Rajdy  »  Mistrzostwa Polski  »  Kierowcy  »  Łukasz Sztuka
Łukasz Sztuka

Łukasz Sztuka

2007-02-19 - Ł. Lach     Tagi: Sztuka

Łukasz Sztuka to niewątpliwie jeden z najbardziej utalentowanych polskich kierowców rajdowych młodego pokolenia. Ma w dorobku tytuł Vice Mistrza Polski grupy N w roku 2000 oraz wiele świetnych wyników.

Na trasę pierwszego KJS-u wyruszył w 1994 za kierownica wysłużonego Audi Quattro. W następnym sezonie zbierał doświadczenie i punkty do rajdowej licencji na trasach eliminacji Mistrzostw Polski, jako tzw. przecierak (auto otwierające rajd).

W roku 1996 debiutował w Nissanie Sunny GTI w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. Łukasz wiedział, że „rajdowego rzemiosła” można nauczyć się samemu, tajemnice „Rajdowej Sztuki” można podpatrzeć tylko u najlepszych. Dlatego jako pierwszy polski kierowca wyjechał do Rajdowej Szkoły Johna Haughlanda w Norwegii. Efekty były widoczne od razu. W następnych sezonach regularnie zachwycał Kibiców widowiskową i skuteczną jazdą za kierownicą coraz szybszych rajdowych maszyn - Felicji Kit Car, Opla Astry, Forda Pumy. W roku 1999 triumfował w klasie A6 podczas silnie obsadzonego Rajdu Polski (10 miejsce w klasyfikacji generalnej) i podczas Rajdu Warszawskiego.
Sezon 2000 to przesiadka do czteronapedowego Mitsibushi Lancera i od razu zaskakujące zwycięstwo w grupie N w Rajdzie Warszawskim (5 miejsce w generalce).

Rajd Krakowski to powtórka wyniku z Warszawy. Silnie obsadzony Rajd Polski i 5-te miejsce w generalce (3-cie wśród polskich kierowców) i kolejne zwycięstwo w gr. N (komentarz w prasie "Do Trzech Razy Sztuka" - świetnie opisuje przebieg rywalizacji na oesach).Kolejny rajd Kormoran to "tylko" trzecie miejsce po wielu wygranych oesach, ale stracie spowodowanej defektem instalacji elektrycznej. Świetna jazda Łukasza po luźnej szutrowej nawierzchni spodobała się przedstawicielom zespołu rajdowego Seata. Następnego dnia po rajdzie Łukasz Sztuka zasiadł po raz pierwszy za kierownica Seata Cordoby WRC. Odcinek testowy, po którym jeździł wielokrotny mistrz Austrii Sperer i Łukasz Sztuka - był atrakcją dla grupki Kibiców. Przygotowujący się do startu w Finlandii Austriak i debiutujący w WRC Łukasz prezentowali podobny „digital style of driving” (pełny gaz i pełne depnięcie hamulca i dalej pełny gaz). Wydruki z komputera potwierdziły wielki talent Łukasza. Juz w następnym rajdzie do Mistrzostw Polski zespół rajdowy Seata miał nowego zawodnika. Pierwszy start i pierwsze zwycięstwo oesowe w generalce dla Cordoby WRC w Polsce.Końcówka sezonu 2000 to start w Belgii za kierownicą Lancera Evo 6. Do chwili awarii napędów załoga Sztuka - Cieślar była na trzecim miejscu w silnie obsadzonej grupie N. W Ardenach, na krętych, wąskich, śliskich odcinkach Łukasz uzyskał kilka drugich miejsc, przegrywając nieznacznie raz z Colsem a raz z Duvalem. Drugie miejsce wśród takiej trójki oznacza lepsze czasy na kilku odcinkach od Colsa a na innych od „samego” Duvala. Równorzędna walka z tak renomowanymi zawodnikami na ich terenie wprowadziła w zdziwienie Kibiców i dziennikarzy.Przed sezonem 2001 Łukasz uczestniczył testach Seata w Hiszpanii. Opinie fachowców i komputera były zgodne - Łukasz został kierowcą zespołu rajdowego Seat - Shell Helix. Uzyskał kilka świetnych wyników - trzecie miejsca w generalce w zimowym Elmocie i trzecie w Rajdzie Polski - Eliminacji Mistrzostw Europy o najwyższym współczynniku 20.W pamięci Kibiców Łukasz zapisał się jako „fighter” wygrywający wielokrotnie odcinki z najlepszymi. W tym sezonie Mistrzostwa Polski miały najsilniejszą w historii obsadę. Uczestniczyli między innymi: nieodżałowany Janusz Kulig (zdobywca tytułu Mistrza Polski) w Fordzie Focusie WRC, Krzysztof Hołowczyc (Vice Mistrz Polski) w Peugeocie 206 WRC, Leszek Kuzaj w Toyocie Corolli WRC, Tomek Kuchar tez w Toyocie Corolli WRC.

Jednogłośnie światek ekspertów rajdowych przyznał Sztuce tytuł „rookie of the Year” - w F1 nazywa się tak najlepszego spośród najmłodszych.

Następny rok to wycofanie zespołu Seat-Shell Helix z Mistrzostw Polski. Łukasz wrócił do N-grupowego Lancera. Kłopoty z budżetem pozwoliły na nieliczne starty.

Sezon 2003 zaczął się pomyślnie. Plan zakładał starty we wszystkich eliminacjach Mistrzostw Świata samochodów seryjnych (PCWRC). Debiut w Rajdzie Szwecji i od razu punktowane 7-me miejsce. Potem szczęście opuściło Łukasza - defekt w Nowej Zelandii i uniemożliwiająca start w Argentynie infekcja dróg oddechowych spowodowały wycofanie się sponsora a co się z tym wiąże i załogi z dalszych startów w mistrzostwach świata.

W 2005 roku, również dzięki akcji "Sztuka Kibicowania" zorganizowanej przez fanów zawodnika, Łukasz Sztuka wystartował w Rajdzie Polski Lancerem Evo VIII. Niestety mimo dobrych wyników na początkowych odcinkach nie ukończył rajdu z powodu awari silnika.

Łukasz Sztuka - onboardy

Łukasz Sztuka - ujęcia z przejazdów

 



Sztuka ponownie wystartował w Rajdzie Polski w 2007 roku. Został zmuszony jednak do skorzystania z systemu SupeRally.

W 2008 roku zapowiadało się na powrót kierowcy z Wisły na trasy RSMP. Sztuka wystartował w Rajdzie Magurskim, Krakowskim, Elmot oraz Polski, po czym zawiesił starty.

Sezon 2009 to występ w Rajdzie Polski i wywalczenie drugiego miejsca w grupie N podczas rundy WRC.
Łukasz Sztuka
Data i miejsce urodzenia 26.08.1976 Wisła
Pilot Zbigniew Cieślar
Rajdowy debiut w RSMP
Rajd Elmot 1996
Pierwszy sukces 3 miejsce w klasie N3 w Rajdzie Rafinerii Czechowice
Łukasz Sztuka - osiągnięcia
1999 1 miejsce w klasie A6 - Rajd Polski (Puma Kit Car)
2000 v-ce Mistrz Polski w grupie N
2003 7 miejsce w Rajdzie Szwecji w klasie PCWRC
2008 2 miejsce w Rajdzie Magurskim (RSMP)
2009 2 miejsce w Rajdzie Polski w grupie N (WRC)



źródło: sztukakibicowania.pl foto: J.Zagórny, Ł.Lach

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Łukasz Sztuka

Podobne: Łukasz Sztuka
Podobne galerie: Łukasz Sztuka
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit