
Fiat Punto S1600
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Pierwowzorem modelu Fiat Punto S1600 była jego wersja Kit-car, która pojawiła się w roku 2000. Stworzona niewiele później kategoria Super 1600 była przeznaczona dla właśnie takich pojazdów i Fiat po małych modyfikacjach w roku 2001 zadebiutował w Mistrzostwach Świata modelem Fiat Punto S1600.
Pierwszymi kierowcami tego samochodu zostali m.in. Włosi Giandomenico Basso i Andrea Dallavilla (wcześniej używający Kit-cara). Choć Fiat oficjalnie nie wystawiał zespołu fabrycznego, to opieka Procaru (ściśle współpracującego z turyńską marką) nad niektórymi kierowcami mówiła wszystko. W pierwszym sezonie nie udało się zdobyć tytułu, Andrea Dallavilla nie miał szans z niedoświadczonym w Mistrzostwach Świata Sebastienem Loebem. Francuz za kierownicą kontrowersyjnego Citroena Saxo S1600 wygrał pięć z sześciu rund i został mistrzem w tej kategorii.Rok później triumfowało również Saxo S1600, tym razem z Hiszpanem Danim Solą. Całe podium nowonarodzonej kategorii JWRC (Junior World Rally Championship) zostało obsadzone przez takie same samochody. Dopiero czwartą lokatę zajął Giandomenico Basso w Fiacie Punto S1600.
Dalsze lata to jeszcze gorsze wyniki, a Fiat Punto S1600 prawie zniknął z odcinków specjalnych Mistrzostw Świata. Brak oficjalnego zaangażowania się w cykl JWRC ze strony marki, zakończył się porażką z oficjalnymi zespołami Renault czy Suzuki.Inaczej wyglądała sytuacja w mistrzostwach krajowych. We Włoszech, co nie jest zaskoczeniem, samochód był najbardziej popularnym pojazdem S1600, a Paolo Andreucci został mistrzem kraju w roku 2002. Do końca toczył dramatyczną walkę z innym kierowcą Punto Giandomenico Basso, która zakończyła się dopiero na ostatnim rajdzie sezonu.
Samochód Fiat Punto S1600 był popularny w swojej kategorii i mimo, że nie mógł się pochwalić wieloma znaczącymi tytułami, to w szczytowej formie mógł wygrywać z każdym pojazdem tej klasy.
W Polsce mogliśmy oglądać ten samochód w latach 2003 (Damian Jurczak) oraz 2004, 2005 i 2006, kiedy za jego kierownicą zasiadał Sebastian Frycz.
Fiat Punto S1600 | |
---|---|
Fiat Punto S1600 - Silnik | |
Wykonanie | 4 cylindry, 16 zaworów, atmosferyczny, umieszczony poprzecznie z przodu |
Pojemność | 1597 cc |
Średnica tłoka | 75 mm |
Skok tłoka | 82,5 mm |
Moc | 210 KM przy 8300 obr/min |
Moment obrotowy | 186 Nm |
Wtrysk paliwa | Magneti Marelli MR3 |
Fiat Punto S1600 - Układ napędowy | |
Rodzaj | stały na przednią oś |
Skrzynia biegów | 6-cio biegowa, sekwencyjna |
Sprzęgło | jednotarczowe, stalowo-ceramiczne o średnicy tarczy 200 mm |
Fiat Punto S1600 - Zawieszenie | |
Przód | McPherson |
Tył | belka skrętna, amortyzatory, sprężyny śrubowe |
Koła: asfalt | 7x17", opony 17-63/17 |
Koła: szuter | 6x16", opony 16-65/16 |
Fiat Punto S1600 - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | wentylowane tarcze 355 mm / 240 mm |
Szuter: przód i tył | wentylowane tarcze 330 mm / 240 mm |
Ręczny | hydrauliczny |
Fiat Punto S1600 - Układ kierowniczy | |
Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem | |
Fiat Punto S1600 - Wymiary | |
Długość | 3800 mm |
Szerokość | 1782 mm |
Wysokość | 1440 mm |
Waga | 980 kg |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Fiat Punto S1600
Galerie zdjęć
Newsletter