Rajdy  »  Mistrzostwa Świata WRC  »  Zespoły / samochody  »  Citroen Xsara WRC
Citroen Xsara WRC

Citroen Xsara WRC

2007-02-18 - M. Zagórny     Tagi:
Jak wiele innych poprzedników (m.in. Skoda), tak i Citroen rozpoczął swoją przygodę z samochodami WRC od wprowadzenia takiego modelu w wersji F2. O ile w przypadku czeskiej marki nie doszło do osiągania oczekiwanych wyników, tak Citroen potrafił stworzyć jeden z najlepszych samochodów rajdowych w historii. Wszystko zaczęło się od modelu Xsara Kit-car, który w swojej szczytowej ewolucji wygrywał już z samochodami napędzanymi na jedną oś (wygrywali w nim Philippe Bugalski oraz Jesus Puras). Prawdopodobnie nie spodobało się to innym zespołom i doprowadziło do dociążenia samochodów F2. Stało się to przysłowiowym gwoździem do trumny potężnych przednionapędowych "dwulitrówek". Pierwsza wersja modelu Citroen Xsara była oznaczona jako T4 (lub FRC czyli French Rally Car) i nie mogła jeszcze startować w Mistrzostwach Świata (brak homologacji FIA). Była intensywnie testowana przez przyszłego kierowcę zespołu, wspomnianego Philippe Bugalskiego. Testy te były tak intensywne, że zakończyły się zdobyciem tytułu Mistrza Francji 2000.
Debiut samochodu Citroen Xsara WRC (już w nowym nadowziu w porównaniu do T4) nastąpił w roku 20001 podczas Rajdu Katalonii. Nie było jednak szmapana nammecie, 11 miejsce Francuza i nieukończenie rajdu przez Purasa było zawodem. W kolejnych rajdach było już lepiej: drugie miejsca Loeba w San Remo (tuż za Panizzim), oraz zwycięstwo w Rajdzie Korsyki było idealnym zakończeniem sezonu (niepełnego jeszcze) dla zespołu Citroena.Kolejne lata stały pod znakiem dominacji Xsary WRC. Sebastien Loeb i Xsara stworzyli duet nie do pobicia. Sięgali po kolejne tytuły zarówno w kategorii kierowców jak i producentów. Z końcem roku 2006 model Xsara WRC został wycofany i zastąpiło go nowe dziecko działu sportowego Citroena: C4 WRC.

 

Citroen Xsara WRC
Citroen Xsara WRC - Silnik
Wykonanie
blok i głowica odlewana z aluminium, montowany z przodu poprzecznie, typ XU7JP4, 2 OHC - 2 wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem i hydrauliczne popychacze zaworów , 4 zawory na cylinder, chłodnica oleju, silnik pochylony o 30 stopni w kierunku tyłu samochodu, turbodoładowany, przepustnica fly-by-wire, chłodzony wodą
Skok tłoka
84
Średnica tłoka
90
Pojemność
1998 cc
Moc
310 KM przy 5500 obr/min
Moment obrotowy
570 Nm przy 2750 obr/min
Turbosprężarka
Garrett/Allied Signal TR30R
Citroen Xsara WRC - Układ napędowy
Rodzaj
stały na 4 koła
Skrzynia biegów
6-przełożeniowa X-Trac, sekwencyjna, montowana wzdłużnie
Dyferencjały
przedni, centralny i tylny - aktywne
Sprzęgło
trójtarczowe sprzęgło węglowe
Citroen Xsara WRC - Zawieszenie
Przód / tył
MacPherson, regulowane stabilizatory przechyłu
Amortyzatory
Citroen / Exe-TC
Opony BF Goodrich 20 x 65 / 18
Koła 8 x 18
Citroen Xsara WRC - Hamulce
Asfalt: przód / tył wentylowane tarcze 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski / wentylowane tarcze 304 mm, 6-tłoczkowe zaciski
Ręczny
Hydrauliczny
Citroen Xsara WRC - Układ kierowniczy

Wspomagany hydraulicznie
Citroen Xsara WRC - Wymiary
Długość
4167 mm
Szerokość
1770 mm
Wysokość
1332 mm
Rozstaw osi
2250 mm
Waga 1230 kg



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Citroen Xsara WRC

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit