
Hyundai Accent WRC Evo III
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Historia Hyundaia w Mistrzostwach Świata sięga roku 1998, kiedy to na oesach zadebiutował Hyundai Coupe Kit-car (w kategorii F2- a więc z napędem na jedną oś, oraz z w-litrowym silnikiem bez turbodoładowania). Po kilku latach doświadczeń z tym modelem, Hyundai zdecydował się wkroczyć do rywalizacji o najwyższej rangi i w roku 2000 na oesach pojawił się Accent WRC.
Pierwszymi kierowcami tego samochodu zostali Kenneth Ericsson i Alister Marce. Zgodnie z przewidywaniami, a wbrew oczekiwaniom Koreańczyków, Accent WRC nie spisywał się najlepiej. Tak było i w kolejnych rajdach, a także sezonach. Nie pomogły kolejne ewolucje (Evo I, II, III i półoficjalna 3.5). Samochód cały czas odstawał od konkurencji.
Mimo wsparcia możnego sponsora, do końca nie udało się opracować konstrukcji pozwalającej na walkę o najwyższe lokaty, było to przyczyną coraz częściej powtarzanych opinii o końcu zespołu. Po wycofaniu się z Mistrzostw Świata samochody zostały sprzedane prywatnym nabywcom, ale i tutaj nie było wielu chętnych. Za kierownicą fabrycznego modelu zasiadali także: Freddy Loix, Juha Kankkunen, Armin Schwarz, oraz nasz jedyny reprezentant w zespole fabrycznym Tomasz Kuchar. Prywatnie Accentów WRC używali: Manfred Stohl, Jussi Valimaki, czy bracia Kolbergowie (obaj kierowcy).
Jeszcze całkiem niedawno mówiło się o powrocie zespołu Hyundai Word Rally Team na światową arenę, ale tak do końca nikt w to nie wierzył. Obecnie i te plotki ucichły i chyba nie ma szans na powrót. Oby było inaczej!
Hyundai Accent WRC Evo III | |
---|---|
Hyundai Accent WRC - Silnik | |
Wykonanie | blok i głowica z aluminium, zamontowany poprzecznie z przodu, chłodzony wodą, turbodoładowany, 2 wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem i hydrauliczne popychacze zaworów , 4 zawory na cylinder |
Pojemność | 1998 cc |
Moc | 300 KM przy 5300 obr/min |
Moment obrotowy | 520 Nm przy 3500 obr/min |
Turbosprężarka | Garrett/Allied Signal TR30R |
Elektronika | Hyundai/Pectel |
Hyundai Accent WRC - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na 4 koła |
Skrzynia biegów | X-Trac, 5-przełożeniowa, sekwencyjna, montowana wzdłużnie |
Dyferencjały | przedni i centralny aktywne, tylny mechaniczny |
Sprzęgło | trójtarczowe sprzęgło węglowe, Ø = 140 mm |
Hyundai Accent WRC - Zawieszenie | |
Przód / tył | niezalezne zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona, dolne wahacze , sprężyny i amortyzatory gazowe, aktywne stabilizatory sterowane z kabiny |
Opony | Michelin 20x65/18 |
Koła | 8 x 18 cali |
Hyundai Accent WRC - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | wentylowane tarcze 368 mm, 6-tłoczkowe aluminiowe zaciski / 304 mm, 4-tłoczkowe aluminiowe zaciski |
Ręczny | hydrauliczny |
Hyundai Accent WRC - Układ kierowniczy | |
ze wspomaganiem, przekładnia ślimakowa | |
Hyundai Accent WRC - Wymiary | |
Długość | 4200 mm |
Szerokość | 1770 mm |
Wysokość | 1332 mm |
Waga | 1230 kg |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Hyundai Accent WRC Evo III
Newsletter
Galerie zdjęć