
Citroen Xsara WRC
2007-02-18 - M. Zagórny Tagi:
Jak wiele innych poprzedników (m.in. Skoda), tak i Citroen rozpoczął swoją przygodę z samochodami WRC od wprowadzenia takiego modelu w wersji F2. O ile w przypadku czeskiej marki nie doszło do osiągania oczekiwanych wyników, tak Citroen potrafił stworzyć jeden z najlepszych samochodów rajdowych w historii.
Wszystko zaczęło się od modelu Xsara Kit-car, który w swojej szczytowej ewolucji wygrywał już z samochodami napędzanymi na jedną oś (wygrywali w nim Philippe Bugalski oraz Jesus Puras). Prawdopodobnie nie spodobało się to innym zespołom i doprowadziło do dociążenia samochodów F2. Stało się to przysłowiowym gwoździem do trumny potężnych przednionapędowych "dwulitrówek".
Pierwsza wersja modelu Citroen Xsara była oznaczona jako T4 (lub FRC czyli French Rally Car) i nie mogła jeszcze startować w Mistrzostwach Świata (brak homologacji FIA). Była intensywnie testowana przez przyszłego kierowcę zespołu, wspomnianego Philippe Bugalskiego. Testy te były tak intensywne, że zakończyły się zdobyciem tytułu Mistrza Francji 2000.
Debiut samochodu Citroen Xsara WRC (już w nowym nadowziu w porównaniu do T4) nastąpił w roku 20001 podczas Rajdu Katalonii. Nie było jednak szmapana nammecie, 11 miejsce Francuza i nieukończenie rajdu przez Purasa było zawodem. W kolejnych rajdach było już lepiej: drugie miejsca Loeba w San Remo (tuż za Panizzim), oraz zwycięstwo w Rajdzie Korsyki było idealnym zakończeniem sezonu (niepełnego jeszcze) dla zespołu Citroena.Kolejne lata stały pod znakiem dominacji Xsary WRC. Sebastien Loeb i Xsara stworzyli duet nie do pobicia. Sięgali po kolejne tytuły zarówno w kategorii kierowców jak i producentów. Z końcem roku 2006 model Xsara WRC został wycofany i zastąpiło go nowe dziecko działu sportowego Citroena: C4 WRC.
Citroen Xsara WRC | |
---|---|
Citroen Xsara WRC - Silnik | |
Wykonanie |
blok i głowica odlewana z aluminium, montowany z przodu poprzecznie, typ XU7JP4, 2 OHC - 2 wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem i hydrauliczne popychacze zaworów , 4 zawory na cylinder, chłodnica oleju, silnik pochylony o 30 stopni w kierunku tyłu samochodu, turbodoładowany, przepustnica fly-by-wire, chłodzony wodą |
Skok tłoka |
84 |
Średnica tłoka |
90 |
Pojemność |
1998 cc |
Moc |
310 KM przy 5500 obr/min |
Moment obrotowy |
570 Nm przy 2750 obr/min |
Turbosprężarka |
Garrett/Allied Signal TR30R |
Citroen Xsara WRC - Układ napędowy | |
Rodzaj |
stały na 4 koła |
Skrzynia biegów |
6-przełożeniowa X-Trac, sekwencyjna, montowana wzdłużnie |
Dyferencjały |
przedni, centralny i tylny - aktywne |
Sprzęgło |
trójtarczowe sprzęgło węglowe |
Citroen Xsara WRC - Zawieszenie | |
Przód / tył |
MacPherson, regulowane stabilizatory przechyłu |
Amortyzatory |
Citroen / Exe-TC |
Opony | BF Goodrich 20 x 65 / 18 |
Koła | 8 x 18 |
Citroen Xsara WRC - Hamulce | |
Asfalt: przód / tył | wentylowane tarcze 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski / wentylowane tarcze 304 mm, 6-tłoczkowe zaciski |
Ręczny |
Hydrauliczny |
Citroen Xsara WRC - Układ kierowniczy | |
Wspomagany hydraulicznie | |
Citroen Xsara WRC - Wymiary | |
Długość |
4167 mm |
Szerokość |
1770 mm |
Wysokość |
1332 mm |
Rozstaw osi |
2250 mm |
Waga | 1230 kg |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Citroen Xsara WRC
Galerie zdjęć
Newsletter