Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Fiat Punto S1600
Fiat Punto S1600

Fiat Punto S1600

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi:

Pierwowzorem modelu Fiat Punto S1600 była jego wersja Kit-car, która pojawiła się w roku 2000. Stworzona niewiele później kategoria Super 1600 była przeznaczona dla właśnie takich pojazdów i Fiat po małych modyfikacjach w roku 2001 zadebiutował w Mistrzostwach Świata modelem Fiat Punto S1600.

Pierwszymi kierowcami tego samochodu zostali m.in. Włosi Giandomenico Basso i Andrea Dallavilla (wcześniej używający Kit-cara). Choć Fiat oficjalnie nie wystawiał zespołu fabrycznego, to opieka Procaru (ściśle współpracującego z turyńską marką) nad niektórymi kierowcami mówiła wszystko. W pierwszym sezonie nie udało się zdobyć tytułu, Andrea Dallavilla nie miał szans z niedoświadczonym w Mistrzostwach Świata Sebastienem Loebem. Francuz za kierownicą kontrowersyjnego Citroena Saxo S1600 wygrał pięć z sześciu rund i został mistrzem w tej kategorii.

Rok później triumfowało również Saxo S1600, tym razem z Hiszpanem Danim Solą. Całe podium nowonarodzonej kategorii JWRC (Junior World Rally Championship) zostało obsadzone przez takie same samochody. Dopiero czwartą lokatę zajął Giandomenico Basso w Fiacie Punto S1600.
Rok 2004 mimo zmienionego nadwozia nie przyniósł sukcesu. Znowu tuż za podium, choć Mirco Baldacci mógł się pochwalić jedną wygraną w cyklu (ale nie wśród samochodów S1600). Sezon stał pod znakiem dominacji Renault Clio oraz Suzuki Ignisa.

Dalsze lata to jeszcze gorsze wyniki, a Fiat Punto S1600 prawie zniknął z odcinków specjalnych Mistrzostw Świata. Brak oficjalnego zaangażowania się w cykl JWRC ze strony marki, zakończył się porażką z oficjalnymi zespołami Renault czy Suzuki.Inaczej wyglądała sytuacja w mistrzostwach krajowych. We Włoszech, co nie jest zaskoczeniem, samochód był najbardziej popularnym pojazdem S1600, a Paolo Andreucci został mistrzem kraju w roku 2002. Do końca toczył dramatyczną walkę z innym kierowcą Punto Giandomenico Basso, która zakończyła się dopiero na ostatnim rajdzie sezonu.

Samochód Fiat Punto S1600 był popularny w swojej kategorii i mimo, że nie mógł się pochwalić wieloma znaczącymi tytułami, to w szczytowej formie mógł wygrywać z każdym pojazdem tej klasy.

W Polsce mogliśmy oglądać ten samochód w latach 2003 (Damian Jurczak) oraz 2004, 2005 i 2006, kiedy za jego kierownicą zasiadał Sebastian Frycz.


 

Fiat Punto S1600
Fiat Punto S1600 - Silnik
Wykonanie 4 cylindry, 16 zaworów, atmosferyczny, umieszczony poprzecznie z przodu
Pojemność 1597 cc
Średnica tłoka 75 mm
Skok tłoka 82,5 mm
Moc 210 KM przy 8300 obr/min
Moment obrotowy 186 Nm
Wtrysk paliwa
Magneti Marelli MR3
Fiat Punto S1600 - Układ napędowy
Rodzaj stały na przednią oś
Skrzynia biegów 6-cio biegowa, sekwencyjna
Sprzęgło jednotarczowe, stalowo-ceramiczne o średnicy tarczy 200 mm
Fiat Punto S1600 - Zawieszenie
Przód McPherson
Tył
belka skrętna, amortyzatory, sprężyny śrubowe
Koła: asfalt7x17", opony 17-63/17
Koła: szuter6x16", opony 16-65/16
Fiat Punto S1600 - Hamulce
Asfalt: przód / tył wentylowane tarcze 355 mm / 240 mm
Szuter: przód i tył wentylowane tarcze 330 mm / 240 mm
Ręczny
hydrauliczny
Fiat Punto S1600 - Układ kierowniczy

Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem
Fiat Punto S1600 - Wymiary
Długość 3800 mm
Szerokość 1782 mm
Wysokość1440 mm
Waga 980 kg

 

 


Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
GSMP Magura 2017 - relacja z zawodów


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Fiat Punto S1600