzie jest silnik. Mam obok sobie dwóch "narożnych" mechaników, odpowiedzialnych za lewy i prawy przód auta. Muszę się z nimi jasno porozumiewać, szczególnie w sytuacjach, gdy dochodzi do wymiany skrzyni biegów lub czegoś większego. Zazwyczaj przy samochodzie może pracować maksymalnie 6 mechaników."
Po pierwszej pętli rajdu członek zespołu udaje się na punkt kontroli czasu i po rozmowie z Mikko sprawdza który z elementów wymaga naprawy. Następnie wraca na serwis i przekazuje mechanikom listę części i narzędzi, które muszą być w pełnej gotowości."W parku serwisowym najważniejszy jest czas. Czasem możemy coś wymienić w 15 minut, ale gdy pojawią się problemy to musimy się zmieścić w regulaminowych 30 minutach. Liczy się każda sekunda. Gdy śrubka znajdzie się w złym miejscu lub narzędzie nie jest pod ręką to za każdym razem strata 10 sekund."
"To bardzo miłe uczucie, gdy wszystko idzie po naszej myśli i Mikko jest zadowolony. Dobre przygotowanie auta do rajdu to jeden z najważniejszych elementów. Gdy nie dokonujemy większych napraw w trakcie rajdu, to wtedy wiemy, że auto było dobrze przygotowane i rajd był dobry dla nas."
Największy sprawdzianem umiejętności pracy w zespole jest rozbicie auta przez załogę - tak jak to miało miejsce na Rajdzie Korsyki 2005. Na czwartkowym shakedownie Solberg kompletnie zdemolował Subaru Impreze WRC. Mechanicy mieli 12 godzin na naprawę auta. O 7 rano w piątek, oprócz małego wgniecenia dachu, auto było jak nowe. Wysiłek się opłacił. Solberg wygrał ten rajd i później został mistrzem świata.Po Rajdzie Akropolu nastąpi dłuższa wakacyjna przerwa w ściganiu. Mechanicy Forda nie będą mieć zbyt dużo czasu na relaks. Ford będzie testował nowego Forda Focusa RS WRC 07, który zadebiutuje w Rajdzie Finlandii (3-5 sierpień).
Ahsley Fowler z zespołu BP-Ford opiekuje się silnikiem Focusa WRC Mikko Hirvonena. Jego praca wymaga wielkiego poświęcenia. Przygotowania samochodu do kolejnej eliminacji zaczynają się już w dniu zakończenia rajdu. Ekipa przybywa na miejsce rundy WRC już w niedzielę, czyli prawie tydzień przed rozpoczęciem rajdu. Inżynier odpowiedzialny za silnik dba o to, aby jednostka napędowa była w 100% sprawna na rajd. Czwartek jest bardzo ważnym dniem, ponieważ to ostatnia szansa na większe zmiany w nastawach zawieszenia czy dyferencjałów.
"Zawsze możemy wrócić do tzw. "bazowych ustawień", czyli w sytuacji, gdy Mikko nie może znaleźć lepszych ustawień możemy wrócić do tych, które wcześniej wydawały się mu najbardziej optymalne." W dzień shakedownu o godzinie 7:15, wszyscy są już na nogach. W ostatniej chwili zakładane są koła i Mikko Hirvonen wyrusza na odcinek testowy. Następnie po "testowym" ekipa w nocy pracuje przy aucie, aby upewnić się, że wszystko jest dopięte na ostatni guzik.
O swoich obowiązkach mówi Ashley Fowler: "W tej pracy musisz mieć zawsze zwracać uwagę na rzeczy, które nie były w planie. Wiele razy podnosimy maskę i sprawdzamy czy coś nie jest pęknięte lub uszkodzone."
Po pierwszej pętli rajdu członek zespołu udaje się na punkt kontroli czasu i po rozmowie z Mikko sprawdza który z elementów wymaga naprawy. Następnie wraca na serwis i przekazuje mechanikom listę części i narzędzi, które muszą być w pełnej gotowości."W parku serwisowym najważniejszy jest czas. Czasem możemy coś wymienić w 15 minut, ale gdy pojawią się problemy to musimy się zmieścić w regulaminowych 30 minutach. Liczy się każda sekunda. Gdy śrubka znajdzie się w złym miejscu lub narzędzie nie jest pod ręką to za każdym razem strata 10 sekund."
"To bardzo miłe uczucie, gdy wszystko idzie po naszej myśli i Mikko jest zadowolony. Dobre przygotowanie auta do rajdu to jeden z najważniejszych elementów. Gdy nie dokonujemy większych napraw w trakcie rajdu, to wtedy wiemy, że auto było dobrze przygotowane i rajd był dobry dla nas."
Największy sprawdzianem umiejętności pracy w zespole jest rozbicie auta przez załogę - tak jak to miało miejsce na Rajdzie Korsyki 2005. Na czwartkowym shakedownie Solberg kompletnie zdemolował Subaru Impreze WRC. Mechanicy mieli 12 godzin na naprawę auta. O 7 rano w piątek, oprócz małego wgniecenia dachu, auto było jak nowe. Wysiłek się opłacił. Solberg wygrał ten rajd i później został mistrzem świata.Po Rajdzie Akropolu nastąpi dłuższa wakacyjna przerwa w ściganiu. Mechanicy Forda nie będą mieć zbyt dużo czasu na relaks. Ford będzie testował nowego Forda Focusa RS WRC 07, który zadebiutuje w Rajdzie Finlandii (3-5 sierpień).
źródło: wrc.com foto: Subaru, mgr.fi, mikkohirvonen.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Mechanicy WRC pod lupą
Galerie zdjęć
NASCAR: Indianapolis - przed rozgrywkami [20]
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Silverstone - Pitbabes [72]
Newsletter