Rajdy » Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Zwyciêzcy zakoñczonego niedawno Rajdu Baja Rosja (25-28.02.10) - Krzysztof Ho³owczyc oraz Jean-Marc Fortin zostali wykluczeni z klasyfikacji tej imprezy. Zdaniem sêdziów powodem wykluczenia by³a zbyt du¿a ¶rednica zwê¿ki w uk³adzie dolotowym silnika Nissana Navary za³ogi ORLEN Team.
Podstaw± do podjêcia takiej decyzji by³a opinia przygotowana przez Departament Techniczny FIA w Genewie. Komisja stwierdzi³a, badaj±c element z auta polskiej ekipy, ¿e przes³ana przez sêdziów zwê¿ka ma ¶rednicê o pó³ milimetra wiêksz± ni¿ dopuszczona do u¿ytku ¶rednica 33 mm.
Jean-Marc Fortin, dyrektor zarz±dzaj±cy Overdrive Racing powiedzia³, i¿ czuje siê rozczarowany wynikiem pomiarów dokonanych i id±c± za tym decyzj± organizatora rajdu.
Tê zwê¿kê zamówili¶my tu¿ przed rajdem Baja Russia, u naszego wieloletniego dostawcy, w firmie Piret S.A. Rozmawia³em z jej szefostwem i oni s± przekonani, ¿e wykonana przez nich dla nas zwê¿ka mia³a w³a¶ciwy rozmiar. S± absolutnie pewni swojej roboty i zapowiadaj± odwo³anie od decyzji komisji technicznej FIA. Gdy w trakcie badania kontrolnego po mecie rajdu Rosjanie rozebrali nasz samochód na czynniki pierwsze, sprawdzaj±c detal po detalu i zakwestionowali ¶rednicê zwê¿ki, poprosi³em, ¿eby wys³ali j± do komisji technicznej do Genewy w celu przeprowadzenia dok³adnej ekspertyzy. By³em absolutnie przekonany, ¿e badanie w FIA rozwieje wszelkie w±tpliwo¶ci. Nie mam pojêcia, jak to mo¿liwe, aby renomowana firma, która dostarcza te elementy dla wielu rajdowych zespo³ów, mog³a pomyliæ siê o 0,5 mm. Bêdziemy prosiæ FIA o wydanie nam tej zwê¿ki, by poddaæ j± wnikliwemu badaniu. Tymczasem odebrano nam zwyciêstwo w rajdzie, który ukoñczyli¶my z mia¿d¿±c± wrêcz przewag± nad za³ogami rosyjskimi. To dla naszego zespo³u bardzo przykra sytuacja, szczególnie, ¿e dotyka ona bezpo¶rednio Krzysztofa, który jest wielkim sportowcem i zawsze walczy zgodnie z zasad± fair play.
Krzysztof Ho³owczyc: Ta wiadomo¶æ jest dla mnie szalenie bolesna. Jestem rozgoryczony i niezmiernie zawiedziony. To by³ bardzo trudny rajd, który uda³o nam siê przejechaæ szybko i niemal bezb³êdnie. Wykona³em kawa³ dobrej szoferskiej roboty, która teraz obrócona zosta³a w niwecz. Decyzja organizatorów zmieni³a smak zwyciêstwa w gorycz pora¿ki. Nigdy w swojej wieloletniej karierze nie zni¿a³em siê do szukania sekund w jakich¶ nieregulaminowych rozwi±zaniach. Jestem profesjonalist± i wspó³pracujê z profesjonalnymi zespo³ami, które s± odpowiedzialne za w³a¶ciwe, zgodne z regulaminem przygotowanie sprzêtu. Mam pe³ne zaufanie do zespo³u Overdrive, który od kilku lat przygotowuje i obs³uguje dla mnie samochody. Nigdy dot±d nie mieli¶my jakichkolwiek problemów na badaniach kontrolnych. Nie mam pojêcia jak to siê sta³o, ¿e zwê¿ka w badaniu by³a o pó³ milimetra wiêksza od regulaminowej. To niewiarygodne i zaskakuj±ce.
Tê zwê¿kê zamówili¶my tu¿ przed rajdem Baja Russia, u naszego wieloletniego dostawcy, w firmie Piret S.A. Rozmawia³em z jej szefostwem i oni s± przekonani, ¿e wykonana przez nich dla nas zwê¿ka mia³a w³a¶ciwy rozmiar. S± absolutnie pewni swojej roboty i zapowiadaj± odwo³anie od decyzji komisji technicznej FIA. Gdy w trakcie badania kontrolnego po mecie rajdu Rosjanie rozebrali nasz samochód na czynniki pierwsze, sprawdzaj±c detal po detalu i zakwestionowali ¶rednicê zwê¿ki, poprosi³em, ¿eby wys³ali j± do komisji technicznej do Genewy w celu przeprowadzenia dok³adnej ekspertyzy. By³em absolutnie przekonany, ¿e badanie w FIA rozwieje wszelkie w±tpliwo¶ci. Nie mam pojêcia, jak to mo¿liwe, aby renomowana firma, która dostarcza te elementy dla wielu rajdowych zespo³ów, mog³a pomyliæ siê o 0,5 mm. Bêdziemy prosiæ FIA o wydanie nam tej zwê¿ki, by poddaæ j± wnikliwemu badaniu. Tymczasem odebrano nam zwyciêstwo w rajdzie, który ukoñczyli¶my z mia¿d¿±c± wrêcz przewag± nad za³ogami rosyjskimi. To dla naszego zespo³u bardzo przykra sytuacja, szczególnie, ¿e dotyka ona bezpo¶rednio Krzysztofa, który jest wielkim sportowcem i zawsze walczy zgodnie z zasad± fair play.
¼ród³o: holek.pl
Dodaj komentarz
Aby komentowaæ pod zarezerowanym, sta³ym nickiem, bez potrzeby
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
Zaloguj siê
12
Komentarze do:
Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-16 10:21
Ciekawy jestem jakie od tych 33mm s± dopuszczalne dochy³ki (w + lub w - ), ora czy wymiar zwê¿ki pod wp³ywem ciê¿kich warunków pracy, lub wadliwego materia³u móg³ ulec zmianie.

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
ARON 2010-03-16 15:19
Tyle Zachodu o jakie¶ ¶mieszne 0,5 mm - czy takie "odchylenie" naprawdê jest w stanie zdzia³aæ cuda w osi±gach?
Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
£ukasz £uniewski 2010-03-16 15:22
W Rosji zabronione by³y jakiekolwiek odchy³y od granicy 33mm. W samochodach grupy N zmieniono zwê¿kê z 32 na 33 mm i mówi siê o przyro¶cie mocy nawet do 20 koni, wiêc te 0,5 mm mog³o daæ oko³o 10 KM.

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-17 11:17
Czyli zwê¿kê o wymiarze 33mm spe³nia³a by wymogi regulaminu zawodów, je¶li by³aby wykonana z bardzo du¿± dok³adno¶ci± co do setnych czê¶ci mm, a mo¿e nawet mikrona, a jej wymiar by³by lekko przed 33mm. Z drugiej strony Rosjanie mogli by mieæ problemy ze z³apaniem wymiaru bo maj± "za s³abe suwmiarki", ale na szczê¶cie Departament Techniczny FIA w Genewie ma "dobry sprzêt" pomiarowy.

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-17 11:18
Przepraszam zwê¿ka. :-)

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-17 11:30
A na chamowni te¿ auta sprawdzaj± przed wy¶cigami? Jakie wymogi musia³y spe³niaæ samochody grupy N bior±c udzia³ w tych zawodach(chodzi mi o wymogi regulaminu zawodów i ogólnie tej grupy)?
Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
£ukasz £uniewski 2010-03-17 14:16
Samochody grupy N chodzi³o mi o rajdy p³askie. W rajdach terenowych nie ma a¿ tak du¿ego podzia³u na klasy i nie dzieli siê ich wed³ug mocy, podobnie jak w rajdach p³askich. Auta nie s± sprawdzane na hamowni. Jedynie jest sprawdza zwê¿ka za pomoc± specjalnych urz±dzeñ pomiarowych. Jedyny wymóg który zosta³ z³amany to w³a¶nie wielko¶æ zwê¿ki. W Rosji nie uwzglêdniono +/- od 33 mm.

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-18 09:27
Przecie¿ nie da siê uzyskaæ idealnego wymiaru uwa¿am , ¿e powinni to wzi±æ pod uwagê i okre¶liæ przedzia³ tolerancji. Ta zwê¿ka to jaki¶ podstêp :-), Rosyjskie zwê¿ki s± pewnie wykonywane w nanotechnologii :-)

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-18 09:50
Skoro moc nie jest tak wa¿na, a te 0,5mm dawa³oby ok. 10KM to zwyciêstwo Krzysztofa Ho³owczyca jest niepodwa¿alne a Rosjanie powinni siê wstydziæ. Mam pytanie czy samochody mog³y mieæ jakie¶ drobne modyfikacje(oprócz zwê¿ki), typu wydech, filtr powietrza zmiana oprogramowania tzw. wirus, czy musia³a to byæ czysta seria?

Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
Kamil_lo 2010-03-18 09:57
A mo¿e Rosjanie gazami potraktowali t± zwê¿kê i siê rozszerzy³a :-)
Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia
£ukasz £uniewski 2010-03-18 11:23
Samochody rajdowe, zarówno do rajdów p³askich jak i terenowych maj± pe³no róznych przeróbek. Poczynaj±c od wyczynowych opon i zawieszeniu po silnik. auta, które np. widzimy rywalizuj±ce w Dakarze nie maj± nic wspólnego z modelem, który mo¿na kupiæ w salonie.
Podobne: Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia




Podobne galerie: Krzysztof Ho³owczyc komentuje wykluczenie z Baja Russia

.jpg)
Najczê¶ciej czytane w tym miesi±cu
Tapety na pulpit
Galerie zdjêæ
Newsletter